Annons:
Etikettavel
Läst 1840 ggr
Snaedis
2016-10-21 20:11

Förberedelser för dräktiga ston

Skulle vilja Veta hur nu förbereder era ston inför dräktighet , under dräktigheten och inför fölning . Tänker på foder , avmaskning vaccinationer mm . Och såklart ultraljudar ni ? Blodprov ? Weefoal ? För att säkerställa dräktighet . 😊

Annons:
Annette
2016-10-21 20:42
#1

Jag försöker hålla stona i lagom hull och de betäcks tidigast i juni. Då är de avfällda och fölet föds inte för tidigt året därpå. Jag lyssnar på de som säger att det är bra om stoet får beta innan hon fölar, därför vill jag inte ha tidiga föl. 

Mina dräktiga ston äter samma som de andra, dvs hösilage, mineraler och lite Fiber Bas (tror jag det heter) samt selentillskott. De vaccineras och avmaskas som de andra och vid behov. 

Beroende på sto ultraljudar vi vissa. Några brukar det synas tydligt på så dessa har vi inte ultraljudat de senaste åren. Däremot har vi ett annat sto som det är svårt att se på om hon är dräktig även nära inpå fölning och som dessutom har resorberat några gånger som ultraljudas. För att vara på den säkra sidan kommer jag även ta ett blodprov på henne framåt våren för att säkerställa att hon fortfarande är dräktig. Det anlitar jag distriktsveterinären till.

Snaedis
2016-10-21 21:49
#2

Tack 😊 jag har också fått höra att det är bra att stona får beta innan . Vaccinerar du mot virus abort ? Och stelkrampsvaccinerar du strax innan fölning ?

Snaedis
2016-10-21 22:05
#3

Vad ger du för selentillskott ? Med E vitamin ?

Tusen
2016-10-21 23:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Selen ges alltid tillsammans med E-vitamin.

Våra äter samma som alla andra i flocken. Då det är selenbrist i princip hela Sveriges jordar så behöver alla hästar sele som tillskott utöver de andra mineralerna och vitaminerna.
Ett dräktigt sto skall inte fodras mer än någon annan förrän ev. mot slutet av dräktigheten. Man gör dem då en otjänst i  så fall.

Vi vaccinerar våra båda mot abortvirus och mot stelkramp strax innan fölningen.

Vi ultraljudar bara de större stona då vår veterinär tycker att han har för stora händer annars.
Stona fölar i maj - juli och maskas i samband med fölningen.

För övrigt motioneras de så länge stoet tycker det är okej (vilket de är väldigt tydliga med hur de vill ha det) för att hålla dem i lagom hull. Både före betäckningen och under dräktigheten.

Annette
2016-10-22 06:30
#5

#2. Vaccinerar inte mot virusabort. 

Som selentillskott använder jag selevital som veterinären skriver ut.

Snaedis
2016-10-23 06:19
#6

#4 Tack , det vet jag 👍. #5 Så vet skriver ut det ? Det var bra att veta Tack snälla för lite råd om hur ni gör 😊

Annons:
AnnaFagerell
2016-10-23 09:19
#7

Betäcker mina ston tidigt på säsongen och vill gärna ha dem att föla april/maj. Har fungerat bäst här. Sena föl har gjort att vi förlorat ston och föl. Ultraljudar numera aldrig. Ibland testar jag med en scanner som är utanpåliggande för grisar och det fungerar utmärkt. Fodrar aldrig annorlunda. De dräktiga får inget annat än de övriga. Ingen av mina hästar får mineraler, undviker koppar så mkt det går, kan finnas i salt så jag kör vanlig originalsten. Inga morötter och inga äpplen åt mina hästar vilket gjort dem friskare pga EMS. (Mkt vanligt på shetland och fler borde utesluta detta) Förr hade vi mkt problem med hyperlipemi och leverbekymmer. Förekommer inte längre även om ena stoet har diabetes. Försöker köra allt så naturligt som möjligt och begränsar fodergivan även om de har mat nästan hela dygnet. Analyserar foder å köper låg kvot. En månad innan vacc jag stelkramp och stoet avmaskas så nära fölning som möjligt. Annars sköter jag dr ston som man sköter övriga alltså.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Snaedis
2016-11-05 10:31
#8

Tack för att ni delat med er 😊

Upp till toppen
Annons: