Annons:
Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1403 ggr
Skogskvinnan
2016-10-27 10:40

Skodd eller oskodd fånghäst i vinter?

Har ett litet dilemma. Jag bor ganska långt norrut och har alltid haft mina hästar oskodda under vintern. I våras fick jag en fånghäst. Hästen har varit skodd sedan dess, senaste skoningen var dock med "vanliga" skor. Jag vill helst ha hästarna barfota på vintern pga att det är det som funkar bäst här med mycket snö och lösdriftsgång. Hovslagaren insisterar dock på att hästen "måste" vara skodd. 

Hur resonerar ni? Vad anser ni är bäst för en fånghäst som är "frisk"?

Annons:
AnnaFagerell
2016-10-27 11:23
#1

Aldrig hört bra argument för att ha skor på en fånghäst utan snarare tvärt om.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
2016-10-27 11:36
#2

Det är nog en gammal åsikt att fånghästar skall vara skodda. Vi hade vår oskodd och vår hovslagare nämnde aldrig att skor skulle vara till nytta.

Skogskvinnan
2016-10-27 11:48
#3

Tack för svar. Då ska jag följa min magkänsla och ta bort skorna vid nästa tillfälle hovslagaren kommer hit :)

[nevamisse]
2016-10-29 23:27
#4

Vår shettis hade fång hos en tidigare ägare, men han har alltid varit oskodd. Har inte heller hört några särskilda fördelar med att sko en fånghäst.

PP
2016-10-30 10:22
#5

Fråga din hovslagare varför hen tycker hästen ska vara skodd.  Det kan ju finnas en anledning  som inte vi kan gissa oss till. Avvikande benställning, blir exempelvis ofta förvärrade efter fång med lägesförändringar av hovbenet. 

Det kan finnas tillfällen när skoning kan rekommenderas av både veterinär och hovslagare tidigare än vad som annars gäller generellt efter fång, t ex om hästen antas ha fått fång pga övervikt och behöver börja röra sej så snart som möjligt när den är smärtfri.

hippoteket
2016-11-04 23:13
#6

En häst som behöver gå skodd när den är frisk behöver nog ha kvar sina skor även då den haft fång.

Klarar den sig utan skor i normalfall så klarar den sig sannolikt utan skor även efter fånganfallet.

Det finns inget självändamål i att sko hästen bara för att den haft fång.

Annons:
Skogskvinnan
2016-11-05 09:38
#7

#6 Hästen har varit oskodd flera år före den fick fång. Skoddes med fångskor då hon hade kraftig hovbensrotation. Sist vi röntgade hästen var veterinären väldigt nöjd med hur det såg ut. Hästen är sedan länge ohalt och motioneras lätt (promenader) regelbundet. Nu är hästen inte längre skodd med fånskor utan har vanliga skor. Detta borde, enligt mig, indikera att den kan vara utan skor. Eller?

#5 Hästen har inga fel på sin benställning och hovlagaren har inte kunnat ge någon vettig motivering till skor i vinter enligt mig.  Jag är dock inte så kunnig på fång och vill gärna lita på de som jobbar med det.

Moheda
2016-11-06 07:49
#8

När min ponny drabbades av fång i våras tog vi av hans skor så fort han var smärtfri. Han har varit skodd fram i många år då han tydligt visar att han ömmar utan skor när vi kör på grusvägar. När vi promenerade honom efter fånganfallet fick det bli på mjukt underlag. Tre månader efter anfallet bedömde hovis att det var ok med skor igen. Ponnyn blev jätteglad och rörde sig helt obehindrat. Idag, sex månader senare, är det bara "fångranden" som påminner om den trista händelsen och som fortfarande ger sin matte (f)ångest😂😂

Annette
2016-11-06 08:39
#9

Skall de arbetas på grus behövs ju säkert skor. Men det gäller även de som inte haft fång.

Upp till toppen
Annons: