Annons:
Etikett12-foder-utfodring
Läst 1676 ggr
Moheda
2016-10-29 14:54

Foder till fångponny

Jag har alltid givit min shetlandsvalack f.-08 betfor under vintern. I våras drabbades han tyvärr av ett fånganfall. Han klarade sig bra och kunde efter en mycket försiktig inskolning gå ute dygnet runt under senare delen av sommaren. Nu undrar jag om det lämpligt att ge honom betfor eller om det kan ha en negativ effekt pga vårens fånganfall? Han får ca 4 kg hö/dag och motineras (körs)måttligt under höst/vinter - någon gång/vecka.

Annons:
Annette
2016-10-29 16:12
#1

Jag skulle inte ge betfor till en fånghäst.

hippoteket
2016-10-29 16:44
#2

Betfibrerna är bra, men melassen bör man undvika. Om du blötlägger betforn i extra mkt vatten och låter överskottet rinna av genom ett durkslag och gärna sköljer lite till, så blir du av med i princip all melass och kan ge betfibern.

Moheda
2016-10-29 18:15
#3

Tack för tipset! Ytterligare en fråga; hur är det med b- vitamin i fytande form?

[nevamisse]
2016-10-29 23:25
#4

Jag skulle inte heller ge betfor till en fånghäst. 

B-vitaminet gör inte så mycket nytta om inte hästen har brist på det, har ni kollat om den har det?

PP
2016-10-30 10:28
#5

Jag tog bort betforen, pga att en häst haft fång och övriga var lite väl runda = kändes som en onödig risk (även om jag gett betfor utan problem i 20 år innan första fångponnyn). Oroade mej för att jag skulle få kolik på någon i vintras, men vi klarade oss från det.  Har tempererat vatten i hagen och det påverkar förmodligen.

Flytande B-vitamin brukar väl ha tillsatser för att smaka gott? Veterinär kan ju även spruta med B-vitamin, om det behövs.

hippoteket
2016-11-04 23:11
#6

#3 - B-vitamin i flytande form finns oftast i någon form av sockerbaserad lösning och sockret bör du undvika så långt det går. Hittar du några b-vitaminer som inte finns i sockerlösning, så går det säkert bra att ge.

Sen är det förmodligen onödigt att ge B-vitaminer, eftersom mikroberna i grovtarmen tillverkar de b-vitaminer hästen behöver.

Annons:
Moheda
2016-11-05 17:58
#7

Jag har nu bestämt mig för att det blir hö. Ingen betfor och b-vitamin avstår jag nog också ifrån. Tack för alla kloka inlägg och erfarenheter😁

[nevamisse]
2016-11-05 22:51
#8

#7 Det låter vettigt! 🙂 De allra flesta hästar klarar sig på grovfoder.

Upp till toppen
Annons: