Annons:
Etikett12-foder-utfodring
Läst 1272 ggr
Bennybus
1/8/17, 2:48 PM

Thermobar Storlek till shettis?

Nån som har en Thermobar utan el? Funderar på en men den rymmer 80 liter och när jag såg den på Friends så verkar den så hög. Jag har en maxad shettis men undrar om de når ner att dricka?

Annons:
Annette
1/8/17, 3:20 PM
#1

Nu blir jag lite nyfiken på varför du vill ha en Thermobar utan el 🙂? 
Då blir det väl billigare att ge vatten ur en vanlig balja av något slag. 

Vi har en rund värmebalja köpt på Granngården. Den rymmer 65 liter och passar hur små ponnyer som helst. Vi får fylla på den under dagen för den rymmer inte dagsbehovet för alla våra ponnyer. 

Utan att veta vilken typ avThermobar du menar låter det inte som att den skulle vara för hög för en maxad Shetlandsponny.

Bennybus
1/8/17, 4:03 PM
#2

Då vi inte kan dra el till hagen och dessa utan el gör att vattnet inte fryser lika lätt. Med ett lock på så håller vattnet sig från att frysa. Ger vatten i balja idag men det fryser på en gång. och jag är ju inte där på morgonen och kan fixa det. 

Ska kolla granngården men de är väl med el gissar jag.

Annette
1/8/17, 4:59 PM
#3

På den vi har sitter sladden med en kontakt i baljan. Bara att ta bort alltså ☺

AnnaFagerell
1/8/17, 6:08 PM
#4

Lock på? Då kan dom väl inte dricka? Har en thermobar och tre shetland tömmer den varje dag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Bennybus
1/8/17, 6:17 PM
#5

#4 Vilken storlek har du? 

Locket ska vara på under natten sen tar man bort det på morgonen. Detta för att det inte ska frysa under natten. Vi fyller ju oftast på em/kväll.

Bennybus
1/8/17, 6:18 PM
#6

#3 det är en enorm prisskillnad tyvärr på dessa med el och utan el tyvärr.

Annons:
cinna
1/8/17, 6:46 PM
#7

Bole har en kopia till Thermobar - erfarenheter, någon?

Till TS: Är du händig?
http://www.hippson.se/bildspel/sa-bygger-du-ett-frostsakert-vattenkar.htm

Bara som ett alternativ tänker jag ;)

Bennybus
1/8/17, 7:26 PM
#8

#7 den ska jag kolla på

AnnaFagerell
1/9/17, 5:01 PM
#9

Jag har denna http://webshop.borjes-tingsryd.se/sv/VARMEBALJA?id=5262 Väl värd varenda krona och jag tror många hade tjänat in det snabbt på kolikhästar å veterinärkostnad. Jaha, då tar du in hästarna på dagen? / Skulle ju aldrig funka med lock om man har lösdrift

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
1/9/17, 9:29 PM
#10

#9. Locket skall vara på under natten så det är väl då hästarna är inne 🙂

AnnaFagerell
1/10/17, 8:59 AM
#11

#10 såklart. 😊 Skulle ju stå natten givetvis eller om jag skulle skrivit att hästarna varav är ute på dagen 😇 Mest så man inte lägger lock på tänker jag på natten å tycker att de inte behöver dricka då även om det är lösdrift 🤔

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Bennybus
1/10/17, 11:43 AM
#12

#9 Denna har ju el och kan inte ha det. Tyvärr annars hade det ju varit det bästa.

Kesoneso
1/10/17, 11:51 AM
#13

Ett alternativ om det bara är höjden du är bekymrad över, är att sänka den lite. Dvs gräva ner den en bit i marken. Så har vi gjort till våra getter.

Annons:
Annette
1/10/17, 11:56 AM
#14

#9. Ser ut som den vi köpt från Granngården. Är också nöjd med vår.

AnnaFagerell
1/10/17, 6:29 PM
#15

#12 hur har ni el till stängslet? Varför kan ni inte ha el? Den drar nästan inget om det handlar om strömförbrukning

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Bennybus
1/10/17, 8:20 PM
#16

#15 Vi har många hagar och vet inte hur Bonden dragit elen och det är för långt att dra "sladd" till hagen. Handlar inte om själva strömförbrukningen.

AnnaFagerell
1/10/17, 8:35 PM
#17

Tänkte mest du måste kunna skarva in dig där man har stängselapparaten. Där jag bodde tidigare hade vi långt till ström men vi löste det. Det går om man vill 😃

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
1/11/17, 5:16 PM
#18

Jag skulle aldrig lägga stora pengar på att köpa en isolerad plastbalja. Inte efter att ha sett hur förvånansvärt effektivt det är bara att använda dubbla vanliga drickbaljor. Jag blir fortfarande förundrad, varenda vinter, över hur bra det faktiskt fungerar.

I år har jag en tredubbel balja på ena lösdriften. Vi fyllde på lite varmvatten på kvällen när det var 15 minusgrader ute och  även om det blev lite is på ytan så kunde hästarna fortfarande göra hål i ishinnan - eftersom den inte var så tjock - och komma åt flytande vatten , långt in på förmiddagen och fortfarande samma temperatur ute. Och bara genom att sparka lite på sidorna av tunnan så lossnade all is och kunde avlägsnas med hjälp av ett durkslag.

(sen ska jag inte sticka under stol med att även jag önskar en värmebalja, men tills jag får råd med en sådan kommer jag fortsätta med min absolut tillräckligt fungerande lösning med dubbla baljor)

AnnaFagerell
1/11/17, 7:13 PM
#19

#18 är du inte rädd för bakterier när du häller på varmt vatten? Legionella ex som gärna växer till sig i baljan om vattnet håller minst 20 grader. Jo jag vet att man förr hällde varmvatten dagligen till hästarna men idag vet man ju bättre. E coli är en annan mysig effekt man kan få. Största anledningen till att jag köpte Värmebalja

Medarbetare på djurskydd.ifokus

tiger tok
1/12/17, 7:34 AM
#20

Ni är medvetna om att varmvatten fryser snabbare än kall vatten va?

Annons:
hippoteket
1/12/17, 9:15 PM
#21

#19
Nej, jag är inte rädd för bakterier, av två orsaker.
Dels är varmvattnet så hett att det inte finns några bakterier i det. Och det hälls i kallvattnet, så det är kanske som mest 10 grader.
Och bakterier kräver dels en viss temperatur för att det ska vara gynnsamt för dem att växa. Och det tar ju också lite tid. Och på den tiden hinner det inte bli någon bakterietillväxt att tala om, så här års, även om det skulle finnas några sötnosar som skulle kunna växa…

#20
Om det där tvistar de lärde…
Och i vilket fall som helst så är det trevligare för hästarna att få dricka sig otörstiga på vatten som inte är iskallt åtminstone 2 ggr/dygn, så man vet att de får i sig ordentligt med vatten.

tiger tok
1/14/17, 9:10 AM
#22

#21 ja det är klart, men tänkte bara så att ni vet!

Annette
1/23/17, 12:28 PM
#23

Granngården har just nu nedsatt pris på 65-litersbaljan. Den kostar 1995:-.

Upp till toppen
Annons: