Annons:
Etikett34-minneslunden
Läst 777 ggr
shia
2017-05-31 19:55

minnen som alltid blir kvar-tårar, skratt & skräck

Tänkte berätta om min lilla shettistid<3 som berör mig väldigt mycket, och har gjort mig till den jag är idag inom hästvärlden:)

hösten 2012 påbörjade jag min licensutbildning, körde travskolans shettis bombis (som jag just blivit skötare på, jag var 9 år gammal). 18 åriga gamla tanten❤️ Hon var aldrig dum, utan väldigt lärorik. red ibland om helgerna henne till hagen i grimma och grimskaft XD och en för stor hjälm. 1 vecka innan jul, for hon till en annan person… då hon var för gammal för att tävla, å travskolan skulle börja leta nyare hästar. Kvällen innan, körde jag henne med hennes andra skötare(som kört lopp med henne å varit fodervärd åt henne) och jag fick en rosett bombis vunnit- som hänger över licensdiplomet i mitt rum❤️ smärtan när jag gick ut genom stalldörren, kollade tillbaka på hur stalldörren stängdes, trots att jag bara var nio år, blev jag väldigt berörd av henne. Jag minns, att sista licensloppet(3 dagar innan) där vi även skrev provet(hade några kör gångar kvar) så spelade de darins låt en "en apa som liknar dig" på radion, och den får mig alltid att minnas tillbaka<3.

jag fick bli skötare på Mysan och henne tog jag slutligen licensen på, körde mina två första lopp(innan jag körde en äldre "klokare" hästXD (fapri)innan jag återgick till Mysan igen.) första loppet, stod 260 m tillägg tror jag, var 1140 lopp, en avhästarna på första volten, var snabbare (när vi två kört mot varandra) än Mysan, bara det att hon var ostartad å mysan rekord på 2.42 XD. hon stegrade och slängde sig i volten, och stack iväg en bit(hade sååå gärna velat haft det på film i efterhand) sååå, heh, en funktionär fick gå med henne i volten. Jag grät heela loppet å var svinarg, besviken, och ledsen. att vi sen vart trea, på 3.03 brydde jag mig inte om. var jättebesvikenXD. 

fick köra fapri 6 lopp, och ja, vi var väl inte det snabbaste ekipaget kan man säga. men kan försvara mig med att hon var 18 årXD(mysan var då, 14) men minns midsommarloppet, i defileringa sa speakern- och nr (?) är näsvallens fapriola, körs av(mitt namn) och fapriola är hela 18 år gammal, en riktig kämpe som körs av dagens yngsta kusk. (var sååå liten<3) vart sistXD (5 a) när den som vart 4 gick över mål(kan nämna att alla som vart 4 eller bättre sprang under 2.55) kom jag just in på upploppetXD. Speaker- och här kommer hon, 18 år gammal, i sin ???) start och kämpar, blablablablaXD(minns att jag tänkte, kan han inte hålla tystXD) efter mål, grät jag nästan av lycka då hon travat väldigt fint(hade svårt för trav då) och att jag kört superbraXD(ej  fort dock, tror 3.13 typXD) men så glad- har jag aldrig varit i mina 27 starter det blev i ponnytrav(tror jag)

körde iaf mysan två lopp till det året(då hon var min sköthäst) och körde henne två säsonger till. om sommrarna, red jag och en kompis(2014-2015) barbacka i skogen jätteofta och det var härliga minnen det. haha, fast vi för det mesta slant i backen. i geggan- i regn- med shorts. (efter det hade vi alltid långbyxor på oss) SÅÅÅ många gånger jag "hatat" mysan å fapri, för att sedan älska dem 2 min senare igenXD. shettisar alltså. men så tog tiden slut, jag 12 år gammal började med storhästar på hösten då mysan var 17 år och snart skulle sluta tävla.  det var ett svårt beslut- men samtidigt, ett i efterhand bra. Vid det här laget, följde hon mig utan grimma och grimskaft överallt, och vi körde som fortaste(och som bäst plac) 2.49.9, vart tvåa. (1/2 längd) 

sista kvällen, kramade jag om henne, sa att jag aldrig skulle glömma henne och att jag alltid kommer ha plats för henne i mitt hjärta<3.  

vid jul, samma år, kom bombis tillbaka till travskolan(exakt 3 år senare) så jag for och hälsade på henne(läskiga var, att de spelade darins låt, "en apa som liknar dig" på samma ställe på vägen, som sist jag hört den…(å säga hej då till bombis) 

det går inte beskriva lättnanden, sorgen som blev glädje å alla tårar som kom då. jag öppnade hennes box, och där stod hon, hon hade inte ändrats alls. och hon luktade likadant, och jag grät när jag kramade om henne. jag gråter nu när jag tänker på det. en sån lättnad jag kände då…

btw, så körde jag henne några gånger. på våren körde jag snabbjobb med hene- o´på 2.45(snabbaste jag kört henne, körde henne på 3.20 innan(dock hade hon rek på 2.36) å mysan körde jag intervaller med på 2.50. (18 år gammal) 

Nu har jag helt gått över till storhäst, och kan säga att de där skenturerna till stallen- varit lärorika. Då jag nämligen totalt skenat med häst 3 gånger. (2 kallblod ett varmblod)

och kan i efterhand skratta åt det(flög av en gång dock

Annons:
Annette
2017-05-31 21:38
#1

Vilka fina minnen 🙂

Upp till toppen
Annons: