Annons:
Etikettallmänt
Läst 980 ggr
Vippa2012
2017-07-29 18:40

Kontrakt vid försäljning.

Har en liten undran hur ni andra gör vid försäljning av hästar.  Tidigare skrev s nog granna kontrakt då jag sålt någon, men det visade sig att folk följer inte det ändå så numera skrivs inga.

Hur gör ni andra ?

Annons:
Annette
2017-07-29 19:16
#1

Kontrakten gäller väl ändå inte juridiskt vad jag har förstått. Av den anledningen tycker jag inte det känns meningsfullt.

Vippa2012
2017-07-29 23:14
#2

Sist jag köpte ett sto fick jag skriva på ett kontrakt som innebar att jag köpte i befintligt skick .😎 säljaren fri sa sig från i stort sett allt.   Stod att den skulle vara till sällskap, vilket jag vet som hunduppfödare att det betyder att det är omöjligt att komma och klaga sen, 

Där emot det jag  ev.  skulle villa  ha som säljare  är återköps rätt  inom en viss tid   om hästen blir till salu .

AnnaFagerell
2017-07-29 23:41
#3

#2 tyvärr går det inte ställa de kraven. Säljer aldrig med kontrakt då det som Annette skriver inte är juridiskt bindande ändå.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
2017-07-30 09:15
#4

Har bara sålt en häst och då på avbetalning. Använde mej av ett kontrakt jag hittade på nätet och gjorde ett par justeringar. Fungerade bra.

Har inte heller köpt så många hästar (2), och då har det inte skrivits kontrakt men väl ett tydligt kvitto.

Vad jag förstått så går det inte att sälja en häst i befintligt skick eller skriva in krav på förköpsrätt, avelsförbud osv. Är hästen såld har man inga rättigheter till den längre. Däremot kan det ju finnas köpare som faktiskt respekterar ens önskan även om de inte måste.

Vippa2012
2017-07-30 15:13
#5

Hur gäller almänna konsument köp lagen ? någon som vet.

https://www.agria.se/hast/artiklar/om-hast/hastaffar-och-lagen/

Anna, menar du min önskan/krav?  det är ju bara en önskan och i min värld frågar man den man köpt av om hästen ska säljas i första hand. Skrivet eller oskrivet.

Upp till toppen
Annons: