Annons:
Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1504 ggr
shetlandsara@gmail.com
8/7/17, 12:59 PM

Allergi/eksem/man- och svansskorv

Vad är skillnaden på en allergisk häst, en som har eksem och en som har man- och svansskorv? Eller är allt samma sak egentligen? Alla kliar sig, eller?

Om det är olika saker, hur vet man om hästen har det ena eller det andra?

Annons:
Annette
8/8/17, 9:06 AM
#1

Klåda är oftast gemensamt för dessa. Vissa problem är mer årstidsbundna än andra. Allergier kan beroende på orsak uppkomma vilken årstid som helst medan tex känslighet mot svidknott inte visar sig alla årstider.

Jag gissar att det krävs en veterinärutredning för att få klarhet i orsaken om det inte klart framgår.

AnnaFagerell
8/8/17, 10:20 AM
#2

#1 nja. Du kan få klåda på en häst av andra skäl än man och svansskorv. Om man nu inte menar att hästen kliar för knott eller sol som "allergi". Man kan ha foderallergi eller förlossningspeoblem som kan ge klåda samt andra sjukdomar som inte alls har med man och svansskorv att göra

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
8/8/17, 10:39 AM
#3

Jag uttryckte mig nog oklart :) Jag menar inte heller att all klåda beror på eksem osv. Det finns som du skriver många andra orsaker. Men de nämnda problemen i första inlägget brukar alla orsaka någon form av klåda.

AnnaFagerell
8/8/17, 12:51 PM
#4

Tycker själv en del är lite snabba med att yttra sig om exem och klåda. Allt behöver inte vara så allvarligt. Det man ska tänka på är att en häst som kliar har något fel. Många gånger kan man rätta felet och bli av med problemet.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
8/10/17, 12:17 AM
#5

Jag skulle vilja se det så här:

Det som kallas för man- och svansskorv, soleksem, sommareksem eller liknande, dvs när hästarna kliar av sig framförallt manen och svansen, är många namn för en och samma sak. Såvitt jag förstår är forskarna eniga om att detta orsakas av allergi mot svidknott. Man vet att det är svidknotten som orsakar det eftersom de biter just runt manen och svansen.

Är det andra allergier som gör att de kliar sig av någon anledning, så kliar de sig nog mer generellt över hela kroppen och inte bara manen och svansen. 

Är det enbart manen som klias bort, så kan det även vara nackbandmask som är orsaken. Då lämnas svansen orörd. För att bli av med nackbandmask avmaskar man med dubbel dos av något ivermectinpreparat.

Äkta soleksem brukar visa sig genom brännskador på ställen där huden saknar pigment, t.ex på mulen om hästen har bred bläs.

AnnaFagerell
8/10/17, 9:48 AM
#6

#5 jag har varit med om kli i nacken av fel foder.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: