Annons:
Etikettgodkända-hingstar
Läst 1204 ggr
GabbyB
2017-08-20 10:14

Shettis

Hej! Jag kommer möjligt vis köpa hem ett stoföl om ett tag. Men det är inte bestämmt ennu. Men jag har börjat fundera på inköpslista, hon kommer inte bli riden eller körd, utan det kommer isåfall bli skogspromenader, frihetsdressyr och mys 😉 Men som sagt, jag skulle bli jätte tacksam för alla råd o tips jag kan få! Listan är typ påbörjad och hittils har jag: - grimma - grimskaft (2st) - flugspray - borstar - hovkrats - dressyrspö - reflexer - stallapotek Räcker det? Och jag antar att täcke också behövs? Jag kommer som sagt inte åka och handla det här förens jag vet storlek m.m men jag tänkte bara som en liten planering typ😊 Ps. Hur gammal borde jag låte henne hunnit bli innan jag kan börja träna NH?

Annons:
Tusen
2017-08-23 11:49
#1

Om du inte klipper din shettis kommer hon inte att behöva något täcke. Det viktigaste är att hon får gå ute så mycket som möjligt, helst i lösdrift, året runt. Shettisar har av naturen tjock och värmande päls och kan lätt få eksem och regnskållor om de får gå mycket med täcke. Så täcke skulle jag absolut vänta med.

Man kan börja träna föl om man vill men man gör det i lugn takt. Nu vet jag inte vad du menar med NH för det tolkas ofta fel men NH står för Natural Horsemanship och det handlar ju om att man jobbar med sin häst på ett för hästen förståeligt sätt. Det är alltså inte något som har med trickträning att göra egentligen.

Men att träna hästen och människan på att förstå varandra kan du göra från den dagen fölet föds och vidare. Det är bara att det man gör skall passa till hästens ålder.

Upp till toppen
Annons: