Annons:
Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1720 ggr
icansson
3/26/09, 7:38 PM

Sjukdomar

vad finns de för sjukdomar som människan kan smitta hästen med?

Annons:
AnnaLundin
3/26/09, 7:52 PM
Ahnna
3/26/09, 9:34 PM
#2

#1 Vilket INTE är kul att ha! Tro mig… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ellen89
3/27/09, 3:41 AM
#3

Det finns en farlig har i Australien som hastar kan fa och fora over till manniskor. Har bara hant 2 ganger, i 1992 och 2008 den heter Hendra virus. En veterinar dog av det da han blev smittad.

AnnaLundin
3/27/09, 8:22 AM
#4

Sen kan ju människor hjälpa till att sprida diverse smittor utan att de själva är sjuka.

Ahnna
3/27/09, 9:25 AM
#5

#3 Den har jag hört talas om, det verkar skitläskigt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HanniBunni
3/27/09, 9:27 AM
#6

Streptokokker/ staffilikokker är väl ochså smittosamt mot djur? eller?

Annons:
Ahnna
3/27/09, 9:35 AM
#7

#6 Hmm… Alla har streptococcer och stafylococcer på huden hela tiden, om jag minns rätt. (Jag har haft en "infektion" med det sistnämnda en gång.) Ibland kan de av olika anledningar öka i tillväxt och börja ge besvär. Exakta medicinska termer ska jag inte ge mig in på, men så fick jag det förklarat av min läkare i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HanniBunni
3/27/09, 9:42 AM
#8

Jag har bara för mej att jag hört att halsfluss kan smitta en häst men inte bryta ut. eller nått . jaja RÄLIGA är alla sjukdommar iallafall

Ellen89
3/27/09, 1:13 PM
#9

#5 Jo valdigt faktist. Det hande nagon kilometer fran dar jag hade min valack…men det sprids inte sa latt. Hastarna far den igenom fladdermoss pa ngt satt, och kan ha nagra lika symptomer som kolik ibland. Den kan effektera en hast i hagen medan de andra inte blir smittade, men smittan sprids igenom direkt utbytte av hinkar eller ngt liknande. Den overfors till manniska pa samma satt. Dom vet jattelite om den i det har laget men om man har fladdermoss nara hagen dar dom ar sa finns det risk att dom blir smittade….ganska laskigt :(

Pheobe
3/27/09, 5:27 PM
#10

#6 Det stämmer. #8 Halsfluss är Streptococc infektion och det kan människor och hästar smitta emellan.

Salmonella är en zoonos. Även Mykoplasma.

exitingsvillemo
3/27/09, 6:25 PM
#11

kan hästar alltså sprida halsfluss-smitta? Då blir väl sharlakansfeber samma då eftersom det är samma typ av basill.

Halsfluss kan ju ge sharlakan och vice versa.

HanniBunni
3/28/09, 5:37 PM
#12

#11 Men frågan är om "bacillen" utveklas likadant på hästar som på oss.

Upp till toppen
Annons: