Annons:
Etikett13-bruks
Läst 3357 ggr
Milla
3/7/08, 12:54 PM

Ryttare till din shettis

med tanke på att det ploppar upp trådar om förstora ryttare osv osv, så undrar jag nu vad NI har för ryttare på era shettisar.

Berätta gärna vad ni har för krav på ryttaren.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annons:
sanne
3/7/08, 1:03 PM
#1

Min son på 7.5 år rider i mellanåt, han är ca 130 lång o väger snart 30kg, han rider bra o lär hästarna att svänga mm, han har hoppat lite m Jozo oxå:)

jag skulle vilja ha någon som kan "klämma" åt lite mer då hans ben är precis nedanför sadeln…har en vännina som är 154cm o väger typ inget alls.. hon har ridit dem jag vill ha fason på ! Önska att jag själv kan rida dem, då hade dom blivit som jag vill ha dem !

tilja
3/7/08, 1:07 PM
#2

Min son på sex år som väger 20 kg rider. Eller rider….mera åkerFlörtDrömmen vore ju en duktig liten ryttare som kunda utbilda dem. Inte lätt att hitta!

[Billan]
3/7/08, 1:10 PM
#3

Har turen att ha ett barnbarn som väger som en mygga  är 11 år, kortväxt och duktig.

Annette
3/7/08, 1:41 PM
#4

Jag har inga ryttare alls längre, eftersom båda mina barn är för stora.

balotte
3/7/08, 1:53 PM
#5

Jag har haft tur hittat 2st tjejer som ska rida in Balotte 26 resp 32 kilo korta i rocken mycket duktiga tävlingshoppare.

Kratern
3/7/08, 1:55 PM
#6

Min dotter rider fortfarande, men mycket sällan då hon hellre kör. Hon väger strax under 40 kg så hon får snart inte rida alls. Mina shettisar är mellan 106-107 cm.

Annons:
JennyR
3/7/08, 2:30 PM
#7

Min dotter på 6 år rider. Hon väger ca 23-24 kg. Hon brukar också "sitta in" och åka på de som ska ridas in så de vänjer sig vid att ha ngn på ryggen. Sedan har jag en grannflicka på ca 30 kg som har ridit lite förut, men hon har fått en egen ponny nu så det lär inte bli så mkt mer ridning här för henne *s*

Har precis hittat en "ny" myggviktare som ska hjälpa till med lite inridning :-) Hon är väldigt orädd och det kan man väl säga är ett krav *asg* Jag vill inte att ngn som är livrädd ska rida in ponnysarna, det måste vara lite "go" i personen i fråga :-D Dessutom är hon väldigt duktig, vilket också är ett plus.

När det kommer till utbildning (ridning alltså) så känner jag till en vuxen som rider in och utbildar halvblod. Hon är pyttepytteliten och väger typ max 45 kg. Jag skulle inte tveka att låta henne rida korta stunder på någon lite större shettis i utbildningssyfte.

Trim
3/7/08, 3:12 PM
#8

"Krav"

Hon/han ska tycka om ponnyn ifråga. Ha en vilja att lära.

I proportion till ponnyn max 45 till min 101.5 cm ponny den dagen ryttaren är i balans, innan dess under 40 kg.

Härda ut att ta hand om/rida den i alla sorters väderlekar.

Ryttaren ska vara orädd. Behöver egentligen inte kunna så mycket. Har förmånen att nu att ha en duktig tjej som hopptränar i gång i veckan. En annan som lär sig otroligt fort samt, min egen son (som nu kan galoppera). Innan dessa ryttare har jag utbildat min första beridare och Cornell tillsammans. De som rider nu skördar frukterna av detta arbete.

Men visst, det underlättar om barnen har ridit några år på ridkola innan, så att de kan trava, svänga och galoppera.

Sökr man ryttare på till sin ponny så kan man ju alltid åka till en ridskola i närheten och "spionera" lite och sedan fråga barn och föräldrarna om de vill rida ens ponny.

"Mina" ryttare får bidra till Cornells levnadskostad eller bekosta träning för annan tränare själv.

[Anna-N]
3/7/08, 3:45 PM
#9

Här har min ryttare vuxit ur shettisarna. Drar gränsen vid ca 40 kg sen är hon alldelens för lång dessutom. Jättesynd för hon var verkligen duktig.

Så nu får man söka med "ljus och lykta" efter en ny. Tyvärr finns det inte gott om dem som kan så pass mkt i den storleken och är orädda. Ska vara lite fart i dem så det händer lite.

Moheda
3/7/08, 5:36 PM
#10

Min dotter, snart 10 år, 135 cm och ca 30 kg rider vårt sto som är 105 cm av den grövre modellen. Hon är (dottern alltså) är ganska duktig då hon rider på ridskola sedan 3 år tillbaka

[daytona]
3/7/08, 5:40 PM
#11

jag antar att ni har normalstorlekar på era shettisar. för isf kan jag ju själv rida Nilla, 83 cm,  jag väger typ 47 o  är 158 lång, men det skulle aldrig falla mig in…hehe… stackar liten,. synd det är så svårt att få tag på små som kan rida, annars hade jag låtit någon rida in henne, nu körs hon bara.

Peppe
3/7/08, 6:02 PM
#12

när jag skaffat shettis räknar jag med att själv rida in, är 156cm lång och väger 41-42 kg. är byggd så det inte ser så konstigt ut när jag rider små hästar dessutom. kommer för övrigt bara rida in den, inte ha den som ridponny utan körponny…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Underbar
3/7/08, 9:20 PM
#13

Har en skötare som är 3 år som rider, hon och hennes mamma är bara ute och skrittar och travar .

Annons:
AusaBausa
3/7/08, 11:22 PM
#14

mina barn samt deras kusiner rider vår shettis o de väger 30 kg o under..

plutten-92
3/7/08, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Min kompis rider barbacka på min shettis ibland och hon väger nog runt 45kg tror jag. Hon är väl igentligen för lång men jag tycker inte att de gör så mycket om det bara är ibland. Hon kör trav med henne igentligen

Cattis
3/7/08, 11:29 PM
#16

Jag har fn en sjuårig tjej som rider lite på min gamla Bellis. Hon väger inte mer än 25 kilo kanske.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AusaBausa
3/7/08, 11:31 PM
#17

åldrarna på barnen är 11 och ner till 5 år. Längsta är 145 cm…

Ellen89
3/8/08, 6:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag tittar alltid pa shettisen och har inte en bestamd vikt for mina ryttare. Absolut max vikten skulle nog vara 41-42kg ryttaren ska saklart inte slapa fotterna pa marken heller!! Hade en tjej som va bra men hon ar nog lite for lang nu och vager lite for mycket for mitt sto :)

kicki80
3/8/08, 1:25 PM
#19

Min tjej brukaar rida shettis  6år 17kg och ca 110 lång Hon är nästan liten på en större modell av shettis

kicki80
3/8/08, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

En bild

Annons:
[daytona]
3/8/08, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20
kicki, ni får komma ner o rida nilla då, har beställt en sadel till henne…Skrattande

Zebben
3/8/08, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

På mina shettisar (105 cm) som jag har/haft har jag haft maxgräns på 30 kg. Max 25 kg om ryttaren inte kan jobba ponnyn i rätt form.

Zebben
3/8/08, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

en till….

Hanna-D
3/9/08, 10:03 PM
#24

#22 Snyggingen! Glad

Zebben
3/9/08, 10:46 PM
#25

#24 Just ja… min lilla snygging. Glad Hi hi som numer är mindre snygg. Han har ju hunnit bli 17 år och lagt på sig lite hull, tappat lite muskler och får numer behålla sin päls, så han ser ut som en lurvig isbjörn. Flört

Johannu
3/16/08, 5:49 PM
#26

På våra shettisar rider ägarens döttrar som är 4 och 5(snart 6 år). De är faktist väldigt duktiga för sin ålder men skulle vilja ha någon som kan liite mer och som är liten. Men nu har en 9-årig tjej börjat rida lite på den ena, så det kanske blir någonting så småningom Flört

HanniBunni
3/16/08, 6:38 PM
#27

Ett ord som omfattar mina krav av ryttare är = ORÄDD!!

 Jag kräver inte att en shettis ryttare ska kunna öppna/sluta eller dyl. Utan en som vågar sätta fart på en busig ponny är mer värt än det.

Sen däremot så har jag mer krav på ryttare till min b-ponny. Där ser jag helst att ryttaren ska vara skolad bra i dressyr framför allt. Hoppa kan alla(både häst och ryttare) men att få en häst att röra sej som den ska är en konst!! Drömmen hade varit att få en så pass lite ryttare med den utbildningen på mina shetland men jag får väl vara lite realistiskCool

Allt i allt pratat som en sann dressyr ryttareOskyldig

Annons:
Klasselover
3/16/08, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Mina sköthästar skötte jag ju det mesta omkring, skaffade även medryttare, Evelina. På den överväxta shettisen på 118 cm red hon mest på, och hon var ca 140 lång och vägde runt 40 kg. Den normalstora shettisen på 101cm reds mest av min systerdotter och min systerson, på då 2.5 och 4 år (skulle tro att 2.5 åringen vägde ca 12? kg och var kanske 90cm lång, och 4-åringen vägde ca 17?kg och var kanske 110cm lång), men eftersom han tyckte det var superkul att busa så red även Evelina honom för att lära upp honom. Hon var iof för lång och lite för tung, trots att shettisen var mkt musklad och stark, så fick hon honom från att vara en bråkig häst som drog upp huvudet eller bockade till en supersnäll pålle som i stort sett jämt gick i form, lärde sig skänkelvikning, öppna och fram/bakdelsvändning ;) Efter det var han även en ängel framför vagn, mkt ofta gick han i form..

Min granne [på bild] red även den mindre shettisen ibland, hon var helt nybörjare men det gick helt okej efter att medryttaren lärt upp honom.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
3/16/08, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

En bild på medryttaren och den större shettisen.. Tror det var balansträning, därav korta läder :P

Tillägg; Krav på ryttaren är att h*n har bra balans och är orädd, inte alltför lång/tung :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Malu
3/16/08, 9:08 PM
#30

Jag har min granntjej som väger ca 42 kg o är 13 år.Hon rider mest den grövre o äldre shettis jag har som är lagom till, men även ibland (sällan) min 3-åring , han är 101 i mkh, har ridit in honom,men han körs mest.

Ledin
3/16/08, 10:38 PM
#31

det är ju jättesvårt att hitta en duktig ryttare som kan utbilda shettis men alltid blir jag så glad när jag ser ett ekipas som man ser en välriden shettis. Jag kan inte rida shettisar längre då min vikt är 50 kg men gösses vad kul man har haft det i alla år på shettisryggen. nu är man över 30 å har en dotter som gillar att rida så jag ska väll se till att hon blir en duktig ryttare har ju 2 russ varpå den ena är hennes mer lr mindre. Nu tycker jag att hon är tillräcklig stor att lära sig rida bra 6 år i sommar nu mera ponnyrider hon, men hon vill lära sig mer så ska bara få tummen ur r*ven först :)

[Rebecka]
3/17/08, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

enda ridbara shettisen jag har just nu e Ginny, få ju hem Atom i sommar igen o då ska han ridas in på raka spår e d tänkt.. Ginny ha jag väl satt en maxvikt på ca 45 kg då hon e en robust shettis, men d beror med mkt på hur ryttaren ser ut

Sasser
3/17/08, 10:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jag har förmånen än så länge att ha lilla Lovisa Silfwerbrant som ryttare på Wänga Ivanhoe. Liten superduktig och lätt ryttare.

Gammal bild men hon är inte särskilt mkt större:)

Sasser
3/17/08, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Den som kommer att efterträda Lovisa är Filippa….som blivit mkt större sen denna bild togs:)

Mina krav ligger på Max 40 kg. Propotionen skall harmonera.

Annons:
Carita
3/17/08, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Detta är tjejen som rider på min tjockis. Hon är 4 år och jätte duktig fast nu har de skaffat en egen ponny så det blir tyvärr inte så ofta längre.

Upp till toppen
Annons: