Annons:
Etikett33-esg-2008
Läst 2236 ggr
Cattis
2008-02-19 18:57

ESG 2008 - Vaccinationer

Det står i proppen att deltagande hästar måste vara vaccinerade mot influensa… Då faller nog ganska många bort. Det kravet har inte funnits på tidigare ESG vad jag kan minnas. Iaf inte i Sverige och inte i Danmark.

"All ponies must provide proof of a valid Influenza vaccination (maximum nine months). Existing vaccinations will be checked before entering the premises."

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
Peppe
2008-02-19 19:19
#1

max 9 månader? vanligtvis får dom ju influensasprutan en gång om året, alltså borde det vara max 12 månader….?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

VeronicaP
2008-02-19 20:20
#2

Yapp 12 månader är det ju i vanligaste fallet och om man har föl med sig så kan ju inte de hunnit få det alltid för de ska ju vara 4 månader innan de ska ha första sprutan.

Nu är ju alla våra vaccinerade mot hästinfluensa så för den delen spelar det ju ingen roll. Men Dee-Dee får ju sin i December om jag kommer ihåg rätt så då borde ju hon klara sig om hon ska visas .

PP
2008-02-19 20:57
#3

För att tävla internationellt, krävs numera vaccinering mot hästinfluensa var 6:e månad. Fast ESG ska ju räknas som show och inte tävling. Kan tänka mej att det kanske kan vara ett krav från anläggningen, snarare än det tyska shetlandsförbundet. Fundersam

Cattis
2008-02-19 21:48
#4

Om jag inte minns fel var det ngt värdland för ett ESG som hade satt detta som krav förut också, men de fick backa på det.

Dessutom blir det lite väl tight med tid, att få veta nu att det kravet finns då många inte vaccinerar. Jag vet att jag vaccinerade inför ESG i DK, bara för detta krav, men sen behövdes det i slutänden inte iaf.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
2008-02-19 22:04
#5

#3 kan så vara men det är inte många som gör det med sina shettisar ;-)…

hm tänk så många som sagt som inte kan åka då men iof räcker det ju att de har fått 2 st grund vaccineringar för att det ska räknas så iof hinner man om man vill , men iof är det många som skriker dikremenering kankse det försvinner ;-)

MrsM
2008-02-19 22:45
#6

Äsch, inte kan väl kostnaden för ett par sprutor hindra nån som verkligen vill, från att åka till ESG? Eller?

Annons:
Cattis
2008-02-19 22:49
#7

#6 Inte kostnaden som stör, snarare att behöva göra det bara för en utställnings skull - när man aldrig gör det annars på de andra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

kicki80
2008-02-19 22:56
#8

Är det inte ganska vettigt att ha sina ponnyer vaccinerade om man är ute med dem och träffar andra hästar och hästfolk?

VeronicaP
2008-02-19 22:57
#9

#6 Inte mig *ler* vill jag åka så åker jag och är det någon som är på gränsen till de där 9 månaderna så får jag väl ta och spruta den några månader tidigare bara , men man får väl tänka på att det är 96 timmars karens ( i allfall till travtävling) på sprutan .

Cattis
2008-02-19 22:57
#10

#8 Det är ju helt upp till var och en och vilka erfarenheter man har.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
2008-02-19 23:01
#11

#8 Alla är ju inte ute så mycket faktiskt, men då vi tävlar på trav med en del av våra så tycker jag att det kan vara bra att även ha de andra vaccinerade, fast iof ska jag i framtiden behövar betala mellan 5-800 för en kombinerad spruta så får jag nog tänka om , då blir det bara stelkramp för de som går hemma och de som tävlar får ha både och .

Underbar
2008-02-19 23:33
#12

Måste hästen vara va vaccionerad för utställning i sverige med nu ? Jag ska iväg på utställning om tre veckor men ponnyn är inte vaccinerad mot influensan. Trodde inte man behövde det.

Annette
2008-02-19 23:34
#13

#12. Nej, det behöver den inte.

Annons:
Underbar
2008-02-19 23:37
#14

#13 Tur det=) annars hade det varit tråkigt.

sara-ek
2008-03-01 12:57
#15

Men en sak som är vädligt lustig är att inte vaccinationer kävs på andra shettistävlingar. Jag menar tänk om en hel skock hästaer blir sjuka för att e inte är vaccinerad:O På de flesta andra tävlingar runt om i sverige så krävs det att hästarna är vaccinerade.

tilja
2008-03-01 13:29
#16

Har inte mina shettisar vaccinerade då vi bor avsides och de bara går hemmavid. Skulle vilja vara med på RKS prova-på-tävlingen i Uppsala? Måste Bella vara vaccinerad då?

PP
2008-03-02 17:30
#17

#15 Det är ju de som inte har vaccinerade hästar som tar risken att få hästarna smittade då de åker ut på arrangemang. En ovaccinerad häst blir sjuk om den blir smittad och en sjuk häst åker men ingenstans med. En vaccinerad häst kan däremot bära på smittan utan att den själv visar symptom.

Ridsportsförbundet kräver vaccinering från inbjudningstävling och uppåt, alltså inte på klubbtävling.

Det finns en anledning till att travet tagit bort vaccineringstvånget…

Upp till toppen
Annons: