Annons:
Etikett26-efterlysningar
Läst 7721 ggr
ZABA
11/29/06, 12:57 PM

Östertorpsponnyer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ev. de flesta av er känner till så har jag under många år arbetat hos Olle och Yvonne Lindström. Nu söker jag efter ponnyer med deras stuteri ÖSTERTORP som prefix. Ponnyer av alla storlekar och modeller men främst shetland. Hör av dig med ponnyns namn, far, mor och lite information om vad den har gjort här i livet. Bild är ett +!

Själv äger jag ÖSTERTORPS EXTRA RS 2771 f.90 fx e.Senateur v.d Veldstraat u.Östertorps Darina. Extra är riden, lite körd och mångfaldigt gulbelönad på utställning. Premierad A eftersom hon lämnat fina avkommor. I år är hon inte betäckt utan används som ridponny. På bilden syns hon tillsammans med sin son Exzentrics Explosiv e.Ekbäckens Savoy RWM 32 = fölet är en welsh partbred.

Kan också berätta att Olle och Yvonne efter att för två år sedan kraftigt dragit ner på antalet ponnyer ändå har kvar fyra stycken shetlandsston. Mer om dem senare.

Annons:
ZABA
11/29/06, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dessa ponnyer har Olle och Yvonne kvar:

* ÖSTERTORPS DARINA f.83 e.Lockinge Napoleon u.Diana v Uchelen. Premierad Elit.

* ÖSTERTORPS DRAKÖGA f.89 e.Senateur v.d Veldstraat u.Coral. Premierad A.

* ÖSTERTORPS LIDDIE f.97 e.Senateur v.d Veldstraat u.Östertorps Dit Dong. Premierad B.

+ ZAVANJA V.H HOF f.85 e.Nero v.d Olde Maten u.Sjamanta. Prem B.

Samtliga ses på bild där de bor nu tillsammans med mina welsh mountainponnyer. Det är myysigt i solen!

Angel
11/29/06, 1:37 PM
#2

Vad kul att höra! Jag har faktiskt undrat lite.. Var bor ponnyerna då? Skulle gärna titta förbi om det finns möjlighet. Fundersam

Asagard
11/29/06, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Östertorps Kefir RS 4888 -96 e: Almnäs Origo RS 198 u: Östertorps Effi RS 2770. Båda föräldrarna ELIT-premierade. Köpte Kefir maj -98. Har fått 5 föl hos mig:

Red Hot Fakir - e: Frastan v. Dekema RS 333 export Finland - travrekord 3.15 (om jag inte minns fel), 39p på utställning och även en Ch. unghingsttitel.

Loves Lazzaron - e: Love Spring RS 298 - såld som föl, och sedan såld vidare en gång till. Köpte honom åter som treåring. Blev kastrerad som fyraåring. Visad som fyraåring med 38p och som föl med 40p. Innehar en "Ch. föl-titel".

SuperIor Noir - e: Jikas Sue-perStar - skänkt till min syster när hon fyllde 10 år. Visad som föl och fyraåring med 38p. Kastrerades samtidigt som "Lazze" ovan. Är för övrigt till salu.

Risslas Léttir (se egen tråd - "Vacker shettishingst f-03 säljes") - e: Love Spring RS 298 - visad som föl med 41p och BIS och BIR-föl. Visad som föl med 40p och "Champion föl". Är hingst ännu och som sagt till salu.

Risslas Kezella -04 - e: Love Spring RS 298 - 40p som tvååring. Ska visas för diplom nästa år och betäckas. Var ett "misstag", då jag inte hade tänkt betäcka Kefir 2003, MEN Love ville annat och faktiskt hoppade(!!) in i Kefirs hage och betäckte henne. Men, resultatet blev en fullträff måste jag erkänna. :-)

Kefir är själv startad på travet och även riden och körd en hel del - hoppad och dressyrriden, kan både öppna, sluta och skänkelvikning.  Det ni! :-D

Kefir är i år betäckt och dräktig på nytt med Kölnäs Camillo.

Kefir kommer att lämna oss i januari (förhoppningsvis, lite beroende på hur det går med kvarkaepedmin) för att verka i avel hos fodervärd. Kefir är dessutom berättigad för höjning till A.

ZABA
11/29/06, 3:04 PM
#4

Olle, Yvonne, jag och ponnyerna bor på en mindre går ca 2 km från Östertorp. Alltså fortfarande på Färingsö, Ekerö kommun i Stockholm. Lösdriftsstall med två boxar. Alla Östertorpsponnyägare är välkomna på besök!

# 3: Jag håller lite koll på din hemsida och läser lite då och då om Effis dotter och dotterns avkommor. Kul!

Hanna-D
11/29/06, 6:46 PM
#5

En f d klasskamrat till mig äger Östertorps Iller. En busig och bortskämd ponny som mest används som sällskap till hennes westernhäst. Han har tydligen fått det ena örat uppätet någon gång i sin ungdom…

Margareta
11/29/06, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det här är Östertorps Neon ute på Östertorp 2000 och en mycket liten AnTeX…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Margareta
11/29/06, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En till för att de är så söta.

Bilden tagen på Strömsholm (tror att Neon såldes till Finland)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Angel
11/29/06, 8:31 PM
#8

#6 "Östertorps Neon"?! Det kan inte stämma, min familj köpte Ö. Neon som föl, och han hade ingen bläs.. det är inte samma ponny på bilden. Är du säker på namnet?

AnTeX
11/29/06, 9:24 PM
#9

jopp det var Neon aldeless 100 % säker!!

Asagard
11/29/06, 10:04 PM
#10

Glömde tillägga att Kefir är visad med upptill 43p och stambokförd med 42p.

Ingen mer som har en Östertorpshäst?

PP
11/29/06, 11:08 PM
#11

#9 Det kan inte vara lilla Östertorps Nova på bilden? Hon hade bläs.

Jopp, en snabb koll i mina gamla utställningskataloger avslöjar att katalognr 14 på Strömsholm 1999 var just Nova. Flört

Margareta
11/29/06, 11:37 PM
#12

Visst kan de sagt fel till oss, de sa Neon och vi går ju bara på minnet… Det var ju rätt år i alla fall och Nova och Neon gick säkert i samma hage, så absolut att det kan ha blivit ett misstag. Det fölet vi förälskade oss i gick till Finland i alla fall… det tog vi reda på.

Men var det 1999 verkligen, jag har inget minne av att vi var där då, jag trodde det var 2000?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Unni
11/29/06, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Vi er heldige eiere av Østertorps-ponni!

Østertorps Effi RS 2770 f.90 fx e.Senateur v.d. Veldstraat u.Østertorps Dit Dong.

Effi ble Elit premiert i 2002. I passet hennes står det: "Effi er mångfaldigt guldbelønad på utstallning med som mest 42 poeng."

Mens Effi bodde i Sverige fikk hun 7 føll. 6 hoppeføll og ett hingstføll.

Det året vi kjøpte Effi ble hun bedekt med Kanteborgs Sprite igjen. Så i 2003 fikk hun en fx hingst, Olle NPA 4869. Han er en ponni med stor utstråling! Han blir kjørt med. Er fremdeles hingst.

I 2004 fikk Effi fx hingsten Mirakelix e.Skattens Creol. Han blir kanskje vist på hingsteutstillinga på Starum til neste år.

Effi er ikke blitt bedekt seinere. Mest pga at det har vært langt til brukbar hingst.

Effi blir både ridd og kjørt med. Hun passer ypperlig til arbeidet vårt med barn og ungdom.

Nå gleder jeg meg til å lese om flere søsken og avkom av Effi.

Annons:
kacka
11/29/06, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ett ururselt kort, jag vet… men det föreställer Östertorps Danne RS 161… kortet taget sommaren 1997 i Lindome.

Vilma
11/30/06, 9:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag ägde förut Östertorps Narita vars pappa är senateur…och mamma just östertorps darina…hon är nu såld och såld vidare igen, jag tror till finland.

Hon är en mycket snäll och "mild" ponny rätt hög, runt 105-107 nånstans, fux.

[Karro]
11/30/06, 10:10 AM
#16

Men 2000 stämmer nog ändå mamma för inte tävlade anton roxiti det året utan det var nog dollar vi var ju på strömsholm för att lära oss hur man gjorde :) sen senare ställde vi ut roxiti samma sommar så jag tror på att det var 2000 :D

[Karro]
11/30/06, 10:13 AM
#17

Nu när jag använder mina två hjärnceller det är ju busenkelt att ta reda på när det är… alla östertorpsponnyer börjar ju på samma bokstav varje år… vilket år va N-året :)

ZABA
11/30/06, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 1986 började Östertorpsponnyerna namnges efter alfabetet, en bokstav per år. 1986 föddes bl a Ada som är mor till den godkände hingsten Love Spring. 1999 fick ponnyerna N som första begynnelsobokstav, t ex Nova som mycket riktigt gick iväg till Finland. Det ÄR Nova på båda dina trevliga bilder.

Före 1986 fick ponnyerna namn med samma begynnelsebokstav som sin moder, t ex Darina och Dagobert u.Diana v Uchlen. Det fanns under en tid två stycken "Dianor" på Östertorp. Diana v Herveld fick bl a Dixie och Dit Dong.

#15 Narita minns jag mycket väl. En rätt hög ponny redan som liten, smäcker modell och mild till sättet. Väldigt olik hennes helsyster Extra till utseendet och det redan som liten.

På bild - Östertorps Nestor, f.99 e.(minns ej just nu..) u. ett av mina favoritston Celeste v Bentjes, på travbanan.

Fortsätt skriva - superspännande läsning som gör mig Glad! Det finns ju mängder av Östertorpsponnyer ute i världen som säkert vill göra sig tillkänna här på ShiF.

Cattis
11/30/06, 10:41 AM
#19

#18 Nestor är e. Bosse (Bonance v. Dorpzicht). Helbror med Kamé! :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Karro]
11/30/06, 11:02 AM
#20

jag tänkte ju helt fel när jag skrev inlägg 16. Men hur kunde vi ta fel på att det var en hingst när det var ett sto :P får väl skylla på att de är så små :)

Annons:
ZABA
11/30/06, 11:32 AM
#21

#19 Självklart! Huur kunde jag glömma det?! Skammens rodnad på mina kinder. Trevliga ponnyer var det ialla fall.

Wippen
11/30/06, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hej

Min kompis äger Östertorps Isak här kommer lite bilder på honom

Wippen
11/30/06, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

En bild till på Östertorps Isak och hans stam

Härstamning:

Östertorps Isak 38-94-8926

Kön: Valack

Färg:Fux ljus man & svans

Född: 1994-03-15

Mankhöjd:

 

ChipsNr:752098100341743

F: Firth Bracken RS 120

FF: Fireless of Marshwood SPSB 1849

FFF: Firebird SPSB 1440

FFM: Kitten of Houlland SPSB 5350

FM: Golden Fern of Annandale SPSB 6522

FMF: Golden Ducat of Annandale SPSB 1920

FMM: Fetlar of Annandale SPSB 5910

M: Östertorps Draköga RS 2769

MF: Senateur v.d. Veldstraat RS 194

MFF: Flash of Haybrake NL-S.668

MFM: Roseleaf of Houston NL-S. 22715

MM: Coral RS 1141

MMF: Standsure Morning Glory RS 105

MMM: Tilney Cordelia SPSB 6859

[Karro]
11/30/06, 4:38 PM
#24

#22 Du har ingen bild med större upplösning? Lite svårt att se på sådan liten bild Glad

ZABA
11/30/06, 4:39 PM
#25

#22-23: Kul med Isak. Honom har jag träffat ganska många gånger sedan han som liten flyttade från Östertorp. En vacker ponny! Mamma Draköga finns kvar hos Olle och Yvonne som pensionerat avelssto.

Tyfon
11/30/06, 4:41 PM
#26

vet bara att min ena shettis har Östertorps Danne som morfar skulle gärna vilja veta mer om honom?

ZABA
11/30/06, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

# 26  Östertorps Danne RS 161 är e.Lockinge Napoleon u.Diana v Uchelen. Båda föräldrarna är ELIT-premierade och tillsammans tillverkade de bl a Dagobert och Dag Vag (godkänd hingst), Darina (ELIT-sto som finns kvar på Östertorp). Lockinge Napoleon tillverkade även Östertorps Ametist (se bild)u.Coral som såldes till Finland och där fortfarande verkar i aveln.

En äldre variant av dagens shetlandsponny men som "då det begav sig" var mycket framgångsrik i t ex utställningsringarna. Tips är att besöka www.shetlandsponny.se och söka på Östertorps Danne så kommer det upp både stamtavla, avkommor och meriter. Nästa led i Fredriks arbete med shetlandsponnysidan vore att få med bilder på ponnyerna men då brakar nog databasen ihop!

Annons:
Tyfon
11/30/06, 4:58 PM
#28

#27 lever östertorps danne forfarande?

[Karro]
11/30/06, 5:25 PM
#29

Värst vad Finland köper många Östertorpshästar…

ZABA
11/30/06, 5:36 PM
#30

#28: Jag TROR att Danne lever fortfarande men minnet mitt kan ju svika.

#29: Det började med exporten av Ametist till Finland och sen fortsatte det! Jukka Kivelä som köpte Ametist har även köpt en hel drös andra ponnyer, inte bara shetland från Östertorp. Bl a finns arabhingsten Fenix e.Samurai u.Sharante där. En hingst som inte blev godkänd på premiering men trots det med framgång använs i korsningsaveln. Det exporteras fortfarande shetlandsponnyer med Östertorpsanknytning till Finland, t ex flyttade Bonance v Dorpzicht (visserligen inköpt till Östertorp..) dit för ungefär ett år sedan.

Zebben
11/30/06, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här är en halvdålig bild på mina 3 Senatuer avkommor. Det är den främsta ponnyn som jag hade på foder under en tid, hon heter Ronja. Hon är helsyster med den vänstra ponnyn som är Hector Baztian. Både dessa är i sin tur halvsyskon till Zeb Baztian som då är den högra ponnyn.

VeronicaP
12/1/06, 12:48 AM
#32

Vi har ju Östertorpsdanne till Morfar till våran Slättens Lina som har tävlat på trav men just nu så vilar hon därifrån och går  i Avelsboxen, Linas mamma som vi ägde också innan sålde vi till en liten ridskola och där funkar hon kanon bra.

Något som jag har tänkt på att många Danne avkommor har är lite man och pannlugg och det kan man ju tycka är konstigt när han själv har så mycket….

Wippen
12/2/06, 9:24 AM
#33

Hej Karro

Om du går in på Mälardalens ryttar sällskar så finns det bilder på Isak

http://www.ryttarsallskap.se/

[Karro]
12/2/06, 2:23 PM
#34

tack!! ska gå in och kolla!

Annons:
Tyfon
12/2/06, 5:47 PM
#35

någon som vet var Danne står?

Murre_Uddiz
12/2/06, 9:46 PM
#36

Har mailat ZABA om Kamé<3 ;)

kacka
12/2/06, 11:57 PM
#37

Om jag inte minns fel så står han väl i Kungsbacka/Fjärås/Sätila… (söder om Göteborg)

Annelie-P
12/8/06, 5:20 PM
#38

Såg att Östertorps Neon hade diskuterats tidigare. Bekanta till mig äger honom, men de har lånat ut honom till en liten ridverksamhet utanför Alunda (som ligger några mil norr Uppsala). Där deltar han tydligen i verksamheten litegrann. Träffade ägarna i veckan och de hälsar att han är till salu..

Kris_J
12/8/06, 5:34 PM
#39

Yvonne som tilsammans med sin sambo hade Danne har avlidit. Vet inte vilka hästar sambon har kvar. Han och Yvonne bodde i Förlanda. Stöter på Yvonnes dotter ibland så jag kan höra med henne om Danne.

Veritas odium paretFörvånad

Angel
12/8/06, 10:35 PM
#40

#38 Bild?

Murre_Uddiz
12/9/06, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Här är en bild på KAMÉ från i somras.

Annons:
[Karro]
12/11/06, 11:29 AM
#42

#38 det verkar ju som att det inte var Neon utan Nova… Men om du hade en bild Neon kan vi ju jämföra :)

ZABA
1/8/07, 10:10 AM
#43

Inga fler som Östertorpsponnyer här på Sh i Fokus??

Mmia
1/8/07, 2:17 PM
#44

Ja, jag känner mig lite skyldig då jag har ministona:

Östertorps Jojjo född 1995 u. Östertorps Lollo. 

Östertorps Hélena född 1993 u. Östertorps Djinn.

Östertorps Misty född 1998 u. Kilcummers Mrs Tiggywinkle.

 Alla är efter Winston såklart Glad

Murre_Uddiz
1/8/07, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#19 wiie! =D
Bild på Kamé igen , nytagen. Ska snart lägga in fler bilder här på henne :)

Angel
1/8/07, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Jag har ju "Östertorps Marina", lilla-syster till Ö. Extra. (e. senateur, u. Ö. Darina). Hon blir nu 9 år i år, oj vad tiden går fort..

Marina är utställd nästan varje år, och bäst gick det när hon var 4 år. 42 och 43 p, samt 42 p på kvalitetstävlan som vi var på. Där var vi inte så många deltagare, men vi kom delad 1a i gångartsmomentet.

Marina har fått ett föl, Madicken, (e. Tunstas Domingo) som jag har kvar. Hon blir 4 i år.

Marina har gjort en start på travet i höstas.. gick sådär, men hon kom runt iaf Glad . Får se om vi kan få fart på henne i år. Min yngsta syster kanske vill köra lite till.

Bilden är från "topp-året" , hon har muskat på halsen lite mycket nu..

ThereseA
1/9/07, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Jag är alldeles ny här! Så nu har jag blivit medlem för att kunna säga att jag har Östertorps Baron RS 230 i år 20år.

Baron, mörk isabelle, en otroligt mysig liten kille som är allas kelgris i stallet. Jag köpte honom i somras av Ann Pagmar. Jag vet inte så mycket om honom egentiligen!

Han är e. Park View Grit u. Östertorps Dam

Vad har han gjort innan han kom till Ann?

Allt av intresse….

ZABA
1/12/07, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#47 Baron.. Han är en gullig liten hingst som jag pysslade mycket med innan han flyttade till Jäboruder. Jag har mängder med foton på honom som ung, även på hans mamma och pappa. Hör gärna av dig till mig privat så får vi pratas vid lite mer. (På bifogad bild finns något solbländad Östertorps Darina = helsyster med Dam men ser mest ut som en myskoxe!)

JÄTTEKUL att läsa om Östertorpsponnyerna här. Vore ännu roligare om man kunde hitta de där ponnyerna som "aldrig" är ute och visar upp sig. Men de ägarna är nog inte medlemmar här…

Annons:
ThereseA
1/13/07, 1:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

#48 Jättekul. Baron är ju Darina upp i dagen (nästan)!!

Det är bara ett par veckor sen som en vän till mig frågade;

Vem är den nya unghästen i hagen?

Det var Baron i vinterpäls det!

Du kommer höra av mig…..lovar.

Odegaarden
1/13/07, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Vi har en vakker hingst med navn ôstrtorps Opal e.Kanteborgs Sprite u.ôstertorps Drakôga,Opal ble vist til Norsk premiering i 2005,men ble ikke godkjent pga ben og kropp.Han har nok ikke nok hingstepreg….dessverre for han har så vakker farge og er en super fin bruksponni!Han har blitt klubbmester i sprang to år på rad nå og vunnet flere 0.40 og 0.60cm klasser.

Så nå skal han til mandag kasteres da det er ei jente på 6år som skal ha han som sin førstegangsponni,han er en meget snill og grei gutt på alle måter,men da vi nå har kjøpt hans pappa velger vi å kastere han,så han kan fortsette som bruksponni for små barn.Litt lettere å reise rundt med en vallak!

Bilde er fra rideprøven ved premieringen.

Odegaarden
1/13/07, 12:00 PM
#51

#13.Hei så hyggelig å se at du har avkom i Norge etter Sprite!

Sprite er nå i Norge å skal vises for den Norske kåringen i mars,hadde vært fint å sett et bilde av OlleSkrattande

Har sett på NPA sin side at du har vist han med fint resultat på unghest utstilling!Lykke til videre med han!

PS bare mail meg privat så kan du få noen bilder av pappa!

PS han skal også vises på NPA show i morgen…

Mvh Inger

Angel
1/13/07, 6:21 PM
#52

Varför är Sprite i Norge? Såld eller utlånad..?

Odegaarden
1/13/07, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

#52 Vi er nå de nye lykklige eierene av Sprite.

Legger ved et bilde jeg tok i dag av han og Doxa,de går på ridebanen for de er nybadet til utstillingen i morgen.

Ny plass med en av damene og han trodde kansje han fikk bedekke henne,men det var feil dame å prøve seg på!Sjefen og drektig,så han fant fort ut det…de gikk meget fint sammen etter dette!

Syntes bilde ble så tøft så jeg bare måtte legge det utFörvånad

ZABA
1/23/07, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#53 Intressant att höra om Sprite som blivit Norrman. Inte trodde jag att han skulle flytta utomlands eller flytta öht något mer men jag har lärt mig att man inte ska tro så mycket. Ta väl hand om Sprite - en toppentoppen hingst!

Kul också att både se på och läsa om Opal. Även det en toppenfin ponny. Synd att han inte gick igenom nålsögat i Norge men han kanske gör sig ännu bättre som uppskattad ridponny. LYCKA TILL!

Bild: Tre Östertorpsponnyer varav Opals mamma Draköga i mitten tv.

Linnah
1/23/07, 5:29 PM
#55

#53 Oj, så kul att ni har köpt Sprite! Det blir nog en jättebra kombination med Doxa! (Jag hjälpte Meta, som hade henne tidigare, på utställningar och sådant)

Annons:
andaloce
1/23/07, 8:53 PM
#56

Hejsan. Jag är ny här på sidan! Så ni vet om jag verkar lite snurrig!

Jag har haft shettisen Östertorps Narr på foder för några år sedan. Jag hade honom ett år medan han var 3-4år. När jag fick hem honom var han mager och eländig och väldigt snäll, han var hingst då. Han blev fort fin i hullet igen så vi körde in honom men när vintern kom föddes min dotter. Vi fick då mindre tid att sysselsätta "Billy" (som han kallas). Han började smita och bli hingstig.

Till slutgick det knappt att ha honom ute för han gick igenom allt vad stängsel hette. Tror hingstig heten mest berodde på under stimulans. Eftersom vi inte fick kastrera honom måste vi lämna tillbaka honom. Han fick fortsätta vara hingst ett tag till, det fanns inte någon häst i närheten av där han bodde så då var ju allt lugnt!

Det var en otroligt fin ponny, synd att han inte blev utställd någon gång! Nu vet jag inte var han finns.

[Karro]
1/25/07, 12:57 PM
#57

Kanteborgs Sprite vilken snygging en av mina favoritsvettfuxar verkligen med all den mannen och pannluggen!! Lycka till med honom i Norge och hoppas verkligen han blir lika poppis där som här i sverige :)

Odegaarden
1/25/07, 3:25 PM
#58

Hei alle sammen.

Tusen takk for ønsker videre ang Sprite!

Ja vi skal ta godt vare på han! Det er en utrolig stor ære å få eie en slik vakker hingst! Å med den flotte merittlisten "alle" dere Svensker har laget på hanSkrattande Ja det er jo takket være alle som har hans avkom at han har kommet så langt som han har!

Ha så mye lykke til videre med hans avkom dere som i fremtiden måtte vise de frem på premieringer og utstillinger!

Å om noen skulle ville komme på den Norske hingstepremieringen,så er den på Starum den 23-25.03.07

Der skal også Svenske Paulus (nå Norsk eid han med) også vises.

De beste hilsner Inger og Sprite.

Mari
10/25/07, 2:25 PM
#59

Måste berätta de jag vet om Östertorps  Honey även kallad "Skorpan"

Hon kom till mitt förra stall som barnhäst 2001 nån gång på sommaren, tror de var juni/juli. Tyvär blev hon inte så mkt riden av barnen då de var rädda för henne så hon fick övertaget och började bitas och sparkas :O Så alla barn var rädda för henne :(

Hennes pappa var Claymore / RS 109 och mamman var Östertorps Dixie / RS 908. Skorpan föddes  1982-05-15

Skorpan fick 2 föl varav en är stamboksförd och den andra inte eftersom hingsten ej var godkänd. 
COX HAGGE är stamboksförd

Andra fölet Hannibal är efter Vicke Vire

Nån av dem dog ung i kolik, minns inte vilken nu men har de uppskrivit hemma nånstans.

Nu till skorpan, de sista åren i hennes liv fraktades hon tyvärr runt som sällskapshäst här runt bland alla hästägare :( Hon fick inte så bra skötsel (enligt mig) så hon utvekclade hosta men fick ingen behandling i tid så hon avlivades för nått år sedan :'(

Har bilder hemma på henne som jag kan ladda upp.

Enligt mig en underbar liten ponny som bara var missföråd och felhanterad :(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sasser
10/25/07, 3:42 PM
#60

Kolla in på klubbenshetland.se och resultat, där finns flera Östertorpsponnyer med…

ErikaPihlajamaa
10/25/07, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

#7 Hej, Östertorps Nova bor i Finland, ägs av min bekant, jag tror att det är Nova i din bild.

ZABA
10/25/07, 5:50 PM
#62

#61 Oh, lilla Nova! Lika söt nu som då hon var litet föl!

Annons:
AusaBausa
10/25/07, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Här är bild på Östertorps Kefir o hennes dotter Risslas Kelda…som föddes i maj i år….

Dräktig m Perigueux v. Isala  beräknad att föla juni 2008.

sara-ek
10/26/07, 12:11 AM
#64

Östertorps Icke webbstamboken: http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=13703M:

Coral RS 1141 F: Firth Bracken RS 120

Han ägs av ridksolan Skogslotten och jobbar på lektionerna där. En trevlig ponny som dom brukar tävla m,ed i både hoppning och dressyr med fina resultat:)

annie
10/26/07, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Jag är nybliven lycklig ägare till Östertorps Karina, halvsyster till Extra. Hon är f. -96 e. Brandij V D Hoorn och u. Östertorps Darina.

Förra ägaren var Susanne Ahldén, Hörby som också har Karinas fina avkommor; http://home.swipnet.se/stuteribjorknas/ . Familjen Ahldén har ställt ut henne, avlat och haft henne som familjehäst. Hon har vunnit många fina priser handlerklasser tillsammans med deras son Joel. 

Jag är så glad över att få ha ett sånt fint sto hemma och hoppas att hon kommer att trivas bra här hos oss.

ZABA
10/26/07, 6:26 PM
#66

#65 Karina!! Minns henne som en mild ponny och så söt med sina vita tecken. Påminner enormt mycket om sin mor Darina och även halvsyster Extra.

Jättekul att höra att Karina haft det så bra hos tidigare och som det låter även nuvarande ägare. Stort LYCKA TILL!!!

ThiffannyJ
10/26/07, 7:14 PM
#67

#65 vad fin hon är och vad snälla ögon hon har Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

annie
10/27/07, 6:34 PM
#68

#66 Ja, jag hoppas hon kommer att trivas hos oss. Idag gjorde vi premiärridturen med ena sonen. Gick jättebra!

#67 Hon är jättego att hålla på med. Trygg och snäll.

Kajsa-B
10/30/07, 12:20 AM
#69

Hade Östertorps Dante på foder för många år sedan, en underbar vallack som vi hade mycket glädje av under några år. Han gick sen tillbaka till sin ägare och betar numera på dom evigt gröna ängarna.

Kommer aldrig att glömma vilken fantastisk barnvakt han var när vi hade föl, han ställde sej alltid mellan staketet och fölungen, såg alltid till att fölungen följde med osv. En fantastisk häst.

Tror att han var e Erik vd Achterdjik eller hur det stavas och u. Diana v Uchelen eller något sånt. Ska försöka scanna in något fota så småningom.

Annons:
Margareta
5/3/08, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

#7 med flera

Nu har jag kollat med våra orginalbilder och det var 1999 vi var på Österorp första året och som sagt - det är Nova. Vi var där även 2000 - men det var helt andra bilder.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
5/3/08, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Kanterborgs Sprite

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
5/3/08, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Den här är också från 1999

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Trim
5/3/08, 9:48 PM
#73

#69 Själv har jag varit med och visat  Östertorps Dante el Danne  på Strömsholm det var så rysligt länge sedan så jag kommer inte riktigt ihåg. Men de var rätt busiga när vi övade att springa meddem. De kan inte ha varit mer än två max tre år.

Cattis
5/4/08, 3:02 AM
#74

#72 Vilken pytteliten Anton :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Margareta
5/5/08, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

#74 och nu är han student och har fått fast jobb…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

ThiffannyJ
5/5/08, 10:52 PM
#76

#75 Oj, vad tidigt ni tar studenten, Grattis.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annons:
Silenos
5/6/08, 12:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

MIn Dumle är U: Östertorps Dixie. Dixie var ju avelssto på Skansen och fick många avkommor där. När hon blev pensionär flyttade hon till Billby Gård, och fick två föl till, Dumle och Daim.

jojjehanna
5/6/08, 12:33 AM
#78

#76 tänkte detsamma.

instämmer i gratulerandet!

Margareta
5/6/08, 1:04 PM
#79

Studenten är tidig för att han gått "Häst-Jord" på naturbruk - de går i skola även på sommaren för att lära sig jordbruket och därför får de sluta tidigare… ganska skönt att ha det gjort…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Peppe
7/1/08, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Min kompis har Östertorps Magnet, även kallad Bobben

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
7/1/08, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Hon vill gärna se bild på mamma Draköga samt om du har några från när han var liten! =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hanna-D
7/1/08, 8:23 PM
#82

Men Marie, du borde göra en hemsida med alla ponnyer som funnits på Östertorp Flört

AusaBausa
7/1/08, 9:30 PM
#83

Nu är jag lycklig ägare till en Östertorps-häst nämligen Östertorps Kefir som jag haft på foder..samt hennes dotter Rissla´s Kelda! Så glad:-)

Annons:
Ahnna
7/1/08, 11:32 PM
#84

Östertorps Darina, Lockinge Napoleon och Diana v. Uchelen fanns med i en bok som jag hade när jag var 8-10 år gammal. Darina var mer eller mindre nyfödd på bilderna. Jag minns inte så mycket av de övriga bilderna i boken, men shettisarna minns jag! Men det stod nog inte någonstans att de var ifrån Östertorps…? Har inte kvar boken, eller rättare sagt, jag hittar den inte. Men just Diana eller Darina skulle jag gärna äga en avkomma till, jag tyckte att de var fina redan då, lååååångt innan jag kunde nåt om shettisar!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gaxa
5/30/18, 12:02 PM
#85

Länge sen nått skrev nu, men jag skötte om östertorps Dante när han stod i Upplandsväsby. Men de är nog ca 25 år sen.

Mmia
5/31/18, 1:46 PM
#86

Östertorps Helena blir 25 år Och Östertorps Jojjo blir 23 år i år Det är mina första riktiga minishetland jag köpte.

Mmia
5/31/18, 1:48 PM
#87

Ska tillägga att Jojjo o Helena har bott hos oss i 20 år nu o båda har alltid varit friska utan skador.

Upp till toppen
Annons: