Annons:
Etikett19-om-sajten
Läst 2551 ggr
Shoshone
2011-07-11 21:43

Moderator

Finns det några moderatorer på detta forum eller är det fritt att skriva och beté sej hur som helst? På bukefalos vet jag att det är riktigt strikt.

Annons:
janehellen80
2011-07-11 21:59
#1

Finns sajtregler och Sajtvärd och Medarbetare som har koll på detta Cool

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

ThiffannyJ
2011-07-11 22:00
#2

Jo, det finns 4 st. Cattis, Annette, Milla och Rebecka. Det finns också Skrivregler.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

RebeckaSvensson
2011-07-11 22:02
#3

Tillägg till #2 så är Anna N också Medarbetare. Står uppe i menyn under "Om sajten".

Shoshone
2011-07-11 22:11
#4

Tack så mycket Glad Tyckte väl att det verkade konstigt om det inte skulle finnas det.

ThiffannyJ
2011-07-11 22:24
#5

#3. Tack, kändes som jag glömde någon när jag läste igenom :)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

RebeckaSvensson
2011-07-11 22:53
#6

#5 :-)

Annons:
Shoshone
2011-07-12 07:07
#7

Jag vet inte vad det är för fel på just det här forumet, jag är med i SÅ många andra men det är just detta forum som har så konstiga människor i sig..? Ja kan inte sätta fingret på det men det spelar ingen roll om man läser igenom sin text i 20 minuter innan man postar, eller ja brukar tänka att ja ska skriva så få meningar som möjligt så att folket inte hittar så mycket att hacka på men det funkar inte alltid..

Det kanske är den människorkategorin som börjat tröttna på sitt eget liv och får en kick av att hacka på andras. Det är nog mest avundsjuka det handlar om men jag är inte elak nog att säga det år dom. Jag tycker så synd om dom och vill så gärna hjälpa dom men jag vet inte hur?!

Shoshone
2011-07-12 09:07
#8

Nu vet jag! Att läsa Kaj Pollacks böcker Skrattande (kanske felstavat efternamn).

Det borde hjälpa, jag tror det kommer med åldern, ser nämligen samma tendens hos min mor som alltid lyckas se pessimistiskt på allt. Det tar på en negativt, går åt för mycket energi som man skulle kunna använt till nått roligare :)

[Billan]
2011-07-12 09:37
#9

#8

Kaj Pollack är väl värd att läsa.

Håller inte med om att ett visst sätt kommer med åldern. Här i forumet är det personer från alla åldersgrupper som skriver, dock är de äldre en minoritetsgrupp. De flesta är nog i åldern 20-40 år skulle jag tro.

Shoshone
2011-07-12 09:41
#10

9# Ja  ellerhur :)

Nej jag vet att det finns många yngre men de är bara snälla och besvärar aldrig.

Det är bara de äldre jag vart med om har hackat på mej så det var därför jag funderade i de banorna :) Sen såklart blir inte ALLA människor bittra med åren men en del :) Vem vet, ja kanske blir likadan själv om 20 år :-P Då får ni spärra in mej! Hemska tanke!!

[Billan]
2011-07-12 10:00
#11

# 10

Nu misstolkar du nog lite. Jag vill bara påskina att det är den yngre delen av skribenterna som skriver flest inlägg.

uhngoliant
2011-07-12 10:49
#12

Jag tycker faktiskt Bukefalos är betydligt otrevligare än iFokus. De gånger jag bett om tips och råd har jag blivit mycket trevligt bemött och fått mycket bra info. Så det kanske beror lite på vad man ställer för frågorSkrattande

Shoshone
2011-07-12 11:12
#13

#10 Ja det må vara men det är den ÄLDRE delen av skribenterna som blir elaka :)

#12 Alla iFokus är inte dåliga, jag är med i många andra iFokus och dom är JÄTTEBRA! :D

Jag har ox frågat mycket här och blivit trevloig bemött av folk som vill hjälpa mej men det är precis som du säger, det beror på vad det diskuteras om ;)

Annons:
[Billan]
2011-07-12 23:14
#14

# 13

Då måste jag fråga i vilken ålder anser du att de äldre är ? Är det de över tjugo ?

Ursäkta men undrar.

Aribigga
2011-07-13 06:54
#15

Jag tycker inte att någon är otrevlig här men jag är inte speciellt snarstucken heller.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Shoshone
2011-07-13 08:37
#16

#13 Haha, nej för jag vill inte riktigt sätta mej själv i den kategorin :-P 40+ syftar väl jag mer på :)

Aribigga, haha det är väl klart ingen vågar va elak emot dej när du har det där namnet :-P haha ;)

VeronicaP
2011-07-13 11:33
#17

#16 Fast jag får nog säga att de som är mest snarstuckna är under 40 . Sen vet jag inte vilka inlägg du tänker på och vilka frågor du har ställt , men allt beror ju på hur man själv tolkar texten/svaret/frågan . Jag bryr mig inte heller så mycket precis som Aribiggan, och jag var mycket på bukefalos innan men har faktiskt avstått att vara där för där kan man verkligen bli idiotförklarad när man ställer frågor om de inte gäller något fint halvblod Oskyldig

[Billan]
2011-07-13 12:31
#18

#17

Håller fullständigt med, så ser jag också.

Ahnna
2011-07-13 13:45
#19

Jag är ibland ute på Bukefalos också, men upplever faktiskt att en del medlemmar på iFokus är betydligt mer snarstuckna eller konsekvent negativt inställda till vissa andra medlemmar eller ämnen.

De som idiotförklarar någon på Bukefalos brukar oftast få en åthyvling av någon annan som vet mer om ämnet och går in och "ställer diskussionen tillrätta". Jag upplever i alla fall inte att de kunniga medlemmarna där är negativa i sitt skrivsätt, medan det på iFokus är betydligt mer sånt. Lite "jag kan mer än du och det tänker jag tala om också!"… Inte bara här på Shetlandsponny iFokus, men kanske i synnerhet här - av de iFokus-forum somjag besöker.

Men visst förekommer det på både Bukefalos och iFokus att vissa medlemmar kategoriskt har någonting emot vissa frågor eller andra besökare och inte är sena att påtala det vid varje givet tillfälle. Vad man nu får ut av det…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Shoshone
2011-07-13 15:26
#20

Ahna Håller HELT med dej, kunde inte sagt det bättre själv!

Just det där när man frågar något och man får så korta och suckande svar, som att dom inte vill men dom måste svara.

VeronicaP haha nä halvblodsfolket slipper jag där, vi har vår haflingertråd och där finns inga halvblodsfolk, tack o lov :)

Jag upplever det väldigt mycket här inne just det som Ahna säger att människor kan spela lite översittare, att man nästan inte får tilltala dom för det är de för "fina" för och kan för mycket för. Jag tycker det skulle vara roligare om de gamla vargarna kunde lära de nya lite eftersom detta intresse nån gång måste byta generation såklart annars dör det ju ut.

Det jobbiga med alla forum där folket inte känner varandra är att sätter man ut en bild på en förspänt ekipage t.ex så kan man slå sej i baken på att man får 20 klagomål på selen, vagnens inpassning + kuskens tömhållning och kanske 2 inlägg att det ser trevligt ut, HAHA! Det är puckat.

På haflingertråden däremot känner vi mer varandra för vi är så få och spridda så där ger vi varandra råd istället för att hacka. Det är två skilda sätt att säga saker på :)

Annons:
Aribigga
2011-07-13 17:37
#21

#16 Haha ja det kanske är därför :O

lurvponnyn.vimeddjur.se

VeronicaP
2011-07-13 18:25
#22

Fast jag är ju inte så mycket för att kommentera bilder ;) då de kan både försköna och för fula både ekipage eller annat men sen om man håller fel i tömmen /tyglarna behöver ju inte alltid vara fel att påpeka.

Själv har ju jag som gammal yrkeskada att jag kan kommentera folk som sitter i stol sits , vinklar sina händer mm när de rider , just för att de gör mer skada än nytta för ekipaget(men de blir väl lite mer irl som man gör det)

Sen har jag väl också lärt mig sortera som sagt vilka som är negativa mm

susanne-s
2011-07-13 19:09
#23

#22 Där har du en poäng.
Ibland bryr jag mig inte om att svara "vissa personer" för man vet hur reaktionen blir redan innan
Överlag har jag alltid,sedan jag hittade sidan för 5 år sedan, blivit väl bemött här.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ahnna
2011-07-14 14:23
#24

Just bildkommentarer kan bli lite känsligt ibland. Om någon som t.ex. är ny inom körning visar en bild på utrustning som denne tänker köpa och frågar om det är bra grejer, så måste ju vi som vet säga ifrån om det verkligen inte är nåt att ha. Om personen ifråga tar illa upp då så är det väl lite "olycksfall i diskussionsarbetet", för det är inte menat så av oss som kommenterar. Som frågeställare i det läget så måste man nog läsa svaren helt neutralt och hålla i minnet att de som svarar inte är ute efter personen som frågar, utan bara försöker påpeka att utrustningen ifråga är undermålig och inte prisvärd. (Det händer ju betydligt oftare att folk frågar om budgetutrustning som inte håller måttet, än om något annat.)

Samma om någon visar en bild på sig själv och sin häst under dressyrarbete och hästen inte går i form, ryttaren sitter snett, sadeln ligger för långt fram, hästen går på bogarna och så vidare. Visar man en bild och frågar "ser det bra ut?" så måste man också vara beredd på kritik om det finns något att kritisera. Istället för att brusa upp och se alla svar som negativa så får man ju ta till sig av kritiken och försöka ändra på detaljerna, så att man som ryttare kan göra ett bättre jobb i sadeln nästa gång.

Jag är tämligen övertygad om att de flesta som tar illa upp på diskussionsforum gör det för att de glömmer att läsa med neutral inställning. Att det händer oftare här än på många andra forum kanske bara är en tillfällighet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Shoshone
2011-07-14 21:15
#25

Jaha, nej jag syftade inte på folk som frågar om råd, jag syftade mer på "det här har jag gjort idag" oså visar man en bild på momentet.

Jag som utbildad kusk i bruks och skogskörning vet exakt hur allt ska tillpassas men det hjälper inte alltid. Vill folk hitta fel så görs det ändå, eftersom de letar.

De som frågar efter råd får självklart skylla sej själva när kritiken kommer! Jag menade som sagt mer de oskyldiga som bara visar upp någon träningsbild eller något för att de är stolta :) Typ första tävlingen eller nått :) Oså får man bara kritik, det är inte så kul.

Nu har vi i den här tråden blandat in flera forum så detta gäller självklart inte just denna sida, utan mer övergripande "diskussionsforum". :)

Ahnna
2011-07-15 11:17
#26

#25 Fast jag tycker nog i alla fall att man får ta till sig av kritiken. Om man själv vet att de som svarat i tråden har fel så kan man ju ignorera vad de tycker, men påpekar de någonting som man inte har tänkt på så kanske det är dags för en ordentlig funderare. Jag stöter ideligen på ryttare och kuskar som har gjort på ett visst sätt i alla år utan att fundera på varför, som definitivt skulle ha något att lära från lite konstruktiv kritik från andra hästmänniskor. Problemet uppstår ju när den som har visat en bild tar illa vid sig av kritiken istället för att fundera på om kritiken är befogad.

Just i utbildningssyfte så föredrar jag brukskörning och skogskörning framför klassisk körning, eftersom tävlingsformerna som sådana ger utrymme för frågeställning och tillfällen att lära av andra kuskar. På ett helt annat sätt än man gör inom klassisk körning, där alla går banan individuellt och funderar i sin egna lilla värld. Jag har lärt mig många fler knep genom bruks- och skogskörning än genom klassisk körning, just för att alla går banan tillsammans och lyssnar på varandras frågor och synpunkter. (Samt att jag tycker att JUF's funktionskontroller är långt mer utbildande än den klassiska körningens spannkontroller.) Det är ju samma sak där, får man kritik av domarna eller någon annan kusk så kan man inte vända taggarna utåt och ta illa vid sig, utan då måste man fundera över varför de ger kritik på en viss grej. På ett diskussionsforum är det fler som törs ge kritik, utan att vara domare, eftersom man är mer anonym, men det innebär ju inte per automatik att dessa personer har fel. Som sagt, ibland kan det löna sig att ta en funderare! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Shoshone
2011-07-15 20:15
#27

Du förstår inte vad jag syftar på.
Självklart jag håller med dej i allt du säger här men det är inte så jag menar.

Jag menar att det finns folk som har nått slags beroende i att hitta ett fel på en bild som sätts ut (vilken som helst, körning eller ej), det kan vara byggnaden i bakgrunden, eller att hag-tråden sitter på fel höjd så de kan göra sej illa eller att hovarna ser VÄLDIGT konstiga ut asså! (Fastän man försöker förklara att det där svarta där bara är på bilden inte i verkligheten, eller nått(?). Kan vara att bettet är av fel sort eller klag på att det inte finns något bett alls på hästen eller att hästen ser snemusklad ut fastän man förklarar att den står lite ojämnt, you name it, VAD SOM HELST! Detta är alltså inte ett fel som är ett fel egentligen utan bara för att de ska ha något att klaga på Tungan ute Och om de inte mot förmodan skulle hitta något fel.. så håller de käften istället och låtsas som de inte läst! För klaga måste man, man får absolut inte säga nått positivt! Då kan ju människan i fråga bli glad ! HAHA! Cool och det skulle ju vara fruktansvärt!! Flört

Jaa, det finns sånt folk, fastän man inte trort!

Annons:
Ahnna
2011-07-16 14:08
#28

#27 I såna lägen så menar jag att man bara får ignorera, eftersom man vet att de har fel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: