Annons:
Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 7843 ggr
RebeckaSvensson
8/8/11, 3:37 PM

Sjuk häst - behöver hjälp

Har ett sto som är väldigt dåligt och där varken veterinärerna eller jag har någon direkt idé om vad det kan vara. Skriver här för att höra om det är någon som varit med om något liknande eller hört talas om det.

Som sagt, det är ett sto, hon är tre år och någon månad dräktig. I gårkväll var hon slö, hängig, kraftig ögoninflammation (svullna, rinnande, variga ögon och kisade), var lite vinglig i gången men åt och drack. Tycker själv hon tappat en del i hull bara sedan dagen innan och var lite uppdragen, tror inte riktigt hon orkade beta men åt med god aptit när gräsen var plockat till henne. Temp 40,1.

Veterinären kom ut inom en timme. Temp var då 40,4. Han visste inte vad det kunde vara och hade inte sett något liknande. Så pass dålig med ändå äter och dricker. Fick penicillin och febernedsättande.

Ringde till djursjukhuset i Helsingborg för jag bestämde mig fort för att köra dit och veterinären tyckte också att vi skulle göra det, hon var så pass att hon kunde klara en resa utan problem.

Knappt 2 timmar efter veterinären varit ute var vi i Helsingborg o temp hade gått ner till 37,7. Febernedsättande hade hjälpt. Började direkt äta på gräset vi hade med oss men var vingling och stel i bakbenen, tyckte inte om gå på böjt spår.

Ögonen behandlades med några ögondroppar. Hornhinnan kollades så den ej var skadad, vilket den inte var och sedan fick hon kortison i ögonen. Ögondroppar skulle hon ha var 20:de minut.

Bukpunktat togs och bukvätskan som ska se ut som vitt vin såg ut som morotsjuice. Med andra ord kraftig bukhinneinflammation.

När vi körde hem vid 24-tiden var tillståndet avvaktande, veterinären visste inte vad det kunde vara. Ev förgiftning eller kanske ngt helt annat. Kunde inte utesluta något.

Dagens veterinär har ringt för en stund sedan och läget är kritiskt.
Hon äter inte så mycket längre, pillar mest i höet. Lös i magen. Hornhinnan lite skadad och har slutat med kortisonet. Blodproven har visat att lever- och njurvärden är ok. Antalet vita blodkroppar är skyhögt. De behandlar ögon- och bukhinneinflammation med bredspektrapenicillin.

Det konstiga är att jag hade en häst i höstas som hade exakt likadana symptom som den här. Också det var ett sto, dräktigt i fjärde månaden men var inte släkt och gick inte på bete på samma gård som hon som är sjuk nu.Hon i höstas hade levervärden som var dåliga men visar inget på den som är sjuk nu.

Är det någon som vet vad detta kan vara för något eller hört talas om något liknande? Ögoninflammationen tror de kan vara något autoimmunt så immunförsvaret har reagerat på något. Men vad?

Annons:
susanne-s
8/8/11, 4:09 PM
#1

Usch vad tråkigt att läsa. Hoppas innerligt att dom får ordning på henne och att det löser sig.
Jag tycker det låter som någon form av förgiftning.
Men jag har inte den blekaste.
Stort Lycka till!!!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
8/8/11, 4:38 PM
#2

Jag antar att de redan kollat om hon fått erlichias eller någon annan fästingburen sjukdom? Feber och vinglighet är ju vanliga symptom då, hur det är med det andra du beskriver vet jag inte men det känns som om det finns väldigt många olika symtom när det gäller fästingsjukdomar.

Hoppas det reder ut sig till det bästa.

RebeckaSvensson
8/8/11, 5:20 PM
#3

#1 Frågan vad som kan ha förgiftat henne och konstigt att levervärdet (än så länge) är ok. Förgiftning är det som veterinären just nu är mest inne på.

#2 Jag sa till om det igår så det förmodar jag att de kollar upp. Dock inte hört något om det idag så ska ta upp det med dem igen.

Tack.

[jannerman]
8/8/11, 7:02 PM
#4

Var in o läste på SVA hemsida om en massa sjukdomar, det fanns en fästingburen sjukdom som hette granulocytär anaplasmos med symtom som påminde lite om det du beskriver.

Annars tänkte jag på botulism direkt och det är ju en slags förgiftning det också.

Fruktansvärt när man inte ens vet vad som drabbat hästen…håller tummarna för att det vänder…

ThiffannyJ
8/8/11, 7:12 PM
#5

Har inte den blekaste vad det kan vara, men jag håller tummarna för att hon blir bättre.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Pia-Lena
8/8/11, 7:13 PM
#6

Håller med Anette om fästingburna sjukdomar, de kan ge en uppsjö av olika symptom. Ehrlichios, eller granulocytär anaplasmos som det heter numera, går ju att kolla ganska snabbt genom att göra ett blodutstryk och kolla efter blodparasiten i granulocyterna. Om tid ej finnes, se till att antibiotikan hon får tar ev fästingparasiter.

Tycker att levervärdena borde bli dåliga vid en förgiftning.

Andra funderingar, utomkvedshavandeskap som orsakat bukhinneinflammationen?

Hoppas allt går bra, hur gick det för den andra hästen du nämnde?

Annons:
Kris_J
8/8/11, 7:13 PM
#7

Beklagar din sjuka ponny Rebecka, försöker leta uppslag. Hoppas verkligen ni får rätsida på det hela/ Kram

Veritas odium paretFörvånad

Prenses
8/8/11, 7:16 PM
#8

Detdär var helt enkelt det konstigaste jag hört, och det ska bli intressant att veta vad felet är när det hittas. Skulle gissa på ngn slags förgiftning/allergi eller infektion i kroppen. Har du ngt vattendrag nära till i hagen som kan ha bakterier i sig, eller svamp/växter ? har ngn spritt ut te.x insektmedel där på ngn åker eller liknande ?

/ Sabina

Lise
8/8/11, 7:20 PM
#9

När jag läser vad du skriver kom jag att tänka på när Barre blev sjuk med hög feber och dåliga blodvärde, veterinären jag var hos i Sjöbo visste inte vad det var, men hon hade hört något om någon slags mygga eller fluga som fanns på näset där hästar blivit sjuka med liknade symtom. Även Brocélinda fick något liknade på sensommaren efter hon varit på betäckning, med hög feber, låg bara ner och var allmänt sjuk, de kom inte fram till vad det var, men båda blev friska och Brocélinda fick föl året därpå, (detta hände inte samma år). Vi bor ju ganska nära varandra så kanske det stämmer som veterinären i Sjöbo sa?  Hoppas din häst blir bra igen.

AusaBausa
8/8/11, 7:32 PM
#10

Håller tummarna för att de ska hitta felet…fasen så obehagligt..

tänkte på ståndsen men det ska ju slå ut levern o är de värdena bra så kan det ju ej vara det..o du kanske inte har såna växter där ni bor…

Charlotte-Aveback
8/8/11, 7:42 PM
#11

Håller verkligen tummarna för att allt skall gå bra med ditt sto, Rebecka!

JennyR
8/8/11, 7:49 PM
#12

Jag håller också tummarna för att hon ska bli bra!!

RebeckaSvensson
8/8/11, 7:54 PM
#13

#4 Ja, det är fruktansvärt att inte veta vad det kan vara. Har nu läst om det du skrev och ska dubbelkolla med veterinärerna så dehar kollat om det är någt fästingburet.

#6 Det är ju just det att levervärdena borde inte vara ok om det är en förgiftning. Men det kan kanske ta lite tid innan det ger utslag? Jag vet inte hur det fungerar. Skulle ta uppföljande prover på levern men avvaktade med ul den, som de pratade om i natt, tills där är någon försämring.
Både detta stoet och den förra var ul så utomkvedeshavandeskap kan det väl inte vara då, antar att det hade synts. Jag har bett veterinärerna kolla fostret så det och livmodern ser friska ut (veterinären pratade i höstas om att de skulle gjort det på det stoet och därför frågade jag efter det nu).
Det gick tyvärr inte alls bra för det andra stoet, hon fick avlivas.

#8 Det finns inte något vattendrag här i närheten, men runt den hagen där det andra stoet gick finns det.
Det är helt fel tid för att köra insekticider nu när tröskorna går för fullt, dessutom finns det så stränga krav innan det bekämpningsmedel blir godkänt så det är inte någon risk även om det skulle vara full sprutsäsong (jag är själv agronom och håller mycket på med bekämpningar, när, var och hur de ska göras så det är det enda jag verkligen kan utesluta).

#9 Ska höra med veterinären om hon hört talas om något sådan.

#10 Det var det första jag funderade på och har dubbelkollat hagarna nu men inte hittat några sådana.

Tusen tack för svar och att ni håller tummarna för Ipotoksina, det behövs.

Annons:
sanne
8/8/11, 9:00 PM
#14

Vi lider med dig Rebecka, hoppas så att ni hittar vad som är fel och kan behandla henne i tid nu,!

min arbetskamrat har en häst stående på Slöinge sen snart 2 veckor, hon har nästan exact samma symtom.. veterinärerna tror på bukhinneinflammation där också, men hon verkar blöda invärtes någonstans..

jag o Fredrik tänker på er :) kram

janehellen80
8/8/11, 9:11 PM
#15

Åh stackarn.. hoppas verkligen dom hittar vad det är… Inte roligt när dom inte hittar vad det är… Hoppas på det bästa !!!

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

giffan
8/8/11, 9:48 PM
#16

Jag tänkte på glyckol förgiftning… men som sagt lever värdena borde vara annorlunda då.

Hoppas det löser sig

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Linnah
8/9/11, 8:28 AM
#17

Jag vet inte hur lika symptomen är, men i England har man problem dels med grass sickness och dels med förgiftning pga ragwort som väl heter korsört i Sverige. Det senare borde synas på levervärdena dock, men båda är lömska sjukdomar som iaf inte engelsmännen riktigt lyckats klura ut än. Kanske värt att läsa om? Lycka till och hoppas det går bättre den här gången än med förra stoet!

Ellinor Johansson
8/9/11, 8:59 AM
#18

Har ingen kunskap att tillföra, vill bara skicka en stor kram till dig Rebecka. Hoppas så att alllt går väl.

einarsson
8/9/11, 10:30 PM
#19

#16 Glykol förstör njurarna, inte levern. Men njurvärdena var väl också bra. Hoppas att de snart hittar vad felet är så ni kan börga behandla.

Pia-Lena
8/10/11, 7:05 AM
#20

Hur går det? Några tecken till förbättring?

Annons:
Milla
8/10/11, 10:00 AM
#21

Tänker på dig och hoppas ni snart får en förbättring! Jag tänte också på ståndsförgiftning

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annelie-P
8/10/11, 11:11 AM
#22

Mycket tråkigt att läsa Rebecka, jag hoppas verkligen att det reder sig på bästa sätt.

RebeckaSvensson
8/11/11, 9:24 PM
#23

Tack till er alla som håller tummarna för Ipotoksina. Jag har fört vidare idéer och tankar till veterinärerna men de vet inte vad det kan vara. En av veterinärerna hade varit i kontakt med en kollega som hade en häst med samma symptom, men inte heller där visste de vad felet var. Vi har nu bytat penicillin på Ipotoksina och ser om det nya hjälper men läget är kritiskt. Jag kan bara hoppas.

Pernilla77
8/11/11, 9:34 PM
#24

Håller tummarna att din häst blir bra snart

sanne
8/11/11, 9:49 PM
#25

Hoppas så att det vänder för henne.

Min vän som jag berättade om innan, vars sto har exact samma symtom, fick komma hem idag ! Dom tog bort all medicin för 2 dagar sen, då var det bära el brista som gällde,  hon har nu släppt febern o fick komma hem idag. Sen finns ju inga garantier men det är ju ett framsteg.

Jag har funderat på gräsbetes sjuka ?! kan det finnas nere i skåne ?

AnnaFagerell
8/12/11, 7:14 AM
#26

#25 Grässjuka är vanligt i skåne (om man jämför med andra delar av landet) och orsakas av mjöldryga vilket är mer vanligt sådana år som i år med mkt fukt… då växer svampen bra

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ellinor Johansson
8/12/11, 8:33 AM
#27

# 26 Hur sprider sig mjöldryga?

Annons:
AnnaFagerell
8/12/11, 8:43 AM
#28

#27 Det sprids huvudsakligen via flugor och andra insekter… Mjöldryga finns mest på gräset eller grödans ax och kan också spridas med vind och regn.

Plötsliga dödsfall är mkt vanligt och mkt hög dödlighet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
8/12/11, 8:55 AM
#29

Skulle tillägga att det bildas nån honungsliknande vätska runt mjöldrygan viken är god och klibbig och därför smaklig för betande djur. Enda sättet att ej få detta på sina djur är att hugga gräset innan det går i ax. Mjöldygan behöver ax eller blommor att leva på.

symptom på sjuka av denna förgiftning är rubbningar i det centrala nervsystemet. problem med ögon och svalg, koliksymptom, diarré. Unga hästar drabbas mest… 3-5 år, sällan eller aldrig diande föl. Enligt SVA lider hästar av denna sjukdomen och de som klarar sig lider i flera månader och kan inte användas senare i livet då det är så tagna av sjukdomen. De flesta hästar får bara nervrubbningar och så dör dom. Påverkan på organ hinns inte med.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnah
8/12/11, 10:21 AM
#30

Om jag inte minns fel är grässjuka/gräsbetessjuka vanligare i närheten av där råg odlas, eftersom mjöldrygan ofta lever på dess ax.

Linnah
8/12/11, 10:23 AM
#31

Här är en infotext om mjöldryga från SLU, som bl.a. innehåller lite om effekten på häst. Länk

VeronicaP
8/12/11, 10:44 AM
#32

#29 Fast jag vet häst som överlevt grässjuka som har tävlat i hoppning och sedan använts i avlen

AnnaFagerell
8/12/11, 11:29 AM
#33

#32 Ovanligheter finns väl med det mesta…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
8/12/11, 11:52 AM
#34

Fast jag har hört om mer än en som levt helt vanligt . De som hade denna hästen , fick mycket info från forskningen :D

Vet även att de som ägde den som jag känner , att de lämnade blod för att de skulle kunna forska på blodet och sen den dagen hon blev så gammal att hon avlivades så gick hon till forskningen´också :D

Annons:
Pia-Lena
8/17/11, 7:11 AM
#35

Hur har det gått?

RebeckaSvensson
8/24/11, 9:50 AM
#36

Tack till alla er som hört av sig.

Utgången är fortfarande oviss. Efter över två veckor på djursjukhuset är hon hemma nu, ingen vet vad orsaken är. Proverna de tog i måndags var fortfarande väldigt dåliga och veterinären förstår inte hur hon ändå kan se pigg ut trots sådana blodvärden. Några värden hade tom blivit sämre än de var tidigare trots all behandling. Ser gör hon inte och veterinären vet inte om synen kan komma tillbaka OM kroppen skulle klara av all infektion hon har i kroppen. Hon behandlas med antibiotika 2 gånger per dag och 3 olika ögondroppar 4 gånger om dagen.

Veterinären uttryckte det som att hon fick en sista bonusvecka hemma men jag hoppas och önskar så innerligt att hon ska klara sig och bli bra.

AusaBausa
8/24/11, 12:26 PM
#37

Nej men usch vad ledsamt.. konstigt de ej kan lyckas bota henne..

Håller tummarna att hon tillfrisknar…

Tänker på er! Kram Åsa

fuxar
8/24/11, 1:55 PM
#38

Hoppas, hoppas att det ordnar sej rebecka! Kan bara hålla tummarna att det ska gå bra!

RebeckaSvensson
9/7/11, 6:20 PM
#39

Det är knappt att jag vågar tro på det men det verkar som om Ipotoksina överlever. Veterinären var chockad när jag ringde igår för han trodde inte att hon levde än. När vi kom dit och han såg henne sa han att det var otroligt vad envishet och kärlek kan göra. Så dåliga som alla hennes värden var borde hon inte leva idag.

Dessutom har synen kommit tillbaka, i alla fall på det ena ögat. Det är bara lite grumligt i mitten men i övrigt ser det bra ut. Det andra ögat är fortfarande inflammerat och därför provade veterinären att spruta in något medel i främre ögonkammaren och hoppades att det skulle hjälpa. Det har inte hjälpt och troligtvis kommer ögat att bli bortopererat. Men vad gör det? Så länge jag får ha min älskade ponny hos mig bryr jag mig inte det minsta. Att se henne galoppera runt i hagen känns i hjärtat.

Jag har konstaterat att jag har fött upp en riktig 50-poängshäst. Alla eventuella domare i framtiden får säga vad de vill för i mitt hjärta är en 50-poängare - trots att jag varje gång jag går ut till henne antingen sprutar henne med antibiotika eller ger henne ögondroppar som inte heller ska vara så sköna att få kommer hon alltid för att möta mig och lägger så snällt sitt huvud på min axel när jag sitter på huk framför henne och ska ge henne ögondropparna.

Just nu är jag väldigt glad för att jag inte tillät veterinären att avliva henne utan att hon både skulle ha en till chans med ny antibiotika samt att jag skulle ha hem henne och fortsätta behandlingen här hemma.

Att nästan varje dag under två veckors tid köra över 20 mil för att ge henne morötter och gå ut med henne och låta henne beta var välinvesterad tid. Min älskade ponny är enligt veterinären friskförklarad - bortsett från ögat. Jag hoppas att hon ska få fortsätta att vara frisk och pigg.

susanne-s
9/7/11, 7:51 PM
#40

Vilken underbar läsning! Stort lycka till framöver Kyss

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

ThiffannyJ
9/7/11, 8:26 PM
#41

Vad skönt att läsa att det går ät rätt håll Rebecka!! Skrattande Håller tummarna att det fortsätter så!

När det gäller ögat så har vi också haft ett sto som vi fick ta bort ögat på, hon klarar sig alldeles utmärkt med bara ett öga, och hon är en jättebra mamma också!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annons:
sanne
9/7/11, 8:41 PM
#42

Är så glad för din skull.. Det kommer lite tårar när jag läser om hur mkt du tycker om din fina häst. Hoppas att hon klarar bära fram ett vackert föl åt dig också nu !

vi tänker på er varje dag och är så lättade att det har vänt o att hon är frisk.

Pernilla77
9/7/11, 8:48 PM
#43

Vilken härlig läsning
Blir glad för din skull

AusaBausa
9/7/11, 9:04 PM
#44

Åh vilken underbar läsning!

Så glad för er!

Charlotte-Aveback
9/7/11, 9:12 PM
#45

Jag är så glad för din skull, Rebecka! Underbart att läsa! Stort lycka till med henne nu! Kram! Glad

Kris_J
9/7/11, 9:30 PM
#46

Underbart Rebecka, så glad för din skull!/Kram

Veritas odium paretFörvånad

Annelie-P
9/7/11, 10:12 PM
BoelH
9/8/11, 6:33 AM
#48

Så härligt med ett positivt slut. Njut!

Annons:
Hanna-D
9/8/11, 7:11 AM
#49

Du vet redan vad jag tycker Glad

fuxar
9/8/11, 4:11 PM
#50

Vilken kämpe, lycka till i fortsättningen!!!!Tror att kärlek är bästa medicin!

Pyttis
9/8/11, 9:30 PM
#51

Glad

Snaedis
9/9/11, 9:28 AM
#52

Ja jag säger som alla andra här,det är fantastiskt att höra om din lilla häst som varit så sjuk,men nu har bestämt sej att fortsätta att leva :-)

En bekant till mej har en islands åring,som verkat ha råkat ut detsamma som din ponny.Med exakt samma symtom som du beskrev att din ponny hade.Han har stått på slöinge under lång tid,där dom inte heller trodde han skulle överleva.

Vet att vetrinärerna där var i kontakt med  "dina" vetrinärer,då de verkade råkat ut för samma.

Den hästen är nu oxå hemma och verkar vara på rätt väg tillbaka.

Vet du vad din ponny råkat ut för ? Vad trodde eller vet dom var det var ? Vetrinärerna på Slöinge kom fram till att det troligen orsakats av ett herpes virus .(iaf för islandsåringen)

Hade varit intressant att få veta om de kom fram till samma i slutändan.

Håller tummarna för din ponny :-)

Milla
9/9/11, 11:08 AM
#53

Härligt!! Så glad för din och stoets skull

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

RebeckaSvensson
9/12/11, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Tack till er alla!

#52 Veterinärerna på djursjukhuset vet inte vad det kan ha varit för något. Pratade med min vanliga veterinär här hemma för ett par dagar sedan. Det enda han kunde komma på var att det var en autoimmun reaktion på fostret. På ultraljudet de tagit på Ipotoksina såg fostret och livmodern bra ut men att stona är ett par månader dräktiga är det enda sambandet jag kan hitta mellan henne och Elecktra, mitt sto som dog i fjol. Det kan ju inte vara orsaken hos den bekantas häst. Har inte hört det om herpesvirus. Det hela är konstigt bara…

Är i alla fall väldigt tacksam över att Ipotoksina är här hemma :-)

Upp till toppen
Annons: