Annons:
Etikett22-reglementen-lagar
Läst 2136 ggr
MadeleneJansson
9/12/11, 9:08 PM

Härstmmningsanalys?

På hingstpremieringen i Värnamo togs tagel för DNA-Analys på min hingst Devin. Jag har också skickat tagel från hans mor till SLU, för att hon skall kunna kollas mot sin far och Devin mot henne. Nu fick jag svar från SLU att hennes far, Devins morfar AMIGO RS 171 inte finns i databasen.

Hur gör jag nu? Noterade att Sjöängens Rival också har AMIGO RS 171 som morfar. Alltså borde en analys gjorts när Rival godkändes?

Enligt reglerna för RS är hingstägaren skyldig att ta prov på sin hingst vid avelsvärderingen samt se till att moderns DNA finns tillgängligt. Har jag gjort min del då? Att få tag i DNA från Amigo är väl omöjligt, han  är väl död sedan många år.

Annons:
AnnaLundin
9/13/11, 9:19 AM
#1

OM jag inte minns fel så kollade man bara mot mor och far tidigare, så det är inte alls säkert att han är DNA-typad. Däremot borde han vara blodtypad, enligt tidigare system. Kanske har de kvar av hans blod i arkivet så att de kan testa det också.

Men du borde ha ditt på det torra, kan man tycka. Det kan ju inte ligga på din lott att se till att det finns en färdig DNA-profil för din hästs morfar…

AnnaFagerell
9/13/11, 7:12 PM
#2

Kolla efter stavfel…  Står det AMIGO med stora bokstäver finns det inte med i deras databas om han heter det med små bokstäver etc… Det var "fel" när jag skulle ha in min hingst också… Då fanns det ingen som hette Wessel vd Amstelhof pga stavfel… Ring till Sofia Mikko på SLU

Medarbetare på djurskydd.ifokus

cinna
9/13/11, 9:42 PM
#3

"Då fanns det ingen som hette Wessel vd Amstelhof pga stavfel…"

Ja jisses. Hoppas de stavat rätt nu då. Obestämd

*sneglar på tagelprovkuvertet som ska läggas på lådan imorgonbitti*

AnnaFagerell
9/14/11, 6:37 PM
#4

#3 Jojomensan… det var cirkus… Skrattande

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: