Annons:
Etikettallmänt
Läst 3558 ggr
isla
2011-11-13 12:08

Valack som betäcker ston...

Jag vet precis vad ni anser om detta och vet att ni har samma åsikt som jag. Det jag undrar över är, det faktum att jag nu måste behandla mina hästar mot de eventuella bakterier de fått av denna valack, vem anser ni ska stå för denna kostnaden?

Jag har varit fullt medveten om att denna valack gått i samma hage som mina ston, men inte haft något alternativ (en sanning med en modifikation då jag förstås hade kunnat ställa mina hästar i ett annat stall någon annanstans), då det bara finns en lösdrift och jag äger inte stallet som mina hästar står i. Jag bor på samma gård som stallet ligger på och vill liksom ha mina hästar här hemma och hade inte en tanke på att denna valack skulle "betäcka" mina ston…

Som en parantes så ingen tror jag är dum i huvudet och kommer låta mina hästar gå kvar med denna valack, så kommer jag att flytta mina hästar till en annat stall, om inte denna valack flyttar, vilket kommer öka mina kostnader betydligt, men också säkerheten för mina hästar. Inte minst då ett av stona är dräktigt… :-(

Annons:
susanne-s
2011-11-13 12:41
#1

Det låter som om du, medvetet, haft dina ston ihop med en valack och då har du haft dom där på egen risk. Det blir då du som får bekosta en ev behandling. Det dräktiga stoet borde inte vara betäckt…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

isla
2011-11-13 12:51
#2

#1 Det är ju inte direkt så att stona brunstar, han betäcker ändå (våldtar ansåg en annan i stallet)…. Är inte bara orolig för mina egna hästar, utan även för valacken, som kan skada sig rejält om stona slår ifrån.

Ja, jag har varit medveten om det, bett om att få ha mina hästar i egen hage (mest för att få sköta mina hästar själv), men inte fått det.

Jag förstår att jag måste stå för kostnaderna själv, men ville ändå höra vad andra tycker, då det knappast känns som mitt fel att valacken betäcker. Men visst borde jag varit hårdare i min önskan om att få ha mina hästar i egen hage.

Ellinor Johansson
2011-11-13 12:58
#3

#2 Slår inte ston ifrån om han försöker betäcka dem?

isla
2011-11-13 13:03
#4

#3 Tydligen inte. :-( Allra helst det ena stoet är ganska kär i honom så jag antar att det beror på det?! Det andra stoet har jag inte sett något på, så jag hoppas han låtit henne vara och jag hoppas hon slår ifrån om han försöker något.

Ellinor Johansson
2011-11-13 13:12
#5

# 3 Är dina ston dräktiga?

isla
2011-11-13 13:21
#6

#5 Det ena är dräktig, den som jag hoppas på att han inte varit på.

Annons:
Ellinor Johansson
2011-11-13 13:48
#7

Det är naturligt att han betäcker den som som inte är dräktigt men det andra stoet borde du flytta om han inte kan låta bil henne. Det stoet som inte är dräktig kanske har så svaga brunster så inte inte uppfattar det utan din kompis uppfattar det som våldtar stoet. Om han skulle våldta ett sto som inte är i brunst/inte har öppnat sig skulle skadorna på henne vara betydliga.

Det är dyrt att ha valacker ihop med ston som ska betäckas. Min erfarenhet är att ston som som gått med vallack måste behandlas innan de betäckas igen.

Vi har en valack som jag skulle kunna svära på inte betäckte. Jag satt honom i en hage med tre ston i en vecka. Hagen ligger i anslutning till vårt hus ändå måste han har lyckats betäcka dem för ingen av dem tog sig vid betäckningen och när vi tog bac. prov på dem hande de samma bacterier.

AnnaFagerell
2011-11-13 13:59
#8

Eftersom du skriver att han våldför sig på stona så har du ju också sett vad som hänt. Då borde han inte kunna få chans att betäcka och hoppa på så många ston tycker man…  Logist sätt delar man på dom på en gång. Gör han det mot ett sto gör han det mot fler. Inte alla valacker gör detta och inte alla ston tillåter en val göra så men ser man det tar man äl tag i det innan han betäckt en hel flock?

Även om det hade varit en häst som skadat en annan häst får man betala för sin egen tycker jag. Man har ju hästar ihop på egen risk. Om någon annans häst skadar mina som är i samma hage betalarjag för den egna hästen även om den inte "började" bråket.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

isla
2011-11-13 15:07
#9

Problemet uppstår pga att jag inte har möjlighet att göra som jag själv vill och till den dag jag har råd att köpa egen gård, kommer problem uppstå som jag själv inte helt kan besluta över. Har fått ett alternativ från stallägaren och det är att vi gör en sto och en hingsthage och då uppstår ett nytt problem, att stoet som då ska gå med mina hästar inte "får" äta fritt med hö, utan ska ha typ 2 kg de timmar hon går ute och 2 kg de timmar hon står inne. Förslag på hur man löser det problemet? Kan mina hästar verkligen äta två kg var dagtid och ha fri tillgång nattetid? Känns helt galet? Vet inte vad jag ska göra, känns som att allt är mitt fel och att det är jag som krånglar. :-(

janehellen80
2011-11-13 16:12
#10

Går det inte leta annan stallplats?? låter jättejobbigt för dig att ha dom kvar…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

isla
2011-11-13 16:50
#11

Jo men visst kan jag det, och kommer så göra om inget bättre lösning finns. Det tråkiga är att hela grejen med att bo på gård försvinner då.

AnnaFagerell
2011-11-13 16:53
#12

Nej jag tycker inte du är konstig som "krånglar". Men du kan inte acceptera att dina hästar blir skadade av en valack för skadade blir dom. Om dina ston får 2 kg ute tycker jag det är helt okej om dom får mer mat inne, beroende på hur många timmar dom är ute. Det är väl shetlandsponnyer? Krasst sett ska ju 4 kg räcka långt även om vi är många som ger mer än så.

Kan ni inte dela av hagen en gång till så dina går själva?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

isla
2011-11-13 17:26
#13

Är rädd att två kg hö på 12 timmar blir på tok för lite för dem och att det kommer resultera i hetaätning när de väl får mat. Men det kanske går jättebra, vad vet jag. Finns en hage till med vindskydd i men hur man än vrider och vänder på det så får stoet som inte är mitt då gå ensam. Finns tre ston och fyra valacker på gården.

Annons:
AnnaFagerell
2011-11-14 06:27
#14

Fast vindskydd ute behöver dom inte på dagen om dom är inne på natten…

Men är det bara du som ska kompromissa? Kanske kan hon möta dig på halva vägen? Det finns alltid en lösning om man vill se den. Kanske vill hon inte ha dina hästar där alls?  Rynkar på näsan

Medarbetare på djurskydd.ifokus

cinna
2011-11-14 07:23
#15

TS: "…att jag nu måste behandla mina hästar mot de eventuella bakterier de fått av denna valack…"

Du ska inte behandla eventuella bakterier. Positiva prov först - sedan behandling.
Känner inte dig så det här kanske är självklart för dig. Men med ökande anibiotika resistens i världen kunde jag inte låta bli att kommentera din formulering. Glad

Hoppas det löser sig för dig!

VeronicaP
2011-11-14 07:40
#16

#15 Håller med 15 testa först innan behandling inte alls säkert att de har fått någon bakterie.

Är ni helt säkra att han fullborda betäckning ? Hade en valack en gång som hoppade upp men aldrig betäckte , han kunde även hoppa upp på andra valacker också  ;)

Sen så får du själv stå för kostnaderna som blir , då du  faktiskt släpper in din häst på eget ansvar.

Det är sådant som kan hända när man har inhyrt och man får antingen acceptera hur det är på det stället eller flytta någon annan stans.

isla
2011-11-14 09:57
#17

Ja, jag såg honom fullborda en betäckning. Sambon tycker vi ska flytta, är bara en massa problem med allting ändå, men vi får se. Det är svårt att hitta något här till en vettig peng om man vill kunna ha hästarna utanför dörren. Ska först och främst höra med grannen om han kan tänka sig arrendera ut lite mark till oss, så slipper vi förhoppningsvis sånt här i framtiden.

okitok2
2011-11-14 16:49
#18

Det finns / fanns något som vi kallade stall suspensoar förr.  Då kan han inte fälla ut den längre än för att kissa.  Vet ej vad de finns att få tag i.

isla
2011-11-14 22:56
#19

#18 Tack för tipset, men för min del har det löst sig så att jag får ha mina hästar ensamma i hagen. Sen om det ställer till problem för de andra, det känns som att det inte är mitt problem. Skönt att slippa fundera på ev. valackbetäckning i alla fall i fortsättningen.

Upp till toppen
Annons: