Annons:
Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 12578 ggr
[Shettisar]
2012-06-12 19:24

Butta.Metacam eller Finadyne

Vad har ni för erfarenheter av ovanstående prep? Bästa resultat osv..

Annons:
Santana87
2012-06-12 19:32
#1

För mig har det varit nästan sak samma.. :)
Hittade ett veterinärutlåtande om det skulle vara skillnad på dessa 3 med svaret ”Nej, det är inte någon nämnvärd skillnad det är som att jämföra Alvedon och Impren”

Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

sanne
2012-06-12 19:35
#2

nja inte riktigt samma..

Det beror väl lite på vad du ska behandla ?

Personligen ! skulle jag aldrig ge mina hästar Metacam…

finadyn är smärtlindring o lite feber nedsättande. funkar bra mot det mesta.

Finylbutazon.. är även imflammationshämande. Kan dock påverka hästens mage.. o man ska nog vara försiktig att ge det till dräktiga ston har jag hört..

Santana87
2012-06-12 19:39
#3

Alla tre preparaten är NSAID preparat vilket innebär att de har en inflammations hämmande effekt, de hjälper vid värk och smärtsamma tillstånd i muskler, leder och skelett hos hästar.

Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

SofieN
2012-06-12 20:10
#4

#2 Varför inte Metacam? Känns som att det oftast är den som skrivs ut numera…

[Billan]
2012-06-12 20:33
#5

Medlen kan ha lite olika effekt på olika individer. Fungerar inte det ena kan man prova ett annat.

Finadyne är ett lömskt preparat då det på en del verkar starkt vilket ger en falsk effekt. Tex. kan på en kolik häst gömma viktiga symtom.

Metacam  brukar gå bra om de andra inte hjälper. Preparatet kan ges till unga djur och även till pytte små djurbarn, typ kattungar. Dock kan det ge magbesvär vid längre tids användning, lite oftare än de andra två.

Fenylbutazon kan framkalla annat om det ges i fel dos, eller om individen är känslig. Kan ges till dräktiga, finns doch inga dokumenterade undersökningar vad jag vet…. Har dock egen erfarenhet av behandling av dräktigt sto.

Alla tre kan ge en ökad blodnings risk.

sofiek90
2012-06-12 20:58
#6

Jag har bara erfarenhet av att ge butta, då lilleman fick det när han blev dålig i vårvintras. Det hjälpte på honom utan att han blev dålig i magen. :)

MVH

Sofie

Annons:
[Shettisar]
2012-06-12 21:00
#7

Ok. Jag ska ta ut vet imorgon pga fång (igen). Fick behandla med butta de första 4 dagarna förra gången.Efter vetten varit här fick hon Metacam(7dagar).Jag märkte ingen större skillnad men tyckte att Metacam inte gav samma smärtstillande effekt som buttan gjorde.Men det enda som jag förstått är väl pris skillnaden på prep? Och att Metacam är mer lättdoserat,men på mitt sto är det bökigare att ge i munnen direkt då hon avskyr att få in sprutor i mungipan. Ska höra med vet vilket prep de vill ge samt skillnaden. Men Finadyne har jag ingen erfarenhet av bara läst om andra som givit det vid fång.Men jag tror nog jag  ska försöka få buttan trots allt…

sofiek90
2012-06-12 21:22
#8

#7 Hoppas det hjälper mer denna gång, återkommande fång är inget roligt alls

MVH

Sofie

[Shettisar]
2012-06-12 21:24
#9

#8 Tack,ja jag hoppas innerligt att vi ska slippa ifrån det nu.Super känslig trots inget bete och hö året runt tycks inte hejda utbrott.Känns som om man bankar huvudet i väggen..Obestämd

JennyR
2012-06-12 21:31
#10

Här väljer vet. finadyne i första hand, butta är tydligen det sista dom väljer till ponnyer eftersom dom kan vara mkt känsligare än stora hästar (står tom i fass) Jag har en ponny som fick en kraftig reaktion på finadyne (i.v.) Mkt obehagligt var det, och hon fick metacam istället och det funkade bra :)

Kanske ska tilläggas att jag har gett finadyne i många år till olika ponnyer av olika orsaker, och det är bara en som reagerat med en "chock" :)

sofiek90
2012-06-12 21:43
#11

#9 Usch och fy! Det är jobbigt när det kommer tilbaka oavsett vad man gör för att motverka.

Jag hoppas verkligen att min lilleman håller sig ifrån återfall, han har haft fång en gång och jag vill inte ha det igen.. Nu får han äntligen komma igång med promenader och snart får lilltjejjjerna rida honom igen. Så jag hoppas han håller sig frisk hela sommaren.

MVH

Sofie

[Billan]
2012-06-13 00:21
#12

Det går lite slentrian i vad veterinärer skriver ut verkar det.

Fenylbutazon belades ju en tid med karens, tror nog det gjorde att man avstod det medlet. Annars är det ju billigare än de andra.

Det fanns tidigare ett preparat som hete Quadrisol som var mycket bra mot just fång, en liten mängd gel som gavs en gång/dag. Jag tror den har utgått ur sortimentet nu, synd.

Min lilla fång dam klarar sig utan medecin, fick bara ett par dagar (Metacam ) då det var akut för många år sedan. Nu går hon på gräs halva dagarna, annars äter hon hö, det fungerar bra hitills.

JennyR
2012-06-13 00:57
#13

Man kan ju också ge djävulsklo eller boswellia, men det är inte alla veterinärer som gillar "naturpreparat". Jag vet dock ett par som gett det med mkt bra resultat :)

Annons:
VeronicaP
2012-06-13 07:43
#14

Vi har användt alla 3 och alla är bra men Kan också tycka att Metacam kan vara krångligt att ge och att de är dyrt per flaska och ibland kan man behöva 2 flaskor.

cinna
2012-06-13 08:42
#15

Hade fin effekt av Finadyn på min ponny för ett par år sedan. Metacam var verkningslöst på henne.
Är väl som med så mycket annat när det gäller läkemedel väldigt individberoende. Det som funkar bra på en är ingen garanti att det funkar likadant på en annan…

Gav henne även Djävulsklo i perioder med god effekt. Som min veterinär uttryckte det: "Antingen har du ingen effekt alls eller så fungerar det. Hur som helst gör det i alla fall ingen skada i de doserna du ska ge…" Flört

[Shettisar]
2015-03-24 12:48
#16

Puttar upp denna tråden igen då det är åter aktuellt .  Vill fråga er som använt / använder Boswellia, hur lång tid kan man ge detta samt är det istället för veterinärernas NSAID preparat? Biverkningar?

AnnaFagerell
2015-03-24 15:36
#17

Det är ganska stor skillnad på alvedon och Ipren! Läs på! Haft en ponny som blev jättesjuk av butta, finadyne och metacam funkat bra och använder dessa hellre än butta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Shettisar]
2015-03-24 18:46
#18

#17  Tagga ner!  Jag läser på men vill ha åsikter från de som har erfarenhet av Boswellia , inte pekpinnar eller andra förutfattade meningar!!

Upp till toppen
Annons: