Annons:
Etikettstammar-blodslinjer
Läst 5454 ggr
Cia58
2013-03-18 10:20

Okänd härstamning?

Är det någon som vet hur man spårar härstamning, när inget pass finns?

Annons:
cinna
2013-03-18 10:50
#1

Kolla om hästen har ett chip är väl åtgärd nummer 1 för att jämföra med webstamboken.
Annars spåra ägarkedjan tillbaka för att se om det någon gång funnits ett pass på ponnyn och om så är fallet så kan man DNAtypa mot far och mor om dessa finns i livet eller i SLUs databas för att säkerställa att man har rätt individ…
Får man inte napp på något av ovanstående vet i alla fall inte jag hur man med säkerhet kan bevisa att ponnyn är den man tror och då är det härstamningsmässigt "bara" en korsningsponny.

Cia58
2013-03-18 12:50
#2

Tack för svar!

Men hästarna var polisomhändertagna och inga uppgifter får lämnas ut. Man får hästen helt"rå" och får ingenting veta om var eller hur den har bott….vad den varit med om eller härstamning.  Vi vet, är att det fanns ett pass, men sånt behåller polisen.

Vi vet också namn och födelseår.

Trodde att man kanske kunde kolla genom DNA….?

Linda-A
2013-03-18 13:07
#3

Polisen får inte behålla passet! Passet ska vara hos hästen!

Mmia
2013-03-18 13:08
#4

Liten undran, Hur kan polisen sälja hästar utan pass ??

Har du chipnr på hästen så ska det väl inte vara så svårt att hitta info.

DNA kan du kolla men du måste veta vilka föräldrar du ska matcha ihop dom med.

cinna
2013-03-18 13:54
#5

Du kanske kan tala om för polisen att det är olagligt att sälja häst utan pass i Sverige? 😉

Är ponnyn öht chipmärkt så borde det ju det här inte vara något problem. Har du någon i din omgivning som har en chipläsare? Annars ring en ID-kontrollant och be att de kommer och läser av chipet.

Eftersom du har namn på ponnyn kan du ju se i webstamboken vem som var tidigare ägare och finns bara alla papper i ordning, så ska det väl ändå vara möjligt att få ut ett dubblettpass. Har ju häst förut när hästar har tagits omhand utan att passet följt med.

ThiffannyJ
2013-03-18 17:51
#6

Det låter konstigt att Polisen inte skulle ge ut passet? Förra året omhändertog Polisen några shetlansponnyer, och en del av dem fick nya ägare som finns här på forumet, jag har svårt att tro att de INTE fick med sig passen?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annons:
cinna
2013-03-18 18:08
#7
hippoteket
2013-03-18 22:49
#8

#6 - om det är de omhändertagna som jag tror att du menar, så har de inte sina originalpass längre utan de har fått B-pass utfärdade.

#0 - kontakta en chipmärkare som kan kolla ifall ponnyn är chipmärkt. Det går då att gå bakvägen och söka via chipnumret och hitta vilken individ det är. Det finns en sån funktion i Blå Basen hos SH http://www.svehast.se/bl%C3%A5-basen

ThiffannyJ
2013-03-19 07:17
#9

#8 Ok, det var så det var.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
2013-03-19 08:03
#10

#2 Polisen behåller inga pass, däremot är det ovanligt att de får med sig passen vid omhändertagande och då ansöker man om B-pass som kan ta olika tid att utfärda.

Cia58
2013-03-19 12:42
#11

Tack för alla kommentarer!

Ja, dom är nychippade och vi ska ansöka om nya pass.

Men visst….ett gammalt chip finns ju, så det kan man kanske läsa av och spåra den vägen.

Tack igen! 😃

Mmia
2013-03-19 12:59
#12

#11 varför chippar ni om dom om det redan finns ett chip ??

Känns inte som om det har gått "rätt" till när ni inte får pass eller info mm om hästarna.

Kris_J
2013-03-19 13:18
#13

#11 Varför chippa dem igen, låter verkligen märkligt

Veritas odium paretFörvånad

Annons:
Charlotte-J
2013-03-19 14:05
#14

Man får väl ändå inte chippa en redan chippad häst!! Vilken chipmärkare gör sånt??

Amor vincit omnia Kyss

Cia58
2013-03-20 10:21
#15

Inte vi som chippade om dom….det gjordes på polisens stallar.  Det var deras veterinär, som gjorde detta.

Antar att det har med sekretessen att göra.  Den gamla ägaren ska inte kunna spåra hästarna…

Jag tycker faktiskt inte det är så konstigt.  Speciellt inte om det har varit mycket bråk runt omhändertagandet.

cinna
2013-03-20 15:11
#16

Pratar vi reggade Shetlansponnyer här så går det väl alltid att spåra via webstamboken, eller kan en ponny få en helt ny, "skyddad" identitet??🤔

 Sedan att man inte alltid ser vem som äger ponnyn i fråga är en helt annan sak…

PP
2013-03-20 15:13
#17

Men ägaruppgifter finns inte med på alla i webbstamboken. Man kan ju välja att det inte ska stå med.

Tillägg:
Är stamboken på något sätt skyldig att lämna ut ägaruppgifter vid förfrågan?

Linnah
2013-03-20 16:11
#18

#17 Det måste bero på om det kan ses som att stamboken utför förvaltningsuppgifter/myndighetsutövning när man registrerar hästar (inte helt omöjligt, eftersom det är lag på registrering och pass). I så fall kan uppgifterna vara att se som allmänna handlingar, men kan istället skyddas av sekretess (vid t.ex. personuppgifter). Anses inte stambokens uppgifter som förvaltningsuppgifter så blir i regel inte uppgifterna allmänna, och då har man istället andra skyldigheter i fråga om skyddande av registrerade uppgifter.

Lättast är nog att fråga Fredrik hur han/de hanterar en sån förfrågan.

Charlotte-J
2013-03-20 19:00
#19

Fortfarande har ett stort fel begåtts när man chipmärkte redan märkta hästar. Det fick vi lära oss på kursen att fanns det ett fungerande chip i hästen så fick vi inte under några som helst omständigheter chippa om den hästen. Vad jag förstod kunde man bli av med sin "legitimation" som chipmärkare. Sen spelar det ingen roll om en veterinär chippat om hästen, ett fel har begåtts likaväl!!

Amor vincit omnia Kyss

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Emmma
2013-03-20 22:31
#21

Håller helt med #19. Hon som chippade mina föl var mycket noggrann att kolla så det inte redan fanns chip. Hon berättade också att de blir av med sitt leg om de skulle bli dubbelchip.
Vilket är helt rätt, annars funkar ju inte hela idén med chippen.

Ellinor Johansson
2013-03-21 08:40
#22

# 19 Håller med dig, det är något som inre stämmer med denna historia. Jag har svårt att tro att det finns så mycket okunskap hos en chipmärkare eller hos myndigheten.

Om  situationen är så jobbig att man anser sig måste märka om ponnyerna för allas säkerhet, hur listigt ar det då att gå ut på ett Forum och fråga efter råd? 

Är det någon som vill trolla med oss?

Charlotte-J
2013-03-21 12:32
#23

Skulle vara intressant att få veta vad som stod i inlägg #20 då det är raderat. Någon som kan återge?

Amor vincit omnia Kyss

Annette
2013-03-21 12:38
#24

#23. Det var ditt inlägg i #19 som publicerades 2 ggr 🙂.

Charlotte-J
2013-03-21 12:43
#25

#24 Så enkelt ;-)

Amor vincit omnia Kyss

Cia58
2013-03-22 11:15
#26

Ellinor:  Det är mycket möjligt att alla har rätt här…..att polisen och deras vet har gjort fel…..jag vet inte?  Men eftersom JAG inte har skrivit på någon sekretess, så är jag i min fulla rätt att försöka spåra hästarnas ursprung……inget skumt alls med det.

Kanske är det så, att det råder speciella "lagar", när hästar tvångsomhändertas.  Det borde det göra.

Jag har bara tagit emot dessa stackars individer, för att ge dom ett bra liv.  Hade varit kul att veta deras ursprung och ev härstamning, men givetvis inget måste.

Jag vet inte mer än jag skrivit och därför är vidare spekulationer helt meningslösa.

Tack för ert engagemang!

Susann Melkersson
2013-03-22 13:11
#27

Du skrev att du visste namn och födelseår. Då skulle det väl gå att DNA dom mot dem som står som föräldrar i Webstamboken. För övrigt så tycker jag också historien låter lite konstig,med dubbla chip,och inte ge ut passen (då skulle de isåfall om de ska vara så hemliga,tagit ut befintligt chip,och reggat dem som okända)….

Annons:
Cia58
2013-03-22 13:34
#28

Som sagt…..jag har bara gett dom ett nytt hem.

Dom HAR kanske tagit ur befintligt chip…om det går??….det vet jag faktiskt inte. Bara att dom har ett nytt…..vilket jag inte alls tycker är märkligt.  Någon har vanvårdat och ska inte kunna spåra.

Att jag frågar här på forumet, avslöjar ju inte vem jag är och var hästarna befinner sig….eller ens, vilka hästar det rör sig om….utifall förre ägaren nu skulle vara medlem. (någon tyckte att det var "olistigt" att jag gick ut på detta forum…)

Men, tack Susann…..jag ska kolla upp det med DNA.

Ove-D
2013-04-01 12:36
#29

En sak är ju att skydda förra eller tidigare ägare, men det gamla chippet sitter väl kvar så det borde gå att söka fram stammen på iaf. Tycker det låter mycket märkligt att ha dubbelmärkning.

Ove-D
2013-04-03 16:18
#30

#2 om du har namn och födelseår så sök på webstamboken. Sök på namnet så kan du se vilka födelseår som kommer fram. Om du hittar din ponny där kan hästen härstamningsverifieras mot sina föräldrar. Alla RS-hingstar har antingen lämnat blod eller hår. Kolla upp hur det är med din ponnys pappa. Håll tummarna om att modern fortfarande lever så att även hon kan DNA-kontrolleras… 

Om du får ut ett B-pass från SSS så står ju stammen där. Jag är nyfiken på hur det har gått… Har du hittat din ponny i registret?  Har du pratat med polisen om just passen?

Ove-D
2013-04-03 22:21
#31

GÅR det att ta ut ett tidigare inplacerat chip?

hippoteket
2013-04-03 23:33
#32

#31 - teoretiskt så går det kanske, men för att hitta det lär du får karva sönder halva halsmuskeln och det är inte djurskyddsmässigt försvarbart = jag tror inte att du får någon seriös människa att ens försöka…

Ove-D
2013-04-04 21:05
#33

Men om det nu sätts in ETT TILL chip i hästen så finns det ju två… öh… Då borde det ju gå att spåra det gamla ÄNDÅ…(?)

anakin
2013-04-06 16:08
#34

Man sätter ALDRIG in ett ytterligare chip! Hästen har ett chip,som kommer att "blåsas rent" altså,stamtavlan i SSS blir tom. Det blir en "Putte utan stam".-med ett pass som oreggad eller korsningsponny.

(Om den nu var chipmärkt förstås)

Mvh Anki Sjödin,ID-kontrollant &chipmärkare.

Annons:
Ove-D
2013-04-06 18:15
#35

Jag kan ha missuppfattat #11 dom är nychippade och vi ska ansöka om nya pass. Men visst….ett gammalt chip finns ju, så det kan man kanske läsa av och spåra den vägen.

Så det som polisen har gjort är att "blåsa rent" det chip som satt i och trådskaparen har fel i att de är nychippade?

Cia58
2013-04-22 09:21
#36

Oj….ja, här har kanske fel begåtts då.

Det var iallafall de uppgifterna vi fick:  Hästarna var nychippade, men…..åtminstone den ene hade pass och därför visste de (polisen) namn och födelseår.  Detta pass behöll, antingen polisen eller gamla ägarna….jag vet faktiskt inte.

Men hästarna ÄR nychippade….vare sig det är fel eller ej.

Så då är frågan…..kan det gamla chippet ha raderats?

Ove:  Jag har hittat en exakt "like" i stamboken…..ska kolla upp det.

Hanna-D
2013-04-22 11:30
#37

#36 Vet du att dom hade ett gammalt chip överhuvudtaget?

Ove-D
2013-04-23 11:11
#38

#36 Vad bra att du hittat en "like"! Lycka till!

Cia58
2013-04-23 17:31
#39

Tack Ove!

Upp till toppen
Annons: