Annons:
Etikett16-hästpass
Läst 7514 ggr
Annette
3/31/13, 8:56 AM

Problem vid ägarbyte

I direktiven för ägarbyte i tidningen Shetlandsponny står det: Den nya ägaren ansvarar att passet med ägarbytesformuläret skickas in för registrering av ägarbytet.

Så har jag alltid gjort när jag köpt ponny och jag antar att det är för att skydda köparen så att den inte blir lurad av säljaren.

För snart ett år sedan sålde jag en Shetlandsponny till ett mkt gott hem där allt fungerar utmärkt. Tyvärr har inte den nya ägaren brytt sig om att skicka in passet för ägarbyte trots många påstötningar från min sida. Jag vill inte stå som ägare till en häst jag inte ägt på snart ett år, men vad kan jag göra? I passet står jag som ansvarig ägare, jag har köpekontrakt på att jag sålt hästen och att jag fått betalt. Är jag ändå ansvarig ägare för hästen p g a att ägarbytet inte gjorts?

Annons:
Mmia
3/31/13, 9:51 AM
#1

När jag säljer så skickar jag in passet av just den anledningen.

När jag köper så vill jag ha med passet då jag ska vara säker på att det blir gjort  då med.

Vill ha ordning och reda på sånt.

Vet att det är många som inte är vana som förstår hur man gör med ägarbyte = att det inte blir gjort.

susanne-s
3/31/13, 1:23 PM
#2

Kvittot på en försäljning är det det som gäller, oavsett vad som står i passet. Passet är inget ägarbevis.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
3/31/13, 1:32 PM
#3

#1. Egentligen vill jag göra som du. Men då tar ju köparen en risk, för hur skall den veta att jag som säljare verkligen är ärlig och skickar in passet?

VeronicaP
3/31/13, 2:04 PM
#4

Jag har alltid skickat in passet när jag har sålt just pga den anledningen över att jag inte vill stå som ägare på en häst som jag inte äger längre, vill att allt ska skötas rätt .

VeronicaP
3/31/13, 2:05 PM
#5

Det är ju bättre med de andra raserna för där skickar man bara en ägarbevis lapp.

För när man säljer en häst långt bort så måste ju passet vara med hästen när den ska transporteras, tex jag sålde ett russ till Skellefteå, skickar med passet med hästen men ägarbeviset har jag kvar här hemma och skickar in när alla papper är klara :D

åsa-charlott
3/31/13, 2:07 PM
#6

Hej. K Är det inte så också att passet hela tiden ska vara med hästen, tex när man då reser hem vid köp…. Skall väl kunna visas upp? Har för mig jag läst något sådant… Mvh åsa - Charlotta

Annons:
åsa-charlott
3/31/13, 2:08 PM
#7

Hej, haha #5 vi skrev visst samtidigt.. / å- c

[Shettisar]
3/31/13, 3:17 PM
#8

Har samma dilemma. Köparen till en unghäst lovordade och försäkrade att skicka in pass ändringar etc,men jag står fortfarande som ägare efter 2 år.😕

cinna
3/31/13, 4:50 PM
#9

Tror rent krasst att det inte är så viktigt för folk som inte tävlar och/eller ställer ut vem som faktiskt står som ägare i passet. De har ju kvitto att hästen är deras, så att lägga ut ett par hundra för ett ägarbyte är bara en onödig utgift för dem…

Kan ju vara idé att man som säljare ändå lägger passet på lådan när köpekontraktet är påskrivet. Fixa ett frankerat och adresserat kuvert att lägga passet i så det hamnar på lådan på en gång.
Passet lämnar ju ändå hästen/ägaren för X antal dagar när det skickas in för ägarbytet, så varför ska det hållas på så benhårt just i detta läge??
Visst, jag vet att man ska kunna visa upp det inom ett visst antal timmar om så krävs, men vad gör man om passet som sagt var är inne hos stambokföraren? Låter pållen stanna hemma från träningar, eller?

TS: Tyvärr ingen aning om vad du ska göra. Höra med Fredrik kanske?

Annette
3/31/13, 8:33 PM
#10

#9. Hästen i det här fallet är såld som bruksponny till tävlingsmänniskor och tränas, ställs ut och kommer att tävlas så småningom.

Jag skickar alltid mina pass rekommenderat.

Har redan mailat stamboken, Fredrik är väl inte kvar (?) men det finns ju annat kompetent folk där.

ThiffannyJ
3/31/13, 9:06 PM
#11

Vi gör som #1, skickar in passet själva så att det verkligen blir gjort. Vi sålde en valack förra året och den nya ägaren ville absolut ha med passet direkt. Detta resulterade i ett borttappat pass och inget ÄB gjort. Nu så får ägaren ansöka om nytt pass och göra DNA prov för att få ut det nya passet. Det blev en dyr historia för den nya ägaren.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ove-D
4/1/13, 11:17 AM
#12

Om jag har sålt en ponny, skickat med passet (som jag anser ska följa hästen) men märker att det inte görs ägarbyte? Om jag har kontrakt på försäljningen, kan jag skicka in det till registratorn då?

Jag blev kontaktad av en veterinär för ett tag sen för en ponny jag sålt för måååånga år sen. Passet hade glömts på veterinärkliniken och nu sökte veterinären ägaren. Hon visste ju att det inte var jag, men tänkte att jag kanske visste vem det var. Hästen har tävlats i ponnytrav i så jag tycker ju att ägaruppgifter borde vara korrekta i passet men icke… *suck* Jag gav all den info jag hade… Hur det gick sen vet jag inte.

[Embla2013]
6/11/13, 12:05 PM
#13

Får man hänga på den här diskussionen?

Jag gjorde misstaget att överlåta åt säljaren att sköta pappersarbetet. Tyckte att hon verkade både trevlig och seriös eftersom hon sysslade med både uppfödning och utställning. Och nu står jag alltså här med en shettis som saknar papper. Hon finns i stamboken men de har inte fått in nåt ägarbyte.

Har kontaktat säljaren flera gånger och får alltid till svar att det kommer vilken dag som helst - fast nu har det då dröjt drygt 6 månader.

Idioten i det hela är ju jag men vad kan jag göra för att det ska bli rätt? Dessutom är hon dräktig och fölar inom kort. Kan jag regga både mor och ev föl med okänd härstamning (även om det är synd) och få ett nytt pass eller hur funkar det?

Annons:
Annette
6/11/13, 1:01 PM
#14

#13. Det är en betydligt värre sits än den jag var i. Förmodligen är detta orsaken till att SSS förespråkar att köparen själv skall skicka in passet.

Mitt problem har nu löst sig. Efter ytterligare påminnelse från mig är nu ägarbytet äntligen klar efter nästan 1 år.

AnnaFagerell
6/11/13, 5:47 PM
#15

Det är pga #13 som jag har sålt flertalet hästar och skickat med passet när jag sålt för att flera råkat ut för samma… Har sålt flera hästar där de inte gjort ägarbyte där jag står som ägare än. Kvittar mig, är inte mina hästar och att jag står för de i stamboken betyder inte ett skvatt.

Fick ett sms häromdagen av en jag sålt en ponny till för flera år sedan. De ville att jag skille skicka nytt papper på ägarbyte för de gjorde inget då jag sålde och nu hade de sålt ponnyn vidare som ju ville göra ägarbyte. Jag menade att jag inte kan göra försäljning till de nya ägarna för det är inte min uppgift och det är fel. Hur dom tänker lösa det är inte mitt bekymmer. Jag har gett de jag sålde hästen till papper och att de vill spara pengar att hoppa över det ägarbytet lägger jag mig inte i, jag stödjer inte det.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Embla2013]
6/11/13, 6:08 PM
#16

Och jag begriper fortfarande inte varför man som säljare lovar att skicka in pass och ägarbyte och sen inte gör det?

Jag har köpt och hämtat hästen, kvitto finns och på säljarens hemsida står det att hästen är såld. Förhoppningsvis blir det en fint föl och jag trodde i min enfald att det var positivt för en uppfödare om det blir en fin avkomma.

Nåväl - jag har lärt mig en läxa och shettisen bryr sig inte om att hon är papperslös. Och så får jag väl fortsätta tjata - kanske säljaren tröttnar och skickar in alla papper 😃

AnnaFagerell
6/11/13, 6:38 PM
#17

#16 inte jag heller… för det kostar ju inte säljaren något för ägarbytet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

susanne-s
6/11/13, 11:36 PM
#18

#16, dessvärre är det ägaren till stoet som kommer stå som uppfödare/ägare.
Ring stamboken och skicka med kopia på ditt kvitto när du ska regga fölet så kanske det går att lösa iaf!
Stort lycka till

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Minsanne
6/12/13, 9:02 AM
#19

Bästa varianten, om du har möjlighet, är att du åker dit och ber henne signera ägarbytet och få passet. Då kommer hon ju inte undan.

[Embla2013]
6/13/13, 8:09 PM
#20

Stort tack till alla som kommit med tips och råd. Jag är fortfarande ledsen över att en sån här situation kan uppstå och att man inte kan lita på det som sägs. 😭

Men nu ser jag lite mer hoppfullt på läget. Än är det inte löst men efter att ha rådfrågat här så har det i alla fall hänt saker. Nu återstår att se om löftena fullföljs. 🤔

Annons:
Susann Melkersson
6/13/13, 11:18 PM
#21

Hej,jag har minst 2 hästar jag står som ägare till,och därav 2 som jag verkligen vill veta vad som hänt dem,och gärna komma i kontakt med ägare (jag har lite papper som ägaren nog vill ha).

Det är : Melkers Highlander (brunskimmel),standard

Far : Valdor Mor: Ugglebackens Hedvig

Och Melkers Mick Dundee (mini,fux)

Far Fridhems Igor Mor: Ugglebackens Mynta

Jätteglad om någon vet var de finns !!// Mvh

AnnaFagerell
6/14/13, 5:57 AM
#22

#20 Tror det ska lösa sig nu , annars vet du var jag finns

😉

Medarbetare på djurskydd.ifokus

seijsing
6/14/13, 8:38 PM
#23

Läser denna tråd med intresse… Tycker att det låter märkligt att SSS skulle rekommendera att säljaren låter köparen åka iväg med sin nya häst utan att passet skickas med? Enligt gällande regelverk SKA passet följa hästen och särskilt viktigt är detta under transport. Jordbruksverket rekommenderar alltså att den nya ägaren transporterar hem hästen med passet och sedan ska denne ombesörja att ägarbytet blir gjort. Kanske något att fundera över för er som inte låter köparen ta med passet… Har även blivit förvånad över hur många shetlandsponnyer som säljs där säljaren valt att behålla passet tills full betalning för ponnyn erhållits - kom ihåg att detta bryter mot gällande regelverk.

seijsing
6/14/13, 8:42 PM
#24

Tror att detta kan vara något för SSS att fundera över. Det vore bättre för alla parter om det gick att ordna ägarbytet utan att passet måste skickas in. Som vissa andra raser gör.

VeronicaP
6/14/13, 8:43 PM
#25

Kanske dags att Shetland och de andra raserna som fortfarande har att man måste skicka in passet för ägarbyte ser om sina rutiner ??

Och har ägarbytes lapp separat som på russ och halvblod tex , inga problem att skicka i väg hästen med passet , och så skickar jag enkelt iväg ägarbyteslappen som den nya ägaren får lösa ut när allt är klart …

Annette
6/14/13, 8:58 PM
#26

#23. Tycker att det låter märkligt att SSS skulle rekommendera att säljaren låter köparen åka iväg med sin nya häst utan att passet skickas med?

Det är tvärtom - I SSS anvisningar för ägarbyte skall köparen ansvara för att passet blir inskickat för ägarbyte. Så gjorde jag och det tog en himla tid innan ägarbytet blev gjort.

Som köpare skulle jag aldrig köpa en häst om jag inte får med passet direkt.

AnnaFagerell
6/14/13, 9:46 PM
#27

#26 Som säljare vill jag skicka in passet och som köpare vill jag ha med passet när jag hämtar hästen  =)

Man kan faktiskt gemensamt lägga brevet på lådan/posten

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
seijsing
6/14/13, 11:03 PM
#28

#26 det var ju bra att SSS inte rekommenderade att säljaren ansvarar för passet. Hoppas att de kommer ändra till att endast ägarbytesblankett behöver skickas in i framtiden, då är ju problemet ur världen. :) #27 problemet är ju att du inte får transportera hem din häst utan att ha passet med. Det problemet kvarstår ju även om ni tillsammans lägger passet på lådan innan avresan… .

PP
6/14/13, 11:34 PM
#29

Vet att vår stamboksförare alltid har varit väldigt noga med att följa passförordning och moderlandets regler, till skillnad från flera andra rasföreningar som har fått göra om sina pass och passrutiner.

Info från webbstamboken rörande ägarbyte:

"Passet måste in till stambokföraren omedelbart efter varje ägarbyte (enligt EU-förordning och enligt moderförenings principer)
OBS! Moderföreningen har tagit principbeslutet att passet och ett ifyllt ägarbytesformulär följer hästen och ägaren.

Den nya ägaren ansvarar att passet med ägarbytesformuläret skickas in för registrering av ägarbytet. Den nya ägaren får sedan passet tillsänt mot postförskott från oss.
1. Ägaren/säljaren skriver under ett intyg om överlåtelse/ försäljning till köparen.
2. Köparen måste även kontrollera att det är säljaren som står i passet.
3. Köparen anger ansvarig ägare samt tydliga adressuppgifter.
4. Ange även om ni vill eller inte vill synas som ägare i webbstamboken."

Annette
6/14/13, 11:41 PM
#30

#27. Kan ju vara svårt om man anlitar en transportfirma.

AnnaFagerell
6/15/13, 9:00 AM
#31

#30 Jag anlitade transportfirma! Jag fick passet hemskickat innan hästen kom… Vill inte att transportfirman ska ha passet och sälja hästen vidare vilket har hänt det också. Fel och brister finns överallt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Guling
6/15/13, 10:12 AM
#32

#25  Fast löst ägarbevis är inte endast av godo, min sambo fick hem ett ägarbevis med honom som ägare till en halvblodsvalack som vi aldrig hade hört talas om (reggad i SH) - hade man varit oärlig så kanske man hade kunnat leta upp den & kräva att få "sin" häst…

Det är ju inte alla som skriver avtal & kvitto… ;)

Vet en häst i 100.000:- klassen där ägarbyte gjordes utan registrerad ägares underskrift - de hade endast avtal med senare ägare…

Det som kändes lite olustigt var att jag blev så nonchalant bemött av SH när jag ringde in & påpekade felet, fick verkligen känslan av att -det är sånt som händer- & inte ville de ha tillbaka lappen heller, den skulle jag bara slänga…!?!

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Guling
6/15/13, 10:13 AM
#33

Ni som skickar in passet när ni säljer & tar med er passet när ni köper - vad händer om ni stöter på en likasinnad (som har samma resonemang)??

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaFagerell
6/15/13, 10:14 AM
#34

#32 jag har inte sålt eller köpt så många med kvitto faktiskt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
VeronicaP
6/15/13, 10:43 AM
#35

#31 Vad tror du hade hänt om transportören av din häst hade blivit stoppad av polisen och inte hade kunnat uppvisa passet , de ska kunna visa upp det inom 2 timmar ?

Därför fördel med lapp då de är det som är ägarbeviset och inte passet …

#29 men då kommer de ju att bli olagligt när hästen transporteras för passet kan inte visas upp vid behov inom 2 timmar kanske . Visst kan man göra ägarbyte och skicka in passet mm men då skickas ju passet till den nya ägaren och då uppkommer problemet .

Kris_J
6/15/13, 1:00 PM
#36

Passet är ingen handling som styrker ägarskap, det är däremot ett kvitto.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
6/15/13, 1:36 PM
#37

#35 Det bryr inte jag mig om faktiskt… Löser sig säkert… Lika mkt som att jag inte kan visa upp passet när jag kör hästarna till veterinären, har aldrig passet med då heller, inte heller till utställningar

#36 har aldrig behövt ett kvitto. Vet en som fick sin häst såld som var utlånad. Allt kan hända ändå

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MadeleneJansson
6/15/13, 2:07 PM
#38

# 35 Att passet är inskickat för vägarbete är den enda giltiga anledningen att inte kunna visa upp det. För övrigt….finns det någon som fått böter eller andra påföljder för att man inte kunnat visa upp passet? Bryr sig verkligen polisen om att fråga efter ett pass om man kan uppvisa ett kvitto på att man köpt hästen? Alltså….för egen del så postar jag gärna passet direkt så jag vet att det blir gjort och bryter då medvetet mot lagen…

MadeleneJansson
6/15/13, 2:10 PM
#39

Jäkla stavningskontroll… Ägarbyte ska det stå ovan, inte vägarbete! ,:-)

seijsing
6/15/13, 2:59 PM
#40

# 38 när man transporterar hästen längre sträcka ska passet med, ägarbytet får man göra innan eller efter. Sen tror jag inte att polisen någonsin bryr sig om att fråga efter passet, det gör däremot länsstyrelsen som ansvarar för kontroll av både din hästhållning på gård samt kontroll av transporterna. Och visst är det en hel del som fått påpekande för att de inte kunnat visa upp passet. ;)

VeronicaP
6/15/13, 6:35 PM
#41

I Norge för ett antal år sedan så avlivades ett gäng shettisar pga pass inte kunde visas upp och någon hade påvisat hosta ..

#37 Rätt dålig inställning måste jag säga , pass ska alltid vara med hästen vid frakt om man inte kan påvisa passet inom 2 timmar. Vi måste ha passen med på tävlingar mm och de borde ju även gälla utställning mm

#38 Tror faktiskt inte att de hjälper , ska jag skicka min häst till skellefteå  eller längre så måste de ha passet med sig även om de är inskickat för ägarbyte.

Annons:
Hanna-D
6/15/13, 7:18 PM
#42

Polisen bryr sig nog inte om pass men Länsstyrelse och Tullverket gör det. Jag har alltid passen med vid transport (utställningar etc) och har alltid erbjudit mig att lämna passen när vi lämnat ston på betäckning, hittills är det bara en som velat behålla passen.

Som säljare vill jag skicka in passen så ägarbytet blir gjort, rätt eller fel men risken känns ganska stor att det inte blir gjort annars. Löst ägarbevis är jättesmidigt, danskarna har ju det till exempel.

seijsing
6/15/13, 9:49 PM
#43

#42 oj så förvånad jag blir. Menar du att hingsthållarna inte velat ha stoets pass? Det är en chansning må jag säga. Som hingsthållare, när denne tar emot ett antal ston per år utifrån, måste man ha tillstånd för detta enligt 16 paragrafen DL. Om en kontroll skulle göras och inga pass kan visas upp är det inte bra. Särskilt m tanke på att många stuterier faktiskt är tillståndspliktiga. Själv kräver jag att passen lämnas tillsammans med stoet när de kommer till oss.

Hanna-D
6/15/13, 10:00 PM
#44

#43 Jag är inte så förvånad. Egentligen vill jag inte ha ansvaret för andra ponnyers pass heller. Passet är en värdehandling och ska behandlas därefter (hur många låser in sina pass i brandsäkra skåp eller liknande?). Att lagen säger en annan sak är jag medveten om. Vem står för kostnaderna om passet kommer bort eller förstörs?

VeronicaP
6/15/13, 10:08 PM
#45

Fast när vi har haft andras hästar här (långväga då) så har vi haft passen till de hästarna här just för att vi ska kunna visa upp dem vid behov.

Men syrrans har jag inte tex då jag vet att jag kan visa upp passet inom 2 timmar ;)

AnnaFagerell
6/16/13, 11:04 AM
#46

#40 Finns ju flera anledningar till att man inte har passet med sig även under ägarbyte. Transport till veterinär/seminstation ex. Ägarbyte kan ju ta flera veckor, speciellt under semestertid.

Har aladig lämnat pass hos någon station och har aldrig haft andra hästars pass här heller och har aldrig varit med om att någon frågat efter pass. Inte ens hemma där länsstyrelsen och jordbruksverket springer för jämnan. Dom bryr sig inte skulle jag vilja påstå.

Vad gör ni då som är så himla duktiga som tar pass på hästarna om det är ett långväga sto till er hingst som inte har passet med? Får hästen köra 30-70 mil hem igen utan att bli betäckt? Man får ofta höära på utställning folk som är förvånade över att passen ska med till vissa utställningar (ibland står det i proppen) och flera har inte passen med. De gånger de stått i utställningsproppen har jag haft med, aldrig annars.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

seijsing
6/16/13, 7:27 PM
#47

# 46 Vad gör ni då som är så himla duktiga som tar pass på hästarna om det är ett långväga sto till er hingst som inte har passet med…

Mina inlägg har inte varit menade att visa på att jag är "himla duktig". Om jag på något sätt förolämpat dig så ber jag om ursäkt för det - det var aldrig min mening.

Anledningen till mina inlägg  var enbart menade att visa på vad regelverken säger, då jag tror att många inte följer dem helt enkelt pga okunskap. Att länsstyrelsen inte bryr sig om pass är en missuppfattning och under kommande år kommer kontrollerna av pass att skärpas då länsstyrelserna fått påtryckningar "uppifrån" gällande detta.

Gällande din fråga så ja, stona måste ha pass med sig när de kommer till min hingst. Har de glömt det (trots att jag har som rutin att påminna alla stoägare om att det ska med, minst två gånger innan de kommer) så får de skicka det omgående. (Kan dock tillägga att alla stoägare hittills har haft passen med och ingen har tyckt att det har varit konstigt, tvärt om, jag tror att de känner sig trygga när de vet att hingstägaren gör allt i sin makt för att följa de regler som finns). Men det är bara som jag gör, alla gör vi olika  ;)

VeronicaP
6/16/13, 8:15 PM
#48

#46 Jag talar om för dem att de måste ha passet med sig , inte svårare än så …

Det finns regler som ska följas och de kan väl inte vara så svårt att följa dem eller?

När du tävlar och de gör tex en doping kontroll eller ID-kontroll el varför inte en oanmäld mätnigs kontroll då måste du ha passet med dig och kunna visa upp det …..

#47 Instämmer .

Annons:
Guling
6/16/13, 8:18 PM
#49

#46  Men veterinären känns ju som en av de största anledningarna till att ha passet med sig…

Vi skickade faktiskt in en förfrågan till SJV för ett par år sedan om det inte fanns ngn chans för hingsthållare att få dispens från kravet om att ha passet "till hands" - men svaret blev att det inte fanns ngn möjlighet att slippa undan kravet… (Förståerligt i & för sig då veterinär på plats ska kunna stämpla passet för att hästen inte ska flyttas vid ev smitto-utbrott, eller vid medicinering som leder till förbud mot Humankonsumtion…)

Vi åker ingenstans med ngn häst utan hästens pass & har faktiskt även blivit stoppad i en transport-kontroll en gång (med passet i bilen)! :)

OT

Med det sagt så vill jag oxå påpeka att det finns INGEN lag eller rekommendation om att luckan över lämmen ska vara stängd - snarare tvärt om! Som kontrollanterna sa: "Det var en rekommendation för ett antal år sedan, TYVÄRR. Men det finns knappt ngr transporter som uppfyller ventilations-kraven med över-luckan stängd."

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaFagerell
6/16/13, 8:21 PM
#50

#48 Är väl bara jag som genom åren haft några, inte alla, konstiga stoägare. Jag har bett om att få nyverkade hästar och ändå kommer det hästar som inte varit verkade på många månader. Så om man inte kan fixa det, tror jag inte man fixar passen heller. Har flera gånger även haft svårt få betalt för betäckningar. Jämt ska saker vara så vårt i denna ras branch. Man kan fråga sig varför. Kommer efter allt som varit inte ta emot andras ston om det inte är nån man känner eller vet att allt kommer fungera

Blandade känslor om pass ovan. En del har strul när de köper hästar att passet ej åkt med hästen och äg byte ej gjörs medan andra har strul att köparen får passet med sig och ej gör äg byte. Man blir ju helt snurrig

Medarbetare på djurskydd.ifokus

liswic
6/16/13, 8:53 PM
#51

#50

Om det kommer ston som inte har blivit verkade på många månader, tar du emot dem ändå? Jag tänker om de inte kan/vill ta hand om den hästen som de redan har, då vill man väl inte att de får en till häst. Som dessutom är släkt med ens egna.

AnnaFagerell
6/17/13, 9:49 PM
#52

#51 Ett år hade jag ut hovslagare till två hästar, samma ägare, han verkade dem och sen skickade jag hem dem för den ena hade fång och den andra stel och konstig så de fick inte bli betäckta utan ägaren fick bara en hovslagarräkning. Hurvida hästar är släkt med ens egna eller ej så tycker jag man ska sköta dem ändå

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: