Annons:
Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 3794 ggr
ilse83
5/20/13, 3:12 PM

Beteende sto innan fölning

Mitt nya sto (har henne nu i ca 3 månader) har redan från början varit lite osäker och rädd. Jag har jobbat en del med henne och det går mycket bättre och framåt. I förgår började hon bli jättesvår hanterbar. Jag kan inte alls komma i närheten av henne (max 5 meter). Om jag försöker komma närmare, sticker hon. Hon ska snart föla och jag antar att hennes beteende har med fölningen att göra. Hon har tyvärr fått av sig grimman igår. Inte en chans att jag kan få tag på henne! Nu undrar jag: vad skulle ni göra: låta henne kvar på betet? Eller är det bättre att hon fölar i en mindre paddock? Eller skulle det vara bättre att jag lockar henne och låser henne i en box? Jag hade gärna sett att hon fick fölet ute i hagen, men nu är hon utan grimma och svårfångat, då är det kanske bättre att låsa in henne? Vad tycker ni? Hoppas att henne beteende ändrar snart! Det gick ju framåt men nu är det ännu värre än när hon flyttade hit!!!

Annons:
Hanna-D
5/20/13, 4:10 PM
#1

Vad som är bäst för just ditt sto kan jag inte svara på då det är väldigt individuellt. Generellt sett är det bästa att föla ute i en gräshage, enda nackdelen kan vara att det är svårare att övervaka än i ett stall. Lycka till!

Guling
5/20/13, 4:16 PM
#2

#0 Problemet kan ju vara att få tag på sto & föl sedan - eller om det händer ngt & man måste ila iväg med dem…

Har hon haft ngt föl tidigare & vet du isåfall hur hon betedde sig efter fölning & under tiden hon hade fölet vid sidan?

Du har ingen möjlighet att göra en mindre hage i den stora?

(T.ex. göra en "gång" utmed ett av staketen - där hon har möjlighet att få skydd oxå…)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaFagerell
5/20/13, 4:27 PM
#3

Jag hade lockat in henne varje kväll om det var tid för fölning. Med godis. På så vis kanske hon bli "tam" också.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ilse83
5/20/13, 4:36 PM
#4

Jag har en mindre "gångväg", bara inte mycket gräs! Jag har nu skickat iväg min man som ska hämta extra spån. Hon kommer tyvärr inte med godis heller. Har jag försökt! Men hon är nyfiken av sig, så jag får henne säkert att gå in i boxen (i anslutning till lösdriften). Då får hon vara där i kväll och släpper jag ut henne i lilla gånghagen i morgon. Det är ju bra om man kan ha lite extra koll när hon står inne, och boxen är stor! Hon har haft ett föl förra året med, men vet inte hur hon var med fölning då….. Nu får jag ha lite extra koll på henne! Spännande!

AnnaFagerell
5/20/13, 4:55 PM
#5

#4 Jag skulle inte använt spån vid fölning

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ilse83
5/20/13, 5:17 PM
#6

Ska lägga halm över spånet, men då finns det i alla fall en bädd som kan suga upp fukten bättre

Annons:
hippoteket
5/20/13, 10:12 PM
#7

För mig vore det självklart att ha ett sånt sto inne i box när hon fölar.

Tänk tanken - OM något händer vid fölningen och du inte kan få tag i henne, vad gör du då?

ilse83
5/20/13, 10:37 PM
#8

Det var inga problem fram tills i förgår. Jag var alltid tvungen att gå fram försiktig, men hon stack aldrig. Nu står hon inne, inga problem att sätta på hennes grimma heller. Känns bra att ha henne inne, medan jag hade velat att hon skulle föla i hagen!

AnnaFagerell
5/21/13, 5:58 AM
#9

#8 Förstår att du tycker att det skulle vara bra hon fölade i hagen. MEN om hon nu fölar i hagen och något inte är okej med fölningen och hon reser sig upp och försöker springa iväg med ett halvt föl hängande där bak så blir det inte lika kul längre, det kan jag lova dig. Ett sådant sto vill man ha inom fyra väggar. Hon kommer säkert vara lite besvärlig efter fölningen också när hon sen släpps ut men då har jag ett tips. Ha grimma på henne med ett grimskaft hängande i. Då kan du fånga henne i grimskaftet när hon stannar upp för att knuffa på fölungen. Sådär har jag gjort här och det fungerar fint.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ilse83
5/21/13, 7:06 AM
#10

#9 har nu släppt ute henne med ett långt grimstaft. Hagen är inte så stor. Hon bryr sig inte om grimstaftet, det är bara gräs som gäller (medan hon har fri tillgång till hö i stallet). Tack för tipset och hon ska nog ha repet hängandes ett bra tag framöver.

AnnaFagerell
5/21/13, 1:34 PM
#11

#10 Tycker jag du gör rätt i =) Dom brukar fixa det där repet ganska bra…  Lycka till med fölningen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: