Annons:
Etikett16-hästpass
Läst 1972 ggr
Chanina_81
5/28/13, 5:10 PM

Passlös tjej i sina bästa år

Efter att ha haft "mina pållar" på foder hos mig i snart ett år ska vi äntligen överta stoet rent formellt. (Lilleman kommer att stanna hos oss på foder så länge han vill)

Nu vet jag ju att dessa hästar inte har några pass, och säga vad man vill om det men det har ju inte varit min sak att diskutera - förrän nu! Nu när tösen ska bli min vill jag givetvis att hon ska ha pass.

Men jag vet inte alls hur man gör! 😞

Hur går man till väga och vilka papper måste man ha? Vet ju inte ens om hon är reggad, men jag vet att hon varken är chippad eller märkt.

Hon är dock en jättefin ponny, trots att hon är "passlös" ❤️

Tack på förhand!

Annons:
Charlotte-J
5/28/13, 5:15 PM
#1

Har hon ett regbevis om hon är äldre så ska det skickas in och "bytas ut" mot ett pass i SSS och då innan ska en ID kontrollant komma och göra en signalementbeskrivning samt chipmärka dom. Finns ingenting blir det en dyr historia då du måste få dom åldersbestämda av en veterinär + signalement + chip och så ska passansöka skickas till SH och det är inte billigt med pass där.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
5/28/13, 7:23 PM
#2

#1 Måste väl DNA typa också?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Charlotte-J
5/28/13, 7:35 PM
#3

#2 Det är väl bara om den inte har papprena i ordning men är en Shetlandsponny som ska reggas i SSS?? Är det okänd stam så den ska reggas hos SH som korsningsponny är det ju svårt att DNA typa ;-) Mot vad liksom ;-)

Amor vincit omnia Kyss

Kris_J
5/28/13, 8:25 PM
#4

#0 Har du några uppgifter eller papper på dem alls?

Ska SSS utfärda pass läs i plan och riktlinjer under 5 & 6 vad som gäller:

http://www.shetlandsponnyn.se/Pdf/SSS_PLAN_OCH_RIKTLINJER.pdf

Om Hästen ska ha pass utfärdat av SH finns all info här:

http://svehast.se/hur-ans%C3%B6ker-jag-om-h%C3%A4stpass

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
5/29/13, 5:57 AM
#5

#3 Menade om de har gamla regbevis, kan man bara byta de fortfarande mot pass utan att DNA typa? Jag var ute och id kollade en som hade ett riktigt gammalt och det gick inte att bara byta nämligen, på den, därför jag frågar… Påstods att det skulle ha gjorts mellan vissa årtal, sen krävs DNA

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Guling
5/29/13, 8:38 AM
#6

#0  Men även om du har en häst på foder så måste du ju kunna uppvisa hästens pass ifall t.ex. veterinären skulle fråga (för att kunna stämpla ev smittsam sjukdom eller viss medicinering) - det är ju lag på det sedan många år tillbaka…

Du måste kunna visa upp passet

När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar.

Texten ovan är hämtad här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/hastpass.4.1cb85c4511eca55276c80001096.html

Hoppas nu inte detta tas som kritik på ngt sätt - är helt menat som en upplysning då det kanske även är fler med pass-lösa hästar som läser tråden…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Annons:
Chanina_81
5/29/13, 9:05 AM
#7

#6 Jag tar det inte som kritik 😉Men att det var så hårda riktlinjer hade jag missat… Hade ju vet. ute förra året pga Lillemans fång, och han fick medicin. Då påpekade hon att det skulle skrivas in i hans pass, men när jag sa att de bara fanns hos mig på foder så lät hon det bero. Kanske inte var riktigt enligt lagboken där alltså 🤔

Jag har mailat ägaren om pappren, hon säger att hon har dem men pga flytt så hittar hon dem inte just nu. Ska dock ta fram dem. Finns tydligen en lite längre "stam" på Lilleman och några generationer på Tösen. Ska pressa henne lite mer för att få fram dem…

Verkar kunna bli en dyr historia alltså 😮Fast å andra sidan får jag ju överta Tösen, så jag får väl se detta som en "köpesumma"… 😍

kruger
5/29/13, 8:50 PM
#8

#5 när jag köpte vårt gamla sto 2005 så hade hon ett gammalt regbevis som vi fick byta till pass, behövdes dock inget DNA på henne..bara signalementbeskrivning.

Vårt andra sto som köptes in året efter hade inget pass iheller. Förra ägarna ansökte efter pass men hade tappat bort regbevis och tyckte det var för dyrt med hela ruljansen för o fortsätta…men hon var premierad med RSnr men på henne behövdes ett DNA (blev en dyr historia som var värd varenda krona) :)

Upp till toppen
Annons: