Annons:
Etikett21-föreningsfrågor-övriga
Läst 3413 ggr
hippoteket
2013-10-08 16:10

Shetland Sydost - uppstartsmöte!

Eftersom vi inte haft tidpunkt eller plats bokat innan manusstopp till den Shetlandsponnyn som vi snart borde ha i brevlådan, så får vi kalla till möte på andra sätt! Så…

VÄLKOMMEN på ALLMÄNT MÖTE för igångsättning av Shetland Sydost!

lördag 9 november
i IOGT-NTOs lokal i Nybro
(tidpunkt meddelas senare, men boka denna dag i alla fall!)

förutom mötesförhandlingar och enklare fika
bjuder vi även på föreläsning om hästens inälvsparasiter
med Magdalena Haupt, Vidilab

Vi tar fortfarande tacksamt emot fler som är intresserade av att vara aktiva i styrelsen. Ett embryo till hemsida finns på http://www.shetlandsydost.n.nu

Annons:
Kris_J
2013-10-08 18:05
#1

Är det godkänt från SSS att detta är en"ansluten" lokalförening?

Veritas odium paretFörvånad

SandraO
2013-10-08 18:23
#2

#1 Ja, det finns klartecken från SSS!

hippoteket
2013-10-08 20:07
#3

Vi tog diskussionen med SSS innan vi lade ner någon möda på att starta upp detta. Så ja, det är absolut godkänt från SSS.

mili
2013-10-08 21:17
#4

Hej skulle det inte vara bättre om ni anslöt er till syds styrelse . Där är flera vakanser….då hade möjligheten för alla i syd kunna hjälpas åt med utställningar och aktiviteter! Och breddat området.

hippoteket
2013-10-08 21:57
#5

Vi har försökt få syd att bli intresserade av vår del av landet i många år, på olika sätt, utan att lyckas. Därför har vi nu valt att ta saken i egna händer och bilda en förening i närområdet.

Och NU tycker jag att den här tråden kan få ägnas åt det den är skapad för.

abbe75
2013-10-08 22:49
#6

Roligt att ni har kommit så här långt. Ska försöka komma.

Annons:
icansson
2013-10-10 15:28
#7

jag kommer:)

SandraO
2013-10-19 10:41
#8

Kl 13,00 drar vi igång dagen! # 6 meddela gärna om du vet att du kommer, så vi kan förbereda fika! Skicka PM eller mejla mig sandra.otterstrom@hotmail.com #7 jag skriver upp att du kommer :) välkommen!!

Madick
2013-11-06 13:38
#9

Det blir jättekul, hoppas många kommer!

hippoteket
2013-11-09 13:00
#10

Nu kör vi igång vårt uppstartsmöte, börjar med en parasitföreläsning.

Om det är någon som vill följa själva mötet via Skype, så tänkte jag köra webkameran. Lägg till mig på Skype, mitt namn där är fjelebo så får du vara med!

Assim
2013-11-15 16:56
#11

Nyfiken hur det gIck på mötet, ingen som vill berätta för oss som inte var där?

hippoteket
2013-11-16 09:02
#12

Jotack. Vi hade en fantastiskt bra föreläsning om inälvsparasiter först.

Sen dök det upp representanter från Syd som på ett ganska otrevligt sätt gjorde klart för oss att syd inte tänker acceptera den här föreningen, som "tar deras område".

Kort sagt så är sista ordet inte sagt i den här frågan.

AnnaFagerell
2013-11-16 10:53
#13

#12 tycker att det var ett väldigt barnsligt agerande från dessa människor.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Kurt1
2013-11-16 11:12
#14

Hej Anna  Lundin!

Blev ju lite nyfiken när jag läste att det skulle starta en ny lokalförening!

Inget har ju skrivits, så har frågat runder lite och till svar så var ni inte intresserad från början av uppstartsmötet o samarbeta alls med Syd ,stämmer det? Rådfrågade också SSS och fick tillsvar att det handlade om Uppstart av Gotland som är i vilande.

Läste också länger bak i tråden att du hade getts tillåtelse att hålla en utställning för antal år sedan, varför tog du inte möjlighet då?

MVH En blivande medlem inom Shetland

hippoteket
2013-11-16 11:23
#15

#14 - detta ser knappas ut att vara skrivet av någon helt ny medlem utan någon som ifrågasätter våra intentioner.

Det finns mer än en version om vad som hänt tidigare. Jag har inte för avsikt att diskutera detta på ett forum, det finns ingen anledning. Jag kommer därför inte besvara fler frågeställningar av denna typ.

Vi som vill dra igång Shetland sydost brinner för vår sak och vår ras och vill ha en förening som är aktiv nära sina medlemmar, rent geografiskt, i ett område som varit sorgligt bortglömt i många år. Vi vill komplettera befintliga föreningar, inte konkurrera.
Det finns historiska orsaker till varför detta dras igång, men nu vill vi bara se framåt i positiv anda. Det viktiga för oss är att göra något som är positivt för våra fantastiska ponnyer och deras ägare.

kruger
2013-11-16 11:49
#16

Konkurrera??? ni vill ha hela konceptet (  dina egna ord från mötet)!! ni tog inte emot vårt erbjudande om samarbete utan ni vill enbart ta våra områden vilket vi inte vill gå med på - då är vi helt plötsligt barnsliga!!!

Och du Anna L, blev tillfrågad av Camilla att anordna en bruksdag ( det sa du själv på mötet) men du hade redan bestämt dig för o inte samarbeta med syd när du såg oss i dörren! Det bemötande vi fick när vi kom kände vi att vi inte var välkomna alls.

Sedan så meddelar du fel dag till människor som ringer o frågar vilken dag o tid…

#13 var du där på mötet? Man bör inte uttala något som man inte vet något om!

Kurt1
2013-11-16 11:53
#17

Helt rätt! jag är INTE ny inom hästavlen, har hållt på i 32år inom andra raser och inom dess föreningsliv.

Jag vet hur man söker information och dylikt…

MVH Kurt

BoelH
2013-11-16 11:53
#18

Tycker att det ni gör är helt rätt. Glöm bara inte bort att satsa på brukssidan också, den är minst lika viktig som utställningssidan. Lycka till!

hippoteket
2013-11-16 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Vår önskan är att det ska finnas en förening vars bas ligger geografiskt nära sina medlemmar. Det är mycket lättare att hitta Medarbetare och nya medlemmar om föreningen är aktiv där medlemmarna finns. Om man inte behöver åka så långt kan man ha mindre aktiviteter för färre deltagare.

Vi vill ha fria händer att ha de arrangemang vi vill utan att behöva fråga någon annan om lov. Vi vill ha hela konceptet, vilket betyder att vi vill fritt kunna arrangera utställningar, bruksaktiviteter och annat efter eget huvud. Det finns en strategi för hur vi vill arbeta med detta och vi känner att den är lättare att genomföra i en ny förening.

Vår inställning är att det blir mindre jobb och mindre resor för alla parter om man delar upp ett stort område i två mindre verksamhetsområden. Och vi tycker att det är okej om man överlappar varandras områden geografiskt. Nedan är en grovt ritad karta som visar hur vi ser på områdesuppdelning (och obs, jag vet inte exakt var de övre gränserna för öst och väst går resp var nords nedre gräns är och detta är bara en "principskiss"), där inga fasta absoluta gränser är nödvändiga.

Vad som hänt tidigare har, som sagt, betydelse för att vi valt att dra igång detta projekt men jag kommer inte diskutera det här för det är historia nu.

AnnaFagerell
2013-11-16 13:52
#20

Tycker att det är ganska stora påhopp på enbart Anna L. Känns väldigt barnsligt att folk ska storma in på ett möte för att sätta käppar i hjulen och inte vara på mötet för att vara intresserad av den nya lokalföreningen. Det är inte bara Anna L som står för denna nystartade föreningen men ändå är all skit riktad mot henne. Skärp er!

En ny föreningen kommer väl inte konkurera med Syd. Det är väl inte meningen att föreningarns skall bråka med varandra. Begriper inte hur 17 folk fungerar. Jämt ska man hitta argument att gräla.

Kanske syd skulle ha lite bättre attityd överlag så att folk skulle våga närma sig över huvudtaget? I alla år har det gnolats i syd och oavsett om det bytts ut folk eller ej så ska det vara en massa tjafs. Har inte hört att det är så i övriga lokalföreningar. Inte konstigt att folk hoppar av och att en del kör slut på sig och att inga nya vill gå med.

SSS har ju godkänt ovan så varför inte bara se vart detta kan gå. Det kommer bli jätteskoj att ha mer aktiviteter att kunna åka på och även om det ändå blir långt för oss här nere i södraste delen så kommer det inte hindra för att åka på dessa aktiviteter.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
kruger
2013-11-16 15:08
#21

# 20 Vilka stormade in på mötet? Vi gick på mötet för vi hade en del frågor bla om samarbete..

Anna Lundin ville uppenbarligen inte ha oss där pga att vi var SYD och hennes argument på mötet var gammalt bråk med  Syd för 10 år sedan och det ligger i grund för ett ikke samarbete med syd överhuvudtaget framöver… Detta är personligt mellan dom gamla syd för 10 år sedan och Anna L.

Jag struntar blankt i vet som har startat den "blivande" föreningen, våra frågor var riktade till dom få entusiaster
 som brinner för sin sak som fanns på mötet dvs 3 andra människor… Sen vem som svarar är ju upp till var och en och i det här fallet så stod Anna L för argumenten i början till tills vi sa att vi inte går med på deras villkor utan vill samarbeta istället… Anna L ville inte diskutera mer om saken utan fick en annan i deras " team" att ta över o fortsatte argumentera om o ta över våra områden. När vi fortfarande inte ville överlämna områden utan samarbeta istället så blir det sura miner och mötet avbryts hastigt AV Anna L.

Kan man inte säga - Hej och välkomna! när man kommer in på ett allmänt möte och inte kan föra en diskussion utan o bli sur och vresig när man inte får som man vill och sedan inte kan säga hejdå när man går ifrån mötet.

Då undrar man: Hur ska det gå i framtiden om dessa människor inte får som dom vill och inte kan föra en diskussion? Jo, då antar jag att dom slutar, för då är det inte roligt längre!!

Vi har anordnat aktiviter men ingen var intresserade nog för o anmäla sig.. Tråkigt när vi gör det för medlemmar och även ordnar avelskurser som ligger i områden som Anna L säger vi aldrig gör något i!!!  

Anna F, varför kom inte du på mötet som verkar så intresserad? istället för tjafsa här om något som du uppenbarligen inte vet nåt om!!

AnnaFagerell
2013-11-16 15:14
#22

#21 Ni var uppenbarligen inte intresserade av föreningen vad jag kan förstå utan bara att värva in detta folk i syd och det vet ni ju redan att dom inte vill. Det är sedan inte upp till er att avgöra den nya föreningens att vara vid liv eller ej… Jag kom inte dit för att jag har legat på sjukhus samt att jag inte är intresserad av att vara aktiv i någon styrelse. Detta pga allt ovan och lite till…

Deras framtid är ju inget ni behöver bekymra er om kanske… Syds framtid, är den så stadig? Dom kan ju heller inte sluta om dom inte får en chans att börja…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
2013-11-16 17:22
#23

Jag tycker det är oerhört tråkigt när man försöker föra någon form av pajkastningsdebatt över ett forum. Och när man häver ur sig saker som inte är sant.

Det finns en stor skillnad mellan vad Syds representanter anser och vad vi som önskar en Sydostförening anser. Den skillnaden består i att Syd vill att vi ska jobba under syds paraply och att vi inte vill det, av flera skäl.
Vi står väldigt långt från varandra i den här frågan och det kommer vara SSS som får avgöra om vår tänkta förening har en framtid eller inte. För vi anser att det är just upp till SSS att besluta om vad som är bäst i det här fallet. Om Syd har fler åsikter, så vänligen ta det med SSS.

Och vänligen sluta skriva ogenomtänkta inlägg här i affekt, det är bara otrevligt att läsa - för alla…

Minsanne
2013-11-16 18:06
#24

Kan inte låta bli att fundera då jag läser ovanstående
Det kan väl aldrig bli konkurens mellan två föreningar som bägge värnar om Shetlandsponnyn? 
Det måste väl vara bättre att ha fler upptagningsområden och låta folk välja själv var dom vill höra hemma.

Varför detta tjafs??

Assim
2013-11-16 18:58
#25

Väst är ju också ett stort område men där är det tänkt att det skall finnas grupper i olika områden som arbetar med aktiviteter i närområdet, ex utställningar och om någon vill ordna något annat så brukar det bara vara positivt. Jag förstår bara inte riktigt varför man kan göra så i syd också. Det är ju toppen med folk som är villiga att ordna aktiviteter men jag, som är relativt ny kan inte riktigt förstå varför man måste starta en ny lokal förening för detta, i synnerhet som det finns vakanser i syds styrelse. Varför inte fylla upp där med smålänningar? Eller vad nu ni som vill starta syd ost bor o ni då kan ju ni säga er mening o ordna aktiviteter i ert närområde behöver man ju inte vara med i styrelsen för. Har ju själv varit i syd o hjälpt till på alla årets utställningar, som alla anordnats av styrelsen, samma lilla klick av personer som går på knäna av allt jobb. I väst ordnas ju varje utställning av olika personer o oftast ser man då bara styrelse medlemmar som utställare. Vill inte på något sätt vara negativ mot er "sydostare" men är väldig frågande Skåne-Småland-Blekinge är ju inte större geografiskt än någon annan lokal förenings område. Att syd blir bara Skåne känns ju väldigt litet eller är det så många medlemmar där att det "räcker" till att ha en egen lokal förening? Är bara väldigt nyfiken då jag precis bytt lokal förening, från väst där jag bor till syd, detta för jag som ny fått mest vänner där o har kännt mig så väl bemött på syds akiviteter. Annars skulle sydost passat mig väldigt bra också, rent geografiskt. Menar nu absolut inget illa mot någon!!!!!

hippoteket
2013-11-16 19:32
#26

#25 - Jag orkar inte hålla på att försvara alla beslut vi tagit och ventilera alla tankar vi har i det här. Det finns alltid någon som väljer att misstolka eller förvränga det man säger eller skriver och det finns ingen anledning att hålla på med någon pajkastning.

Vi har helt enkelt gjort en sammantagen bedömning av läget, så som vi ser det, och vår känsla är att bästa chansen att lyckas med det vi vill göra är att göra det i en förening som inte är Shetland Syd.

VeronicaP
2013-11-16 19:51
#27

Fattar inte vad man bråkar om , de gör väl inget om det blir en förening till ?

Jag som bor i den södra delen av Halland känner ju att jag eg inte tillhör varken shetlandsyd eller väst då alla möten är så långt borta från oss och västs närmaste utställning tror jag ligger i alla falll över Göteborg ;) den enda som låg i Halland och som eg var en väldigt positiv utställning var ju Frillesås.

Förstår inte varför det ska kivas och gnällas och tar våra regioner mm, spelar ju eg inte roll för man får ju välja själv vilken förening man vill tillhöra ?

Annons:
Assim
2013-11-17 00:15
#28

# 26 Du behöver inte försvara men jag hoppas du förstår att vi som är rätt så nya i Shetlands världen undrar. Det var inte försvar jag var ute efter när jag skrev utan snarare att ni berättar lite mera istället för att det kastas skit till höger o vänster.

hippoteket
2013-11-17 06:13
#29

OM du gör en sökning här på sajten med sökorden "aktiviteter Småland" så kommer du se en del av de diskussioner som varit tidigare. Det är långt ifrån heltäckande, men kanske ger det lite mer perspektiv.

Guling
2013-11-17 10:37
#30

Tråkigt när det måste bli en massa kiv & pratas om att alla "ska" vara med i Syd istället - det var ju inte det som denna tråden skulle handla om!!

Det kan väl inte vara ngt negativt med en ny lokalförening om detta kan få fler Shtl-entusiaster att ansluta till föreningen & därmed stödja rasen??

Denna tråden SKA handla om Shetland Sydost - INTE tvinga folk att förklara VARFÖR de vill starta ngt nytt eller VARFÖR de inte vill gå med i Syd heller för den delen!!

NI SOM TYCKER DET ÄR FEL = STARTA EN EGEN TRÅD!!!

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

BoelH
2013-11-17 13:44
#31

Vi kan alla dra lärdom från andra rasföreningar tex fjordhästföreningen, där det finns två föreningar bara i Skåne. Folk vill inte ligga och köra för långt för att komma till aktiviteter, det kostar en massa bensinpengar och hästarna får stå långa dagar i transporten, vilket jag inte tror att de uppskattar. Låt Sydost starta en ny förening och bidra till att intresset ökar för en underbar ras. Så kanske kan det innebära ett bättre fokus även i Syd med fler aktiviteter, inte bara utställningar, då kommer iallafall jag överväga att plocka upp medlemsskapet igen. Det handlar inte om ta någon annans område utan att förvalta de områden där det finns intresse.

Upp till toppen
Annons: