Annons:
Etikett22-reglementen-lagar
Läst 5764 ggr
monzun
3/26/14, 6:48 PM

lämna tillbaka häst

Hejsan. Jag har lite funderingar på det här med att lämna tillbaka köpt häst till säljaren. Om hästen har ett dolt fel kan man ju lämna tillbaka den, hur beter man sig då? Går det att lämna tillbaka en häst även om den inte har ett dolt fel?

Annons:
StuteriSolo
3/26/14, 7:20 PM
#1

Om man vill att ett köp ska återgå får man ju kontakta säljaren om detta, om det är möjligt beror väl på hur länge sedan man köpt hästen, men rent generellt kan man inte lämna tillbaka en häst på samma sätt som du kan lämna tillbaka ett par byxor på HM.

(även om levande djur jämställs med vanliga varor när det gäller t.ex dolda fel, det är trots allt en viss skillnad på en häst eller hund eller ett kylskåp)

Som säljare vill man ju att hästen ska hamna hos rätt person, så att kontakta säljaren först och främst är väl en bra sak, om inte annat kan säljaren förmodligen hjälpa till att omplacera hästen.

AnnaFagerell
3/26/14, 9:30 PM
#2

Om det uppkommer att hästen haft ett dolt fel är man som säljare skyldig att ta tillbaka hästen eller byta ut den mot likvärdig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

monzun
3/26/14, 9:31 PM
#3

# 1 tack för ditt svar men anser inte att jag fick svar på det jag undrade.

AnnaFagerell
3/26/14, 9:34 PM
#4

Skulle skriva att felet måste synas inom 6 månader efter köpet och kunna bevisas att hästen haft det vid köpet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
3/26/14, 9:36 PM
#5

Medarbetare på djurskydd.ifokus

monzun
3/26/14, 9:43 PM
#6

#5 tack så mkt. Om det visar sig att hästen har en genetisk sjukdom då och det kommit fram efter 6 månader?

Annons:
AnnaFagerell
3/26/14, 9:45 PM
#7

#6 man kan säkert driva på det men man får själv stå för ev kostnader. Har du kollat med ditt försäkringsbolag? Ring och kolla med konsumentköplagen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
3/26/14, 9:46 PM
#8

#6 Är det en seriös uppfödare tar dom tillbaka hästen eller byter ut den. Enligt konsumentköplagen måste man inte betala tillbaka pengarna utan man kan byta ut denne mot "likvärdig"

Medarbetare på djurskydd.ifokus

monzun
3/26/14, 9:59 PM
#9

Nej jag har inte kollat med försäkringsbolaget.

Har inte fått svar på hästens prov än så vet ej om han är sjuk eller ej.

Om säljaren är seriös eller ej går att diskutera.

VeronicaP
3/27/14, 1:49 AM
#10

och du ska ju kunna bevisa att sjukdomen fanns när du köpte den, sen är de ju även så at du som köpare har ju viss undersökningsplikt och har du inte fullgjort den själv så kan de ju vara svårt att bevisa.

Kan ju vara så att hästen fått sjukdomen hos dig då de visade sig efter ett halvår ?

AnnaFagerell
3/27/14, 7:04 AM
#11

#10 En genetisk sjukdom är ju medfödd och ganska svår att undersöka själv

Tyvärr finns det många oseriösa bland hästfolk.  Både säljare och köpare

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
3/27/14, 8:09 AM
#12

#11 Jo men är de säkra på att de är en sjukdom som är ärftlig ?, vad är de för sjukdom är de något som faktiskt hade kunnat upptäckas vid en ordentlig genomgång ? Finns ju faktiskt genetiska sjukdomar som går att upptäcka.

Jag tror ju ingen säljer en häst om man är ärlig en häst med en ärftlig sjukdom om man vet om det , jag tror på folket som håller på att avlar sen så klart finns det alltid rötägg men de gör de ju fortfarande.

Sen en annan sak så tror jag att de är lite skillnad i reglerna om de är privat person till privat person som säljer till varandra än om de är som har de som *företag* och drar moms mm

monzun
3/27/14, 8:28 AM
#13

#10 med tanke på att sjukdomen är genetisk så har han isf haft den hela livet. Hans pappa har sjukdomen. Enligt mig är säljaren inte seriös. Istället för att svara på mitt mail skrev personen en massa osanningar i sin blogg om mig. De kallar inte jag seriöst.

Annons:
[Shettisar]
3/27/14, 8:57 AM
#14

Bemöts du redan av den sortens oseriös handling tror jag knappast att du kommer att få det lätt med att försöka få köpet att gå tillbaka.

PP
3/27/14, 9:38 AM
#15

Gäller det möjligen problematiken kring PSSM..?

monzun
3/27/14, 10:03 AM
#16

#15 Helt rätt.

PP
3/27/14, 10:17 AM
#17

Rent spontant och utan att vara så insatt i juridiken, så tror jag att det kan vara svårt att få igenom eftersom det finns hästar med PSSM som kan leva med det utan att bli sjuka. Det är väl också ganska nytt med att testa för det - var fadern testad positiv vid köpet? Fanns möjlighet att testa hästen innan köp?

Men skriv gärna hur det går. Jag tycker själv att det är jättesvårt att förhålla sej till PSSM - om valacken jag drömmer om som nu går på ridskola och (kanske just därför?) förefaller vara helt frisk, skulle visa sej vara positiv, skulle jag våga köpa den då?

Hanna-D
3/27/14, 10:32 AM
#18

Är det en shetlandshingst som testats positivt för PSSM?

Annette
3/27/14, 11:05 AM
#19

Vad är PSSM?

Linnah
3/27/14, 11:16 AM
#20

1. Är sjukdomen bevisad? Är det bevisat att den kommer från pappan? Visste säljaren om det? 2. Är säljaren näringsidkare eller ej? Om näringsidkare (och du inte är det) är det konsumentköplagen som gäller (som någon nämnt). Annars är det köplagen som gäller (och därmed ngt andra regler). 3. Gjorde någon veterinärbesiktning? Annars kan det vara svårt att visa att du uppfyllt undersökningsplikten. 4. Vad står i avtalet? Vad är hästen såld som? Om den är såld som avelsdjur och sedan inte kan användas till avel bör du kunna hävda det. På samma sätt om den är avsedd som tävlingshäst men aldrig kommer kunna tävla så kan du hävda det. En häst som bara ska vara familjehäst och säljs som det behöver inte nödvändigtvis påverkas själv och det kan därför vara svårt att visa att ändamålet med köpet inte är uppfyllt eller kommer kunna uppfyllas pga felet. 5. Är hästen försäkrad mot dolda fel? Det kanske är en enklare väg att gå den vägen i så fall. Du kan så klart alltid försöka häva köpet eller kräva prisavdrag, men du ska nog inte ha alltför höga förhoppningar om att det ska lyckas. Det är förmodligen dessutom små summor du betalt för hästen, och en process i domstol kommer väldigt snabbt upp i betydligt större summor än så och då står du med risken att förlora målet och därmed få stå för både dina egna och motpartens kostnader och dessutom fortfarande har problemet med hästen kvar.

Annons:
AnnaFagerell
3/27/14, 11:22 AM
#21

#19 En muskelsjukdom Oavsett om säljaren vetat detta eller ej så är det ett dolt och medfött fel om man inte kunnat se detta vid köpet. En ärlig säljare skulle ta tillbaka hästen! #17 En anlagsbärare behöver ju inte själv vara sjuk. Arbetar den som ponnyn ovan skulle jag köpt den om jag ville ha den. TS: Jag skickar ett PM. Jag gick "en annan väg" när jag hade problem

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
3/27/14, 12:51 PM
#22

#21 Anlaget är dominant.

Som jag skrev så vet jag att hästar kan leva med PSSM utan att behöva bli sjuka. Det jag kan känna oro för är om en häst med PSSM utan symptom så länge den går som ridskolehäst, kan utveckla symptom och bli sjuk som privathäst där den rids betydligt mindre. Hästen i fråga är inte testad och jag känner inte till om föräldrarna är testade (import), men eftersom frågan har varit på tapeten inom rasen i vinter, blir man lite fundersam över hur man ska förhålla sej OM drömhästen skulle visa sej vara positiv.

Som jag förstår TS visar hästen inga symptom, men eftersom fadern är positiv finns förstås risken att avkomman också är det. Skulle tro att många känner som jag och är tveksamma till om man ska köpa en häst som är testad positiv eftersom risk finns att den blir sjuk. Därför kan man nog räkna med att positiva/otestade hästar kan bli svårare att sälja.

Om man då för sakfrågans skull för över det på vår ras och den genetiska defekten krumhet: Säg att jag köper en RS-hingst, som givetvis är ämnad för avel, och den lämnar krum avkomma - kan jag hävda dolt fel och begära att säljaren ska ta tillbaka den?

Annette
3/27/14, 1:34 PM
#23

Är trådskaparens ponny en Shetland?

Jag googlade lite snabbt och läste att sjukdomen PSSM främst förekommer på amerikanska raser och undrar därför precis som #18 om den är konstaterad på en Shetlandshingst.

AnnaFagerell
3/27/14, 1:38 PM
#24

#22 Om det är dominant skulle jag inte köpa ponnyn =(

Medarbetare på djurskydd.ifokus

monzun
3/27/14, 3:45 PM
#25

#23 nej det är ingen Shetland.

VeronicaP
3/27/14, 4:15 PM
#26

Jag vet fortfarande inte vad PSSM är för muskelsjukdom och sen är väl jag av den uppfattningen är min häst frisk varför testa ? Är det hundra bevisat att fadern har det ? och visste ägaren om det när du köpte din häst att fadern hade det ? Annars har ju inte förra ägaren sålt den medvetet mm.

Eller är det bara rykte om att hingsten har det ?

#22 De kan jag inte tycka, för är det en hingst som är beprövad i aveln och inte påvisat det innan så ??(svårt men jag hade nog hellre fått den utdömd eller triangelmärkt om de är köpt för ett visst ändamål då den inte fungerar som det)
, Allra helst om du tex bryter försäkringen och inte tar över försäkringen för dolda fel , har ju haft några som köpt häst här som inte tagit över våran försäkring, då de flesta av våra är försäkrade för det , sen så måste ju köparen även försäkra hästen för den summan som de köpt den för att få ut det tex.

Själv har jag sett till att mitt bolag har tagit över försäkringen för dolda fel om jag köpt häst innan som haft det i sitt bolag.

PP
3/27/14, 4:20 PM
#27

Har det betydelse vilken ras det är? Sakfrågan är ju intressant (när och hur dolt fel kan tillämpas). Jag får väl be om ursäkt isf som tog upp PSSM, men jag tyckte det var relevant för frågan. Ungefär som om EMS hos en shetland skulle kunna leda till ångrat köp - båda sakerna kan en häst leva med utan att behöva bli sjuk, men den kan oxå bli mycket sjuk. Jag känner inte till att PSSM konstaterats på någon shetland, men det förekommer hos många vitt skilda raser. För att krångla till det ytterligare finns två varianter. Quarter och kallblod är kanske det man hört mest om.

Annons:
VeronicaP
3/27/14, 4:23 PM
VeronicaP
3/27/14, 4:26 PM
#29

Fast ibland är jag lite trött på köpare som hävdar dolt fel för en jäkla massa saker , som jag faktiskt inte tycker är relevanta som dolda fel.

Själv är man kanske lite av den *gamla* stammen och står sitt kast om jag har köpt en häst och inte har undersökt den som jag ska  ;)

AnnaFagerell
3/27/14, 5:01 PM
#30

#26 vad jag förstår så är hästen testad positiv

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
3/27/14, 5:07 PM
#31

#27. Jag tycker det är viktigt att klargöra att det inte är en Shetland så slipper folk spekulera i vilken hingst som då skulle vara anlagsbärare.

Annette
3/27/14, 5:07 PM
#32

#29. Instämmer.

PP
3/27/14, 5:10 PM
#33

Har det betydelse vilken ras det är? Sakfrågan är ju intressant (när och hur dolt fel kan tillämpas). Jag får väl be om ursäkt isf som tog upp PSSM, men jag tyckte det var relevant för frågan. Ungefär som om EMS hos en shetland skulle kunna leda till ångrat köp - båda sakerna kan en häst leva med utan att behöva bli sjuk, men den kan oxå bli mycket sjuk. Jag känner inte till att PSSM konstaterats på någon shetland, men det förekommer hos många vitt skilda raser. För att krångla till det ytterligare finns två varianter. Quarter och kallblod är kanske det man hört mest om.

Guling
3/27/14, 5:15 PM
#34

TS

Jag hade faktiskt inte hört om PSSM innan.

Vad var det för symptom som fick dig att ta prov på hästen ifråga - eller fick du veta att fadern har det & testat för den skull?

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Annons:
PP
3/27/14, 5:17 PM
#35

Oj, iFokus på mobilen lever sitt eget liv. Var inte min mening att upprepa mej. ;-) Det kan vara av vikt att testa friska individer eftersom positiva hästar med rätt fodring och hästhållning löper mindre risk att bli sjuka. Är det dessutom ett dominant anlag så vill man ju undvika att avla på det.

VeronicaP
3/27/14, 7:39 PM
#36

Ska kanske påpeka att jag har sluppit köpare som hävdar dolda fel ;) , men har hört desto fler andra inom andra raser som har gjort det .

Har erbjudit mig att byta till en annan ponny 1 gång

monzun
3/27/14, 9:47 PM
#37

#34 Jag fick på omvägar höra av hästens pappa testat positivt för sjukdomen.

Jag kontaktade då uppfödaren och fick till svar att min häst är ju ändå kastrerad. Så redan från början har jag blivit dåligt bemött.

Jag testade alltså honom för att hans pappa har sjukdomen. Vill gärna då veta om min häst också har sjukdomen eller ej. Just för att kunna undvika att fodra honom med foder så att han blir sjuk.

VeronicaP
3/28/14, 12:15 AM
#38

#37 och när får du svar på om han skulle bära på sjukdomen , men visst är de så att de inte ens är säkert att han blir sjuk även  om han skulle bära på genen  ?

AnnaFagerell
3/28/14, 6:35 AM
#39

#29 Eftersom du inte haft problem säger du så kan du kanske inte tillhöra dem som är trött på det helle… när du själv köper en häst med ett fel blir det troligen andra "bullar".

Eftersom anlaget är dominant och hästen är testad positiv så har han ju det och är sjuk även om hans symptom i dagsläget inte syns.

Håller med TS om att man skulle ha nämnt att pappan var testad positiv för då kunde man testat hästen innan köpet.

Med tanke på vissa svar ovan så är det inte konstigt att "dåliga" individer säljs.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Guling
3/28/14, 6:55 AM
#40

#37  BRA att du testar honom tycker jag!  👍

Fick du ngn bekräftelse av uppfödaren om att pappan är testad positivt?

#39  Hästens pappa är testad positivt - för hästen det handlar om har ju inte test-resultatet kommit än…  😉

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Hanna-D
3/28/14, 7:56 AM
#41

Har du ingen relation/känslor för ponnyn? Det hade jag antagligen haft i din situation och eftersom det faktiskt är en valack så är inte syftet avel = jag hade antagligen försökt komma överens med säljaren, kanske få tillbaks halva köpesumman eller dylikt? Om den nu testas positivt förstås. Jag hade inte lämnat tillbaks en valack som kanske faktiskt kan fungera bra med rätt foder och skötsel som jag gillar i övrigt.

Annons:
monzun
3/28/14, 8:06 AM
#42

Nu har jag fått resultatet och de var negativt. Alltså har han inte sjukdomen. Lite otroligt eftersom sjukdomen är dominant. Men det är inte enbart pga det som jag vill lämna tillbaka honom. Jag har en häst som jag ej kan använda. Han är jätte snäll att leda och borsta men gåri inte att arbeta då han sliter sig eller står på två ben. Jag har hållt på med honom i ett år nu och får ingen ändring på det hela. Jag står alltså nu med en oanvändbar häst som var tänkt till familjehäst. Mest troligt är att han slaktas istället för att bli en så kallad vandringspokal.

VeronicaP
3/28/14, 8:51 AM
#43

#39 Hur vet du att jag inte har köpt häst med problem ???? Har haft häst sen jag var 8 år så … och förr fans inte internet och jag skriver inte allt på nätet heller faktiskt utan löser saker hemma vid :D

VeronicaP
3/28/14, 8:54 AM
#44

#42 Vad bra att han inte hade det men de står ju även klart och tydligt att de bara är 50% chans att de får de om det bara är den ena som är anlagsbärare så de är väl inte så konstigt att han inte har det.
Sen så kan man ju inte lämna tillbaka en häst för de är problem med hanteringen, kanske tänka om hur ni ska göra med hans inkörning , ändra tränings sätt mm , börja om från noll, träna på andra ställen än ni brukar för att bryta en ond vana

Lycka till med hästen hur du än beslutar att göra

monzun
3/28/14, 9:29 AM
#45

#44 du får det att låta väldigt enkelt. Tyvärr är det inte så enkelt. Jag har som sagt hållt på med honom i ett år utan resultat. Jag är ingen nybörjare med varken hästar eller för den delen unghästar. Det har förmodligen hänt honom något tidigare. När jag fick hem honom kunde jag inte ens ta på honom och det gick inte att lyfta hovarna på 'honom. Däremot var det inga problem med att leda honom. De med hovarna löste jag efter någon vecka. Men longering/tömkörning är lönlöst då han antingen ställer sig rakt upp eller sliter sig. Han är köpt som familjehäst men det är en fara för mina barn att vara ute när jag skall jobba honom.

VeronicaP
3/28/14, 9:39 AM
#46

#45 Nä verkligen inte så jag menar , utan ibland hjälper det att byta miljö när man tränar och göra på annat vis än man brukar göra mm

Sen gillar ju inte alla att bli longerade, vi har haft en sådan och vi hoppade över longering och tömkörning , vi gjorde så att jag gick jämte m och styrde med tyglar i stället och en som höll med grimskaft om något skulle hända så jag tappade.

Vi red in den innan vi började med tömkörningen igen, för när den väl var inriden funkade tömkörningen , men inte longeringen. Jag åkte även hemifrån och jobbade med den i ny miljö och de funkade bättre för då hade den inte sina kompisar i närheten .

Men som sagt lycka till vad du nu än bestämmer dig för att göra

Jiawan
3/28/14, 12:09 PM
#47

#45 Ett sådant mirakel är det nog ändå inte. Det är 50% chans att få oavsett anlaget är dominant eller ej. Sen vet jag flera hästar som lever och tävlar (främst halter) obehindrat trots att de har anlaget i både enkel eller till och med dubbel uppsättning. Nu vet jag inte vad du har för ras, men har man quarter så bör man vara medveten om att "sånt kan dyka upp", och det säkraste är att se till att hästen är testad innan köp. Dock är reglerna andra här i Sverige och alla hästar, hingstar och ston, bör vara testade om man har för avsikt att avla. Däremot i USA är det något annat, och där förekommer även avel på hästar med anlag som PSSM. Själv hade jag nog inte fått panik om jag köpt en valack, haft den i ett år och den varit frisk och sedan testats positivt. Som sagt så kan de i många fall (och jag känner faktiskt till mycket fler fall där allt varit som vanligt än där det varit problem) leva helt normalt. Sen angående de andra problemen så är det ju en helt annan sak. Och jag känner igen situationen.. Men på din sida står ju att du har en shettis och en Welsh Mountain på 1 år. Eftersom det inte rörde Shetland så antar jag att det är welshen det rör? Är sidan up to date så är nog inte allt förlorat med en 1-åring, skillnad om den var 10.. En 1-åring är ju ganska "formbar". Och jag menar verkligen inget illa med detta, och hoppas att ingen tar illa upp!

AnnaFagerell
3/28/14, 12:46 PM
#48

#43 du har inte haft problem med försäljning säger du, jag sa inget om köpta djur. Håller dock med om att man inte kan lämna tillbaka en häst för att man inte lyckas hantera den. Kanske man kan sälja den till någon som faktiskt kan hantera den.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
OneSound
3/29/14, 2:33 PM
#49

Vad är det för ras? Någon kanske kan tänka sig en utmaning, istället för slakt menar jag. Med mer träning finns en möjlighet att han åtminstone kan gå som sällskap :)

Hoppas det löser sig till det bättre iallafall!

Aut viam inveniam aut faciam

monzun
3/30/14, 10:45 PM
#50

#49 han har inga som helst problem att gå som sällskap.

TeamMascot
3/31/14, 9:02 AM
#51

#45 Men en helt ohanterad häst köper man väl inte som familjehäst? Då köper man en rutinerad äldre häst.

Silenos
3/31/14, 9:21 AM
#52

Jag köpte en häst som var missnöjd med ridskolelivet, och var aggresiv…Vi skrev i köpekontraktet att hästen såldes billigt pga lynnesfel och att jag var medveten om detta.

Om hästen var ohanterad/svårhanterad när du köpte honom, så var du medveten om det. Och även om det nu inte utvecklats som du tänkt dig, så är det inget dolt fel/orsak till att häva köpet. I så fall skulle ni nog skrivit in villkor/prövotid i kontraktet. 

Det är ju någonting annat än dolt fel/medfödd sjukdom.

monzun
3/31/14, 2:15 PM
#53

#51 Varför inte? Mina barn är inte så gamla ännu så tanken var att jag skulle ha honom till en början och min dotter skulle ha honom om ca 4-5 år.

Jag rider gärna in min egna häst då jag får den som jag vill ha den.

Enligt uppfödaren var han hanterad men det anser inte jag att han var.

#52 Ja men frågan från början var "Om hästen har ett dolt fel kan man ju lämna tillbaka den, hur beter man sig då? "

--Rose--
3/31/14, 3:22 PM
#54

Min kompis köpte en oinriden islandshäst som bara skenade.
Hon lämnade bort henne till 2 st som höll med inridning och
var mycket duktiga. Bara den ena klarade av hästen.
Tog kontakt med en jurist som hade hästköp som speciali-
tet men köpet kunde inte gå tillbaka.
Hon fick sälja hästen som avelssto för halva inköpspriset.😕

AnnaFagerell
3/31/14, 7:18 PM
#55

#53 men att hästen är ohanterad är inget dolt fel, det kan man kolla ganska enkelt.

Dolda fel för mig är sjukdomar eller skador. Hästar som är svåra att hantera kan man nog inte lämna tillbaka. Gäller att sälja den till någon som passar bättre med den för det kan ju handla om personkemi också

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
monzun
3/31/14, 8:22 PM
#56

#55 jag har aldrig sagt att det är ett dolt fel.

Frågan var från början "Om hästen har ett dolt fel kan man ju lämna tillbaka den, hur beter man sig då?"

Silenos
3/31/14, 10:15 PM
#57

Tråden handlade ursprungligen om sjukdom som dolt fel. Eftersom du nämnde att du ville lämna tillbaka honom av annan anledning i # 42 , så kommenterade jag som jag gjorde , inte meningen att kapa tråden.

Upp till toppen
Annons: