Annons:
Etikett22-reglementen-lagar
Läst 2769 ggr
LoTuss
3/30/14, 3:26 PM

RS regler

Hej!

Har läst de nya reglerna för att stamboksföra ponnyer.

Nu undrar jag om någon vet hur det är med ponnyer som är födda innan dessa regler fastslogs?

Ett ungsto t.ex. som har en far utan RS (då aveln "släpptes fri" så var det ju OK att använda alla hingstar, bara man DNA testade honom o köpte betäckningsblock o redovisade resultaten mm.)

Kan den ponnyn inte stamboksföras (få RS nummer)? 

Hoppas nån kan svara på det.

Annons:
Snaedis
3/31/14, 8:05 AM
#1

Följer detta , undrar med ..

Jiawan
3/31/14, 8:39 AM
#2

Regeländringen som är gjord är mig veterligt gällande importerade hingstar godkända i andra länder. Och att det inte är av något värde när det gäller rättigheten till RS, de måste således även de visas för RS i Sverige (oavsett ålder och tidigare resultat). Men av texten i #0 tolkar jag det som att det gäller en svensk hingst som bara inte är visad och godkänd? Då är avkommorna inte berättigade till RS. Båda föräldrarna måste ha RS, förutsatt att de verkat i svensk avel, för att avkomman ska ha rätt till RS.

Det är så jag tolkat det hela i alla fall.

MadeleneJansson
4/1/14, 2:13 PM
#3

LoTuss: Om stoet har en SVENSKFÖDD far utan RS kan hon aldrig få RS. Om hon har en far som är född utomlands och som är godkänd i annat ISPC-land och hon är född 2013 eller tidigare så kan hon få RS. Ny regler gäller from 2014, då det gäller att fadern alltid skall ha RS för att avkomman skall kunna få det. ( modern skall också ha RS) Alltså måste utländska hingstar visas på hingstpremiering och tilldelas RS för att deras avkommor skall kunna få RS.

Kris_J
4/1/14, 5:51 PM
#4

#3 "Om hon har en far som är född utomlands och som är godkänd i annat ISPC-land och hon är född 2013 eller tidigare så kan hon få RS."

Var kan man utläsa att det är så?

(gällande avkomma avlad i Sverige före 2014)

Veritas odium paretFörvånad

Merle
4/5/14, 9:04 AM
#5

Om jag har förstått rätt så gäller inte de nya reglerna retroaktivt. Avkomma född 2014 är alltså RS berättigad men inte en som avlas 2014.

Snaedis
4/6/14, 8:50 PM
#6

De EU hingstar som skall visas på avelsvärdering nu för de nya gällande reglerna   , vad gäller för dom ? Måste inte även de uppnå minst 40 p ,om de inte gör det , får de fortsätta verka i svensk avel ?

Nån som vet , som vill förklara ..

Som nr #5 skriver har jag också förstått det som .

Annons:
Upp till toppen
Annons: