Annons:
Etikettpremiering
Läst 1709 ggr
vildagården
2/24/16, 10:17 AM

Bett på premiering?

Jag är ny i branschen och ska premiera två ston till sommaren. Måste stona ha bett på premieringen?

Annons:
IdaT
2/24/16, 11:06 AM
#1

Ja, det måste de.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Annette
2/24/16, 11:10 AM
#2

Nej. Shetlandsston får visas i grimma. Kan hända att det står bett i reglementet men så gott som alla visas i grimma utan att få anmärkning om det.

VeronicaP
2/25/16, 9:59 AM
#3

Nä shetland får ha grimma på sig :)

PP
2/25/16, 11:15 AM
#4

Det står faktiskt i sommarpremieringarnas "Regler och anvisningar" att alla hästar utom föl och 1-åriga ston och valacker ska visas i träns med bett, men som nämnts brukar det inte anmärkas på om man visar shetland i grimma. 

Jag skulle dock ha tagit med träns att byta till, ifall någon lusläst reglementet och kräver att det följs. Skulle vara trist att bli avvisad av den anledningen. 

Det står iofs oxå att hästen ska ha nummerlapp på båda sidor av huvudlaget och det tror jag inte heller efterföljs till punkt och pricka. ;-)

AnnaFagerell
2/25/16, 12:23 PM
#5

Det står väl att man måste ha hjälm också eller? Det ser man sällan eller aldrig

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
2/25/16, 7:27 PM
#6

#5 det rekommenderas att man ska ha hjälm

Annons:
AnnaFagerell
2/26/16, 1:49 PM
#7

#6 tror faktiskt att bett är rekomendation också. Iaf senast jag premierade

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
2/26/16, 2:47 PM
#8

Kopierat från SH:s hemsida "Regler och anvisningar 2016" punkt 1:19:

Hästägaren - anmälaren

-ansvarar för att samtliga hästar visas i träns med bett, dock ska föl visas i grimma (föl får inte vara lösa). Ettåriga ston och ettåriga valacker får visas i grimma. (rasvisa bestämmelser kan förekomma).

 - ansvarar för att alla hingstar, ett år eller äldre, visas i träns med bett och kindkedja av person minst 16 år, (rasvisa bestämmelser kan förekomma).

Upp till toppen
Annons: