Annons:
Etikett12-foder-utfodring
Läst 1602 ggr
Annette
2016-03-26 17:29

Loppfrö

Skall det ges torrt eller uppblött? Hur mycket ges till en Shetlandsponny?

Annons:
Inkanyezi
2016-03-26 18:05
#1

Ge aldrig loppfrö torrt, ALDRIG.

Problemet med torrt loppfrö är att om det andas in kan det orsaka kvävning.

Mängden spelar ingen större roll, till en shettis skulle jag prova med ungefär en näve till att börja med, geléa det i vatten och blanda i en vanlig giva.

Annette
2016-03-26 20:51
#2

Tack :)

AnnaFagerell
2016-03-27 09:32
#3

Var finns info om att inte ge loppfrö torrt? Vi använder mkt loppfrö torrt i mitt yrke. Aldrig några problem. Till hästarna ger jag linfrökaka

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Inkanyezi
2016-03-27 10:04
#4

#3 Använd en sökmotor och prova de här profilerna var för sig:

  • loppfrö kvävning

  • psyllium kvävning

  • husk asphyxiation

Från Wikipedia:
"The U.S. FDA has published that psyllium, among other water-soluble gums, have been linked to medical reports of esophageal obstruction (Esophageal food bolus obstruction), choking, and asphyxiation."

I USA får torrt psylliumfrö eller husk inte marknadföras utan den här varningstexten:

"Choking:

Taking this product without adequate fluid may cause it to swell and block your throat or esophagus and may cause choking. Do not take this product if you have difficulty in swallowing. If you experience chest pain, vomiting, or difficulty in swallowing or breathing after taking this product, seek immediate medical attention;"

Och risken är inte bara att täppa till halsen, utan den som andas in fröna kan få ner dem i lungorna där de kan blockera finare kanaler och alveoler.

Annette
2016-03-27 10:13
#5

Innan jag läste svaret här fick jag tag i veterinären som sa att det skall ges fuktigt/blött.

AnnaFagerell
2016-03-28 08:51
#6

#4 tack

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: