Annons:
Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1076 ggr
nimbusbus
2/8/17, 9:43 PM

Problem med körning

OK, så detta gäller min sköthäst Calvin som är en a-ponny. Han blev lärd saker bara för några år sedan, innan var han väldigt sällskaplig, lätt ha att göra med men han kunde inte så mycket. Han tycker mycket om att gå promenad i grimma så det görs ofta, särskilt när den andra hästen i hagen (en uråldrig islandshäst) får extra kraftfoder för Calvin vill också ha och då vill man inte ha honom i närheten av maten kan jag säga! Det går bra att tömköra honom men han har ingen framåtbjudning då. Fast han kan alla kommandon och är duktig. Han går att longera och är duktig och framåt då men tröttnar ganska snabbt. Han har även dragit timmer i skogen och där är han super super duktig, han gör som man säger och drar kraftfullt, fröjd att se.

Han har inget mot man sätter vagn bakom honom. Han är inte rädd eller så. Det är bara det att han tappar all bjudning. Går han med ledare som inte hjälper honom utan bara håller i tömmen då går han på normalt och jättefint. Men kör man själv så vill han inte, han kan gå i sicksack för att slippa gå fram. Vi har lett isisen framför honom och då kommer bjudningen tillbaka i ett nafs. Han verkar inte vilja gå själv om man så säger. Isisen är inte ridbar eller körbar så går inte att ha den som draghjälp.

Calvin behöver motion. Så det är så himla synd att han inte kan bete sig framför vagn. Det finns flera fina vägar att köra på och visst är det kul att bara promenera men jag vet ju att det finns bra trav i honom med fina steg. Longering vill han bara en kort stund. Jag förstår att man inte kan förvänta sig underverk av en häst som blev inkörd när han var 13. Alla råd mottages tacksamt.

Stockarna är slut för ett tag nu annars kunde han hålla på med det i evighet. Ha ha.

Annons:
hippoteket
2/12/17, 1:20 PM
#1

Är han nyss inkörd? Det kan ta lite tid innan de hittar sin framåtbjudning då.

Stallmima
2/12/17, 8:32 PM
#2

Det verkar som han tycker det är tråkigt att bli körd själv, har du ingen paddock eller fält utanför stallet du kan köra på?  Så småningom kan du söka dig längre från stallet

Upp till toppen
Annons: