Annons:
Etikettpremiering
Läst 1540 ggr
Tusen
4/4/17, 11:26 PM

Höjning till A eller ELIT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör man för att anmäla till höjning av sto till A och ev. ELIT? Var skickar jag in anmälan? Ska man anmäla till premiering eller ansöker man bara hos shetlandsförbundet? Avkommemeriterna har jag koll på.

Annons:
Annette
4/4/17, 11:36 PM
#1

Det finns två alternativ.  Antingen visar du stoet vid sommarpremiering och bifogar dokumenten med anmälan. Eller också ansöker du pappersvägen med denna blankett 

Om du söker pappervägen skall dokumenten skickas till SSS kansli, adressen finns i bifogad länk. 

Om du söker pappersvägen skall avgiften betalas i samband med ansökan. Höjning sker först när det är betalt, men det står också i länken :)

Tusen
4/5/17, 7:21 PM
#2

Tack. Så man behöver inte visa stoet för höjning till A?

Annette
4/5/17, 7:51 PM
#3

Nej, numera går det att höja pappersvägen. Fast det är ju alltid kul när de som höjs istället visas vid sommarpremieringarna så man får chansen att se de goda avelsstona, tycker jag 🙂 Dessutom brukar ju premieringsförrättarna prata lite om dem och det missar man också om man höjer pappersvägen. Goda avelsston är god reklam för rasen så egentligen bör de höjas vid  avelsvärdering, tycker jag som en rent personlig åsikt.

Tusen
4/5/17, 8:59 PM
#4

Jag måste få fråga en sak till. Vi visar gärna vårt sto på en premiering men shetlandssällskapets regler för höjning är lite krångligare än de för Gotlandsruss (vilket vi har fött upp tidigare) , så jag undrar om man kan få ett förhandsbesked om meriterna duger. Känns lite fånigt att åka på en premiering och så fattas det något som vi missat. Jag har läst reglerna för höjning men förstår inte allt fullt ut. Kan man vända sig till någon för att få hjälp innan man gör en ansökan?

Stoet har poäng lååångt över vad som krävs och har även de övriga kraven klara.

Annette
4/5/17, 9:09 PM
#5

Kontakta  Carina Wingård i SSS styrelse.  Sommarpremieringar är hennes ansvarsområde. 

Vad skulle kunna saknas om hon både har tillräckliga avkommepoäng, att de är rätt fördelade och att hon själv uppfyller kraven?

Tusen
4/5/17, 10:22 PM
#6

Det är väl det där RS numren som jag inte har någon vidare koll på och vilka utställningar som är godkända. 
Men STORT tack för din hjälp! 🙂❤️

Annons:
Tusen
8/28/17, 6:59 PM
Stallmima
9/3/17, 6:54 PM
#8

#7  Stort Grattis!

Upp till toppen
Annons: