Annons:
Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1545 ggr
toveeolsson
5/18/17, 11:49 PM

Återkommande hålväggar

Halloj! Mitt sto har haft ordentliga hålväggar i vinter som behandlats med att hovslagare klippt upp fickan och vi har borstat med stålbortse samt haft på ett trögflytande, bakteriedödande medel. Två fötter har blivit friska, varav en av dessa fått ett återfall, där fickan är ca 5mm djup. De andra fötterna (en fram- och en bakhov, diagonalt) är inte helt återställda än. Bakfoten är dock påväg att bli bättre. Det var den som var värst från början, och därför tar den ju mest tid. Framhoven däremot, har blivit bättre och sen sämre hela tiden. Imorgon kommer hovis och vi ska sätta på skor fram om det går, detta främst för att hon är ömfotad, men också för att ta bort lite av hålväggarna. Min fråga är, har ni några andra tips på behandling av hålväggar? Hon har haft hålväggar tidigare och jag blir både ledsen och irriterad över att de inte vill ge med sig. Dessutom har den svårt skadade framhoven och bakfoten växt alldeles konstigt eftersom mycket av hoven var tvungen att klippas bort vid första verkningen. Hon har dock inte varit halt sedan hovslagare klippte upp fickorna första gången.

Annons:
Annette
5/19/17, 5:27 AM
#1

Vad strör du med?

För ett antal år sedan fick 7 av 10 ponnyer hos mig hålväggar samtidigt. Jag hade just köpt en ny pall med torvströ och min hovslagares teori är att det fanns någon form av bakterie där. Jag hade då använt torv i många år utan bekymmer. Numera strör jag med spån och vi har inte haft några hålväggar alls.

Jag borstade rent hålväggarna dagligen och lade i en pasta jag blandade ihop av virkon och helosansalva några gånger i veckan.

toveeolsson
5/19/17, 8:39 AM
#2

#1 Hon går på lösdrift året om. På vintern hos min moster med stor hage och lösdrift. I den är det halm. När hon väl fått komma in så är det spån i boxen. Hos oss är det jord (kanske som torv?) Den är i vilket fall torr och dammig. Vi har inte något speciellt underlag inunder "taket", utan det är samma där som i resterande delen av hagen. Har läst nåt om att bakterien kan finnas i deras tarmflora, och de bajsar rätt mycket vid ingången där det mesta av jorden är. I andra delen av hagen är det gräs. Har upptäckt att min andra ponny också hon börjar utveckla hålväggar. Hon har varit hemma hos oss i knappt två veckor…

Annette
5/19/17, 9:49 AM
#3

Inte roligt :( Jag skulle börja med att mocka bort skiten varje dag om de nu gärna står i den.

Linnah
5/19/17, 1:28 PM
#4

Mina hästar har också hålväggar lite till och från, men det är inget som har påverkat nån av dem och jag försöker bara hålla rent och verka dem som vanligt (eller verka bort så inte det fastnar stort grus eller så). Så länge det inte går jättedjupt eller att de påverkas negativt så tycker inte jag det är så mycket att hetsa över. Tycker snarare det blir värre för ponnyerna att böka för mycket. Att fylla i hålet med tjära + bomull kan vara ett sätt att hålla bakterier borta + undvika stenar.

Annette
5/19/17, 1:39 PM
#5

Min hovslagare avråder från att täppa igen.

Linnah
5/19/17, 2:54 PM
#6

#5 Det finns råd åt alla håll kring hålväggar. :) Vår hovslagare i Karlstad tyckte att vi skulle växla mellan jodsprit och nåt annat, för att det är både bakterier och svamp som samverkar och den ena gillar mörker och tätt och den andra gillar luft så den hovslagaren sa att man skulle döda båda genom att växla. Nån annan har föreslagit tjära. Någon har velat klippa upp allt, nån annan gör det inte. Har också testat Thrush Stop som min mamma gillar, det funkar kanske om man är nitisk. Min senaste hovslagare har använt väteperoxid för att rensa/göra rent och sen rekommenderat tjära + bomull.

Tjära + bomull är i mitt fall enbart för att undvika sten i som gör att det gräver sig ännu djupare, tills det växt ut så man kan klippa bort det värsta av hålet. Det har åtminstone inte gjort det värre.

Annons:
toveeolsson
5/19/17, 7:13 PM
#7

#3 #4 De går med höns, och de river runt allt bajs i hagen hela tiden. Men ska försöka ta bort lite oftare! Nu är hon ju redan uppklippt, men mamma och jag har tummar på att vi ska vara konsekventa med virkon s och absorbine. Idag när hovis klippte upp så har det blivit bättre. Även om han var tvungen att ta bort lite så HÄR det blivit bättre. Nu tänker jag inte tillåta några mer bakterier! Den andra som också har börjat påvisa lite hålväggar är vi istället noga med borstning och har börjat med virkon s. Detta för att INTE behöva klippa upp henne som vi fått göra med den andra!

Annette
5/19/17, 7:25 PM
#8

Jag skulle ta bort hönsen. Jag har alltid hört att man skall undvika att ha hästar och höns ihop pga hönsloppor. Men hönsskiten kanske inte är så bra den heller.

Pudlan
5/20/17, 10:40 AM
#9

Vi har har haft ordentliga hålväggs problem. Viktigt att de kommer in o får stå torrt så hoven torkar på natten. Det som funkade bäst här va 8 dl vatten blandas med 2 dl vanligt salt med jod. Blanda doppa ren hov i saltlösningen 10-20 sekunder o låt stå torrt inne över natten. Doppa inte kronrand. Eller håll hoven som när man kratsar o häll i hålväggarna. Men viktigt att hoven är ren. Vi använde vattenslang o hålrumsboste för tänder. Va det mycket regn l blött ute = in tidigare. Blöt hov är mjukare. Saltet torkar ut hoven o jod o salt är bakterie dödande. Krossgrus har vi framför stall o i grushsgen o det lilla fina krosset i gruset ät sig upp i bäranden när hovarna var blöta o fuktiga.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Vippa2012
6/6/17, 10:51 PM
#12

Då vi råkade ut för det här pillade vi ordentligt rent i skåran, kokade sen ur med väteperoxid, lade sen i Lotagen och lät torka för att sen lägga i gips binda. Bytes vid behov och vips så var problemen borta.

AnnaFagerell
6/7/17, 9:18 AM
#13

Ta bort hönsen och gödsla ut och behandla med virkon så ska du se det hjälper. Vid rejäla angrepp har vi gipsat hovarna och det har fungerat fint

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Urhasten
6/9/17, 12:59 AM
#14

Har du grovfoderanalys? Det låter som zink och eller kopparbrist/obalans. Mina hade massa hålväggar ett tag och återkommande regelbundet egentligen. Förstår frustrationen, men nu är mina hästars hålväggar helt borta (förutom en enda hålvägg som håller på att växa bort). Jag fick göra full grovfoderanalys och insåg att mina förmodligen haft obalanser. Balanserade upp bland annat zink och koppar, enskilda mineralen, i foderstaten och hovarna är betydligt mycket bättre.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annette
6/9/17, 5:48 AM
#15

Knappast troligt att det är obalans i foderstaten eftersom den nya hästen fick hålväggar så snabbt. Tror mer på att ta bort hönsen och mocka bort gödseln efter dom.

AnnaFagerell
6/9/17, 12:28 PM
#16

Håller med Annette. Skulle aldrig ge extra koppar åt en ponny heller. Efter alla levers nummer jag haft på mina har jag blivit varnad för just koppar. En del av mina får hälggar på ett visst bete där det är mycket blöt mark.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Urhasten
6/9/17, 5:24 PM
#17

Givetvis skall man inte ge någonting om det inte finns ett behov av det. Därav jag frågade kring hur grovfoderanalysen ser ut. Man får också tänka på att hornet som är i marken idag är tillväxt för ca. 1 år sedan då det tar ungefär ett år för en hov att förnyas från kronrand till marken. Kvalitén kan med andra ord variera då beroende på grovfodrets mikro- och makromineraler.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[annajohannas]2
6/23/17, 7:30 PM
#18

#17 Det låter mer som det är bakterier i jorden, som de får dessa hålväggar av.

Man får många olika tips, min hovslagare gav mig rådet att lägga i tjära, efter det var urtvättat.

Upp till toppen
Annons: