Annons:
Etikett10-färger
Läst 955 ggr
Tusen
5/31/17, 11:41 AM

Färgbestämning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta med färger tycker jag är jätteknepigt bland shettisarna. Vi har inte fött upp så många shettisar (än) men desto fler russ. På russen tycker jag att man kan se rätt bra vilken färg de kommer att få som vuxna men shettisfölen…!!!
De ändrar ju färg under flera år innan de bestämmer sig. 😉😃😂

Man ska ju registrera fölen innan nyår och då har de ju gått raka vägen från fölpäls till vinterpäls så då vet man ju fortfarande inte vilken färg de ska få, eller….???

Vad tror ni om detta föl? Hon föddes grå men skiftar i brunt mellan varven.

Mamma är brun och pappa är registrerad som svart. Detta par har flera avkommor tillsammans men har aldrig fått ett svart föl även om de ofta är väldigt mörka.

Annons:
Tusen
5/31/17, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Tusen
5/31/17, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

…och så här ser storasyster  ut (1 år och helsyskon).

OBS! Hon kös inte utan hon vänjer sig enbart vid utrustningen och tömmarna sitter i grimman.

Annette
5/31/17, 12:21 PM
#3

Jag tycker att ettåringen ser svart ut.

Johanna-Granberg
5/31/17, 12:37 PM
#4

Tycker både ett åringen och fölis ser svarta ut.

AnnaFagerell
5/31/17, 1:47 PM
#5

Båda avkommorna är svarta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tusen
5/31/17, 2:30 PM
#6

Hmmm… Då får vi registrera om 1 - åringen då. 

Är det krångligt? Dyrt?

Och hur ska man veta då de byter färg hela tiden och man måste registrera dem innan nyår. Sjukt svårt!

Annons:
AnnaFagerell
5/31/17, 3:09 PM
#7

Du får ha en id kontrollant att skriva en färgändring bara. Kan du göra när de chipmärker ditt lilla föl. Njae det brukar gå att se innan september, för det är sista september pappren bör vara inne 😃

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tusen
5/31/17, 5:23 PM
#8

#7 Skriver ID-kontrollanten det direkt i passet eller ska det skickas in?

Ojdå! Redan i september! Gäller det bara shettisar eller alla raser? Hade för mig att det var innan nyår bara. Tur att du berättade detta för mig.

AnnaFagerell
5/31/17, 7:23 PM
#9

På shetland är det sista september. Id kontrollanten får skriva ett byt papper. Jag brukar göra det kostnadsfritt om jag själv gjort originalet eller om jag utför annat arbete samtidigt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linda-A
5/31/17, 7:39 PM
#10

Man har rätt till rabatterat pris om ansökan inkommer senast 30/9, men man har hela året på sig att skicka in ansökan. Ansöka om pass till föl

För ändring av färg ska nytt signalement ritas, chippet ska läsas av och noteras. Signalementet skickas in tillsammans med passet. Uppdatera uppgifter i pass

Tusen
5/31/17, 8:14 PM
Upp till toppen
Annons: