Annons:
Etikett12-foder-utfodring
Läst 1590 ggr
Hundtassens
12/30/17, 10:15 PM

Mineraler: Granulat eller pellets?

Jag utfodrar mina hästar med krafft orginal mineral pellets. Dock så vet jag att de även har i granulat form. Men vilken är att föredra? Granulat innehåller lite mer av alla ämnen såg jag vilket jag antar att man då behöver ge mindre av det. Vad föredrar ni, granulat eller pellets? Skriv gärna för och nackdelar :)

Annons:
Annette
12/31/17, 7:04 AM
#1

Jag använder pellets. Har använt granulat tidigare men upplever nog att de äter upp pelletsen lite bättre. Det var mer kvar i krubborna när de fick granulat.

AnnaFagerell
1/1/18, 1:41 PM
#2

Ger inget alls då det påverkar levern negativt. Sen jag slutat har jag inte heller leverproblem på mina hästar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
1/3/18, 10:25 PM
#3

Skälet till de högre halterna i granulat är att pelletsen innehåller lite hjälpämnen som gör att det går att pressa ihop granulatet till pellets. Det kan vara t.ex lusern eller nåt annat som tillsätts för att kunna pressa ihop dem. Läs på förpackningen.

Det går bra att ge vilket som.

Mineraltillskott bör ges till alla hästar där grovfodret (enligt analysen) inte täcker hela hästens behov av mineraler.

Tusen
1/25/18, 7:23 AM
#4

Vi fodrar med granulat eftersom pelletsen innehåller socker och vi har fri tillgång på allt. Hö/hösilage, vatten, salt och mineraler. Pelletsen ser våra nästan som godis pga sockret medan de äter normala doser av granulatet.

Hagalyckan
2/4/18, 5:03 PM
#5

På vintern pellets och på sommaren granulat.

Upp till toppen
Annons: