Annons:
Etikettallmänt
Läst 1200 ggr
frost_schäfer
2018-02-02 13:37

Shettis frågor

Okej här kommer ett par frågor för en nybörjare inom shettisar :) 1. Är det ngr regler kring boxar vid shettisar? Måste dem stå brevid en annan shettis ? Hur hög får bodörren och box vägen vara? 2. Måste en shettis gå med andra shettisar i hagen? 3 Vad skulle ni säga är maxvikten och maxlängd om man rider en gång i veckan? Då menar jag en stordentlig shetlandsponny , kanske enågot på 110 cm i mikrofonen :) En kraftigt byggd då :) 4. Tråd till hagen? Behöver man en extra tråd för det? 5. Hur är testamentet på dem? ❤

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
frost_schäfer
2018-02-02 13:38
#1

Det ska stå temprament ist för testament:)

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

[Forest]
2018-02-02 13:56
#2

1 Dom shettisar jag har haft har haft en normalbox för stor häst.  Men visst kan man ha en mindre och lägre så dom ser över kanten.  

Här kan du läsa hur stort dom bör ha det i boxen http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

2 Nej, men det är lag om att hästar ska ha hagkompis. Även detta kan du läsa på jordbruksverkes hemsida. 

3 Tror många säger olika på vikten på ryttaren, tror det beror på hur tränad den är. 45-50 kg jag har ofta fått rida små busiga ponnys och väger 50 kg. Då har de vart kraftigare typen av shettisar. 

Alla har jag jobbat med från marken men även kört en del, något jag märk alla små shettisar älskat göra (bli körda)

4 Beror på hur högt tråden sitter, jag har alltid haft 3 trådar sommarhagen 2 trådar då dessa har vart lägre. 

5 Busiga, glada, aktiva, keliga, charmiga, smarta :)

Upp till toppen
Annons: