Annons:
Etikett12-foder-utfodring
Läst 2228 ggr
Anneli Midgård
4/2/15, 6:35 PM

Tips för mer hull/bygga muskler

Är väl ute lite i  sista minuten här nu, men…

Har en minihingst som ska visas i slutet av månaden.

Har kämpa med honom i några månader  provat olika kraftfoder.

Dels egna blandningar (havre + vetekli, betfor, lite soja och lite olja). Sen olika färdigfoder. Både pellets o musli. Problemet är att han inte verkar särskilt förtjust i något. Han får också fri tillgång på bra grovfoder.

Nu senast har han fått av egen blandning på kvällen och det har varit slut på morgonen. Sen har han fått av Granngårdens Active musli (för att få lite extra) mitt på dan och han äter väl av den, men inte så mycket och inte så fort… Och han kan ju inte bara stå inne hela dagarna för att äta..

Nån som har nåt bra tips på kraftfoder till "petiga" shettisar som behöver lägga på sig lite extra?

Kämpar också för att få mer muskler på honom, han rör sig knappt i hagen.. 😕

Så i nuläget har vi schemalagt promenader, klättring, longering, körning mm några gånger/dag. Det största problemet är att vi fortfarande har snö på massor av ställen, så framkomligheten är begränsad… Köra kan vi bara göra på en liten plan på gården, så det blir tråkigt för oss båda.

Önskar att de hade ett premieringsdatum som var mer i slutet av våren eller som tidigare, även en hingstpremiering i norr i augusti (Wången)….

Anneli

www.stuteri-midgard.se

Annons:
Jiawan
4/2/15, 7:30 PM
#1

Dodson&Horrell BuildUp är helt outstanding! Det har funkat kanon varje gång, allt från avelsston till varmblodsunghingstar, även annars kräsna. Även Saracen Show Improver + Equi Jewel riskli har funkat. Men D&H BuildUp är det jag rekommenderar alla dagar i veckan.

Anneli Midgård
4/2/15, 8:52 PM
#2

Tack för tipset!

Har kollat upp letat återförsäljare. Tyvärr verkar närmaste vara ca 20 mil bort, men jag ska iaf höra med denne. Om vi hittar nåt som funkar så vore det ju toppen!

Anneli

www.stuteri-midgard.se

AnnaFagerell
4/3/15, 5:51 AM
#3

Lucern i form av ha bad strå brukar vara populärt, jag köper själv ett melassfritt lucern som heter alfa omega och säljs på svenska foder. Man kan nästan ge fri tillgång

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Hanna-D
4/3/15, 9:11 AM
#4

Protein behövs för att bygga muskler. Det foder jag hittat med högst proteininnehåll är Krafft Muskel, fördelen är att man inte behöver ge några större mängder av det.

Ellinor Johansson
4/3/15, 9:52 PM
#5

Om han äter sakta och inte är så sugen på kraft foder kan det vara något med tänderna. Kan vara värt att kolla upp om det är så simpelt så det är en vass tandkant som spökar.

seijsing
4/4/15, 12:24 AM
#6

Håller med #5. vi har som rutin att låta veterinären kika igenom tänderna på våra nya hästar och det har verkligen behövts på flera av dem. Då räcker det inte med en veterinär som kör den gamla varianten av att på vaken häst "standardraspa". För att få ett bra resultat och verkligen komma åt att se om där finns något problem behövs en kunnig hästtandläkare med rätt verktyg som sederar hästen. När en Shettis äter sakta, inte lägger på sig trots försök och inte verkar jätteglad i maten funderar jag automatiskt över tandstatusen. Hoppas det löser sig!

Annons:
cinna
4/4/15, 11:43 AM
#7

Tror tyvärr inte att det finns något foder i världen som kan utföra vad du önskar på tre veckor… 😕
Min högst personliga åsikt är att matchningen med foder och muskelbyggnad mm måste börja typ ett år innan, inte tre veckor innan.

Lycka till ändå!
Premieringen är ju trots allt inte en skönhetstävling utan just en bedömning av individens plats i aveln, så även om man inte har sin ponny i toppskick som man vill inför en utställning, så är jag övertygad om att nämnden ändå ger ponnyn en schyst bedömning. Är de fundersamma så säger de att de gärna vill se honom nästa år igen och då får man ju liksom en chans till att kunna matcha och jobba lite till med ponnyn för att kunna komma över gränsen. Finns exempel på fler RS-hingstar som vistas mer än en gång innan de blivit godkända så bara för att man inte tar sig igenom nålsögat första gången och kanske faller på målsnöret, så behöver det inte vara "kört" för den skull. 😎

toveeolsson
4/5/15, 8:42 PM
#8

Vi ger Hippo Alfa Grov till våran 28åring. Han äter med god apitit, men pga åldern har han ju fortarande lite svårt att lägga på sig. Har smakat på det själv. Smakar som sommarbete i pelletsform. Relativt billigt är det också! :D

Anneli Midgård
4/6/15, 2:07 PM
#9

Tack för alla bra tips och kommentarer! 🙂

Har kontaktat en återförsäljare av det första fodret jag fått tips om, Dodson&Horrell BuildUp, men hon var mycket tveksam till att använda det fodret till "en så pass fångkänslig ras"?! Vet inte om nån har provat att ge det till sin shettis? Tyckte annars att det lät bra. 🤔

Men de andra fodertipsen som nämns här ovan låter också intressanta, så jag ska kolla dem med.

Har också funderat just på tänderna, eftersom han är så pass ung och inte stressar och springer omkring ute (o på så vis gör av med en massa energi i onödan).

Har faktiskt bett en hästtandläkare att kolla på honom för säkerhets skull, samt även en vanlig vet. koll, OM nån kan hitta nåt fysiskt fel.

Men det kan också vara så att han känner sig lite "deppig" pga att han i nuläget inte har nån kompis att busa med. Han blev tyvärr mobbad av de andra hingstarna/valackerna i flocken, så han fick flytta till en egen hage bredvid. Det var då som han, tyvärr, tappade i hull, just innan han flyttades, för han vågade inte riktigt äta så mycket som han ville. Det var i början av vintern.

Vet också att man, tyvärr, inte kan fixa till en häst till toppform på 3 veckor. Har också på olika sätt försökt att få honom i bästa skick under hela hösten/vintern (och fram tills nu). Han har ökat i vikt, men en hingst ska ju helst (enligt mig iaf) ha lite extra massa för att se så där härligt maffig ut!

Och som jag skrev från början, så vet jag att jag nu är ute i sista minuten, och förväntar mig väl inte nån "mirakelkur", men om han bara lägger på sig lite, lite extra tills premieringen så vore det ju bra. Och sen var tanken att hitta nåt foder som funkar, så att man, som nån skrev, kan fortsätta att fodra o jobba honom så att han på sikt blir i toppform (igen).

Uttryckte mig kanske lite oklart från början? Sen är det mina "premiärnerver" som börjar spöka nu, när det nästan är dags. Då blir jag alltid lite extra nojig… Ser alla fel, oroar mig osv… Men - snart är det över och då vet jag. Ska faktiskt bli skönt!

Fast man vill ju gärna att de ska vara till sin absoluta fördel. Och jag HAR försökt, men - jag borde förståss ha skrivit tidigare. Men tiden går liksom så himla fort. Först är det lååång tid kvar, sen är det bara nån vecka kvar. 😮

Och visst kan jag visa honom igen, men "problemet" är att han betäckte i fjol och villkoret för att han skulle få RS berättigad avkomma var att han visades senast nu på vårens premiering. Annars skulle jag hellre vänta tills i höst. Det är (åtminstone häruppe i norr, där vi bor), betydligt lättare att ha en hingst i toppskick på sommaren/hösten, då man kan köra mm hemmavid och inte har meterhöga snödrivor överallt… 😓Men som jag förstått reglerna så borde han få sitt RS oavsett poäng eftersom han redan är godkänd i DK. Men det är ju roligare om han även kommer över den "magiska" 40 p gränsen. Fast som du skriver Cinna, så borde ju nämnden se till annat än hans hull. Tack för att du påminde mig! Nu känns det lite bättre. 🙂Tack för lyckönskningarna också! Det kan behövas nu, med nerverna (mina) på helspänn…

Anneli

www.stuteri-midgard.se

AnnaFagerell
4/6/15, 9:18 PM
#10

Glöm inte att energi är lika viktigt som protein om man behöver bygga muskler. Lite vanlig rapsolja ovanpå maten gör susen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

toveeolsson
4/7/15, 2:46 PM
#11

Vi ger KRAFFT Muskel till vår c-ponny också. Hon har redan börjat bygga på sig och fått en maffigare form! :D

PP
4/7/15, 3:02 PM
#12

Kan du inte prova med att ge honom en kompis då? Den lilla erfarenhet jag har av hästar som kan bli "mobbade" i flock, är att det brukar gå bra om de går med en så de bara har varandra. Hästar kanske oxå faller för grupptrycket ibland? 😉

Anneli Midgård
4/26/15, 12:22 AM
#13

Hej igen!

Har haft så fullt upp med träningen mm att jag inte hunnit vara in på sidan. Men ville nu bara ge en liten (positiv) uppdatering.

#12 Helt rätt! Det var nog det som gjorde susen! Vi har tyvärr haft lite problem att hitta en lämplig kompis till honom, men till slut hittade vi rätt. En liten "ofarlig" 1 årshingst, som till att börja med var lite rädd för "den stora farbrorn", men sen, när han insåg att han inte var farlig, så började han leka o busa med honom. De blev jättebra kompisar och precis som jag misstänkt, så var han nog lite deppig över att inte ha nån att riktigt umgås med. Leka med, klia mm. Normalt sett så brukar vi aldrig ha en ensam häst i en hage, men det har varit så svårt att hitta nån som han inte bara blev jagad av eller rädd för, så han har fått gå i en hage inom synhåll för de andra, men på så pass avstånd att han inte skulle känna sig hotad. Men det gjorde honom garanterat så pass deppig att han inte åt lika bra som vanligt.

Tänderna kollades och de var helt OK., så det var ju skönt. Men sen har han varit allmänt kinkig med maten, så jag har verkligen ansträngt mig att hitta nåt han gillar samt ge mer energirik mat, tillsatt lite olja, strött över hackade morötter o äpplen (DET gillar han iaf) samt köpt in extra bra hö samt även gett honom lucern, som jag fick tips om här.

Och han lyckades faktiskt komma i lite bättre form tills idag, dagen D. Även om han inte var i toppform, så såg han rätt OK ut och till min stora lycka (och faktiskt förvåning, hade övervägt att stryka honom) så BLEV HAN GODKÄND!!!😃

Fick 40 p (8x5) och är nu godkänd även i Sverige.  Hur kul som helst!

Tack för alla tips och råd! Nu ska vi fortsätta att få honom i ännu bättre form och dyker väl kanske upp på någon utställning i sommar/höst, då han förhoppningsvis är riktigt till sin fördel.

Anneli

www.stuteri-midgard.se

Annons:
seijsing
4/27/15, 5:34 PM
#14

Så roligt, stort grattis!! 😄

Upp till toppen
Annons: