Annons:
Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1827 ggr
Linbob
12/26/15, 4:39 PM

Tjurigt shettis sto

Hej! Fick hem ett shettissto på 11 år för några månader sedan! Snäll o trevlig och allt funkade jättebra i början med pyssel longering mm! Nu vägrar hon bli kratsad och idag stegrade hon t.o.m, min dotter vågar inte ens ta in o ut henne längre då hon buffat o slitit sig några gånger! Jag själv har inga problem att ta in o ut henne men hon testar kanske min tös?! Men kratsningen är skitjobbig 😱 Kanske har hon överskotts energi då det inte blivit så mycket med henne det sista…?! Vill gärna ha tips på hur jag kan få henne att lyfta hovarna utan o tjura?! Även sadeln va svår att få på sist😒 Mvh

Annons:
PP
12/26/15, 8:55 PM
#1

Ett ganska vanligt problem är att man lyfter benen alldeles för högt, vilket ponnyn kan uppleva som obehagligt.

Fast överlag låter det lite som att din ponny  håller på att testa vad hon kan komma undan med. Tålamod och konsekvent hantering och kanske även lite ledarskapsövningar, är mitt tips.

StuteriSolo
12/28/15, 9:14 AM
#2

Ledarskapsövningar! Här har vi någon som helt enkelt testar om inte det är hon som bestämmer trots allt, och just barn räknar de som "fölungar" så de behöver man inte höra på alls. Är det då ett sto med hög rang som funnit sig tillrätta i flocken på nya stället så se till att klargöra vem som är chef i alla lägen, annars blir det inte kul.

[Julie_Smulan]
12/31/15, 5:18 PM
#3

Hej När jag fick hem mitt shetlandsto var hon snäll och "väluppfostrad" i början men sedan hände något. Hon blev sur, vresig och sparkade tillochmed efter en. Det var väldigt obehagligt men efter att vi ställt oss i hagen, rakryggade och med spretande fingrar hönde inget mer. Det kan hjälpa att bara visa en gång för alla att "NEJ, DETTA ÄR INTE OK". Annars skulle jag också satsa på ledarskapsövningar. Alla hästar funkar ju olika.

Upp till toppen
Annons: