varför reg. stuterinamn ?
Har sett att man reggar stuterinamn och länge funderat på varför man måste göra det? Ett namn är väl ett namn även om sätter gårdsnamnet före? ännu mer undrande är jag när man har ett uppdiktat namn för det kan ju likagärna vara en del av namnet?
Har själv funderat på att ha ett "prefix" och trodde det räckte med ett registrerat företagsnamn.. (fast mig kvittar det vilket en fundering bara..)
Dels för att man alltid ser att det är min uppfödning, om den bär det namnet.
Och dels för att då får ponnyn ett unikt namn som garanterat ingen annan har…
Dels för att det kanske inte är så himla kul att vara en av alla 500 "Brunte" (valt som exempel bara) som finns.
Det kan också ha en rent praktiskt betydelse som för oss vars ponnyer tävlar i ponnytrav. Där kan det bara reggas EN med varje namn och det är ju lite trist och framförallt förvirrande när "Roxette II" tävlar mot "Roxette III" i samma lopp. (jag såg t.ex Majestät tävla mot Majestät II på Halmstadtravet förra helgen) Dessutom konkurrerar man med russen om namnen inom ponnytravet, så om det finns en russ-Brunte så kommer shettis-Brunte få heta Brunte II, även om det är den enda shettisen som bär detta namn.

Här kan du läsa mer Stuterinamn

Man måste inte registrera stuterinamn, utan det är ju något man väljer. Personligen så tycker jag att det är en trevlig tradition. Jag funderade länge och väl innan jag bestämde mej för vad jag skulle ha för namn, för att jag skulle ha kändes självklart.
Att man väljer ett påhittat namn före ett gårdsnamn kan ju kanske bero på att man vill ha ett mer allmängiltigt stuterinamn om man t ex planerar att flytta hemifrån någon gång eller har sina hästar inhyrda. Eller så kanske man bara tycker att det är snyggare. Det fanns en tråd för ett tag sen, där man förklarade sitt val av stuterinamn, där fanns nästan lika många bakomliggande historier som inlägg.
Det var en artikel i Ridsport för några år sedan som ifrågasatte om Spaf verkligen hade rätt att ta betalt för att registrera stuterinamn. Där skrevs bland annat att om man har namnet registrerat hos t ex patentverket (tror jag det var), så skulle inte Spaf kunna hindra en ifrån att registrera hästarna med prefix/suffix. Spaf bemötte aldrig den artikeln, men ganska snart efter att den publicerats togs regeln om att man måste ha fött upp fem föl för att kunna registrera stuterinman bort… Så nu kan alla köpa sej ett eget stuterinamn, alldeles oavsett hur länge eller i vilken utsträckning man bedriver avel.

Här är tråden Pernilla avser.
Ok man måste alltså inte det..?, det trodde jag.. Jag har tidigare läst tråden om stuterinamn och skrivet ett nytt inlägg där..

#5 Näpp, något krav finns inte. Det finns ju flera som istället väljer att namnge sina hästar på ett väldigt specifikt sätt så att man ändå vet direkt varifrån de kommer, t ex Franssons med sina ändelser ….pol/a, …tol/a, Aina Kjellstrand med sina Häll…. och flickorna Johansson med sina minis med hela meningar som namn. 
#6 fast enligt Aina har hon stuteri som heter Häll
#6 och glöm inte Rolands tte och no tror jag och na och allt möjligt. Vet inte om det har nån logik riktigt
Vet inte om det fortfarandeär så, men jag har för mig att man inte får sätta namn som kan "misstänkas vara stuterinamn" om namnet inte är reggat…
T.ex. kan jag ha EN häst som heter Mossedals Brunte, men inte någon mer som heter Mossedals Någonting… om jag inte reggat Mossedal. Det blir m.a.o. stopp på häst TVÅ som har Mossedal i sitt namn om namnet inte är reggat.
Vi har både företag som heter Mossedal (Mossedals Lantrasgård) samt domänen mossedal.se. Namnet kommer i vårat fall från benämningen av förra gården, men betydelsen Mosse + dal på småländska passar ännu bättre in på vår nuvarande gård…. därför var valet av Stuteri Mossedal själklart.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#9 Jag tror att du har rätt. Det var ju precis vad som hände innehavaren av Lugnets stuteri (se "Stuterinamn"-tråden) när registratorn inte uppmärksammat att namnet var reggat.
#8 Kollade och det stämmer att Häll registrerades redan 1987. Men det finns ju uppfödningar före det oxå. Jag blev nog lite lurad av att namnet inte används som prefix (eller suffix) utan ingår i själva namnet. Andemeningen var ändå att de finns de som namnger sina uppfödningar på ett så specifikt sätt att det inte behövs stuterinamn för att förstå varifrån de kommer.

#9 Så fungerade det när vi registrerade vårt första föl, Åkaregårdens Astriks. Efter att vårt femte föl (Elecktra) registrerats ansökte vi om stuterinamn och därefter sickade vi in passen för namnändring så alla heter nu "Åkaregårdens".
tycker fortfarande det känns snopet att Lugnet inte får användas när vi bor "på Lugnet"…men då får vi väl flytta till Karthagen då! då slapp vi ju fundera mer på det..;) *skojar*

#11 Nyfiken: Heter han Åkaregårdens Åkaregårdens Astriks nu..? 

Vi fick först inte använda Solliden, fast vår gård heter så, det kunde förväxlas med slottet på Öland…
vi ringde o pratade med Hovets presstalesman, fick ett brev o sen fick vi genom det på spaf.
fortsätt kämpa >Renee!!!

Om man väljer ett påhittat namn och inte ett gårdsnamn, kan man dock råka ut för att någon annan använder det som namn på sin uppfödning. Detta har vi råkat ut för många gånger, det finns ju många ponnyer av olika raser som heter Viking. Ett annat namn som är vanligt är Kompis. Teoretiskt skulle ju både vi och Annika S. kunna kalla en ponny för Kompis Viking. Kanske inte av samma ras, eftersom registratorn kanske skulle reagera, men ett russ och en shettis. Eller kollar alla registratorer att inte namnet finns som stuterinamn? Man har ju i alla fall betalat för det.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#14. Det finns redan ett registrerat stuterinamn som heter Lugnet.
Det ar tur ni har, att man inte MASTE registrera ett namn for att ha fol…Har (i Australien) MASTE du ha stuteri namn osv for att ha ett registrerat fol.
Det kanske ar bra att det ar sa iof for da ar uppfodaren ganska serios, men problemet har ar ocksa att kvaliteten pa shettisarna ar jattedalig har i Australien jamfort med Europa. Jag vill ha en Svensk shettis :(

#13 Haha, nej det gör han inte men kanske borde det bli så :-)
#18 Åh vad skönt, jag ser att du hittade ut ur skogen
Gissa om jag är effektiv och pigg på jobbet i dag..?

#19 Helt otroligt, men jag hittade ut ur den norrländska urskogen och lyckades också se bensinmacken som de hunnit med att bygga upp sedan i torsdags ;-) Dessutom klarade jag att hålla mig vaken hela vägen hem också, men trögt var det sista biten.
Kan tänka mig att du är väldigt effektiv och pigg idag. Kanske dags att börja dricka kaffe?
#19,20 vad har det med tråden att göra.
#17. Du kan få köpa en svensk shettis av mig! ;) (vore kul att få exportera en till australien!)
Fast jag vet inte om jag håller med om att bara för att man har ett stuterinamn så är man seriös uppfödare. Tvärtom, man tror ofta att bara för att man har ett "seriöstklingande" namn så tar man för givet att uppfödaren är seriös och kan sin sak.
Man kan kanske uttrycka det så att vem som helst kan få ett stuterinamn. Just ordet STUTERI har jag alltid tolkat som något stort! något som bedrivs på heltid..typ.. Fast man kan ha ett sto som får ett föl vart femte år…

Lite är det väl så att man vill "märka" sin uppfödning även om man har uppfödningen i liten skala.
#22 Javisst är det så..
Fast ordet Stuteri får mej att tänka på någon med måånga hästar, avelshingst och seriöst uppfödande och kunnande…

#23 Jag håller ju med dej att det kanske låter mer än vad det verkligen är (i vissa fall)… Hajar själv till varje gång jag får brev från stamboksföraren och det står Stuteri Gränje - eller när det står samma sak i utställningskatalogerna. Jag ser ju inte riktigt på mej själv som innehavare av ett stuteri.
Däremot är det ju som #22 skriver, att jag vill att det redan på namnet ska synas att mina uppfödningar är mina uppfödningar. Som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden, beroende på att jag tycker att det är en trevlig tradition.
Man kan ju även jämföra med kennlar - finns ju inget som säger att man är mer seriös än andra för att man innehar ett kennelnamn…