Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 3513 ggr
Canonball
0

Frågor ang. transport

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fråga ett: HUR transporterar ni era shettisar, eftersom bogbommen ofta inte går att sänka till shettishöjd?

Fråga två: Finns det transportskydd i shettisstorlek? En person jag känner sägar att det bara finns stl häst o ponny. Stämmer det? Transportskydden i strl ponny är på tok förstora för April, det glider bara av.

Fråga tre: För en häst som aldrig åkt transport förut, är det bäst att använda en "Boogie" då? Har får för mig att den är stadigare eftersom den har fyra hjul.

Tack för era svar!

Hanna-D
0

Vi har satt en skiva under bommen för att ingen ska kunna krypa under bommen. Kör man bara en ponny kan den åka lös i transporten.

Jag har inte sett några bra transportskydd passande shetland. Våra oskodda ponnyer åker utan skydd. De skodda lindar jag benen på med rejäla paddar och fleecelindor.

En boggie är alltid att föredra och mycket stadigare att köra.

Tezzy
0

Ponnyprakt har transportskydd till shettis stl:XS, annars passar nog hööks tomte skydd som enklare transportskydd (tycker dom duger bra)

Ranni
0

Men FÅR man köra ponny/häst lös i trailern undrar jag…..Fundersam

nanzzoni
0

jag har halmbalar i nosen på trailern.

Eftersom jag kör oftast både den stora o lillkillen samtidigt.

D fungerar bra för mig.

[daytona]
0

Jag kör alltid mina små lösa. Det är dom vana vid, Och det finns ingenstans att binda. Även om jag kört dom ihop med den stora hästen. Utan mellanvägg, men så är hon ju gudasnäll mot dom små åxåCool…någon annan häst hade jag aldrig vågat göra så med.

Om du kör en boggievagn, tänk på vikten på den och på vad bilen får dra… (många som kör olagligt, även om de har be- kort)

Canonball
0

#1 Tack! Det pasar ju bra om man ska transportera April, eftersom hon inte är skodd :)

#2 Okej, tack så mkt ^^

#3 Undrar samma sak… :/

#4 Blev väldigt tänd på förslaget om halmbalarna, eftersom det finns en hel drös halmbalar i stallet som ingen använder :) Tack!

#5 Måste man ha speciellt körkort för att köra boogievagn? Tack ^^

[daytona]
0

# 6
nej det behöver du inte, MEN det beror helt på hur mycket din bil får dra, och vad transporten har för totalvikt. Kika på reghandlingarna om det.

Annette
0

Regler vid transport av ponn…

Transport och inredning

ponny anpassad transport?

Här finns några fler trådar i detta ämne.

Carita
0

Jag hittade ett kort från den gamla hästkärran, sambon har fixat egna bommar till shettisarna. Är det nägon som är intresserad av denna bom på kortet och har en Boj så hojta till för nu har jag en ny till den nya kärran, så denna bara skräpar.

Hanna-D
0

Jag vågar inte ha halmbalar fram i transporten, har sett en ponny som fastnade med ena frambenet i balsnörena - kan bli otäcka skador.

Canonball
0

#7 Okej :D

#8 Tack :D

#10 Nej, det lät ofs inte så bra…

Jag har hört personer som transporterar ponnysar baklänges? Är det bra?

Silenos
0

www.helpoffice.se , hästbutiken Pålle o Mimmi. Hon syr transportskydd till shettisar. Billiga, fina och bra !

LottaK
0

Ponnyrna åker absolut bekvämast med bakdelen åt åkhållet, andra till bekvämast sidoläge och allra obekvämast med huvudet fram. Konstigt nog är det just så som största delen måst åka.

Shettisar kan bra bindas fast i bakbommen, även hönät kan bindas där bak.

Som #10 redan sa så abslout inga höbalar fram i kärran!! Och inget annat heller. Jag har en gång frågat om detta, men ingen gav mig svar så jag frågar igen. I Finland har vi en lag som säger att INGET löst får läggas in i trailern då man transporterar hästar. Har inte ni samma lag i sverige? Har nämligen ofta märkt här på shetlandsponny.ifokus att människor har utrustning inne i släpet med ponnyn. Farligt!

Det finns nog transportskydd åt shettisar. Minisar har jag inte ännu hittat passliga åt, men här är en bild på mitt 90 cm sto med sina transportskydd. Dom är gjorda i Finland.

[daytona]
0

#13 Jag har ALDRIG något löst i transporten när jag kör hästarna, det säger det sunda förnuftet tycker jag! Men det är jag de….Cool

LottaK
0

Ännu tillägg till det om åkhållet. Det är FEI som har undersökt och kommit fram till det hur hästar åker bekvämast.

Och nog märker man det själv också för transporterar man en ponny lös så svänger den sig alltid med bakdelen emot åkhållet.

LottaK
0

#14 Ja säg inte annat! Men alla har tyvärr inte sunt förnuft…

[daytona]
0

#16 Nä jag vet…

Frida-E
0

Ska jag transportera bara en häst får han/hon stå lös, transporterar jag två står de uppbundna, har en skiva framför som sitter fast i bommen.

Har ett par transportskydd i strl shetland, dock köpta på Blocket så jag vet inte var de ursprungligen kommer ifrån.. Är för stora för minisarna men passar bra på min standard (95 cm).

Canonball
0

#12 Tack så mkt ^^

#13 Det blir nog så att hon får åka baklänges, det lät ju inte så bra det där med halmbalarna. Tack för ditt svar!

#15 Men vilket håll åkte de bekvämsat åt då? Baklänges antar jag…

#18 Har varit inne på Ponnyprakt och hittat massa bra grejer, så det finns transportskydd i shettis storlek där, det är bra! Tack^^

VeronicaP
0

Vi kör våra shettisar vanligt och uppbunda då vi har så att vi kan sänka våra bommar helt perfekt till shettisarna. Transport skydd använder jag aldrig inte ens på mina stora hästar .

Canonball
0

#20 Okej, men jag kommer ändå inte ta risken att åka utan transportskydd.

Stall-Stjarna
0

Ang fråga 3) Självklart går en boggie vagn mycket stadigare än en enkelaxlad + att om man skulle ha otur med att få punka så händer det inte speciellt mycket om du har en boggievagn. Men eftersom en shettis inte väger speciellt mycket o tyngdpunkten är låg, så går en enkelaxlad givetvis hyffsat stadigt med.

Enda anledningen till att jag vill ha boggie även till shettis är ju att det är säkrare =) Men visst har jag kört min på enkelaxlad oxå. Sen handlar det ju lite om vikten oxå, beroende på vad du har för bil att dra med så är det inte säkert att du får dra en boggie.

Eftersom min shettis inte är skodd så kör jag UTAN trp skydd, men du kan ju linda benen oxå om du inte får tag i skydd.

VeronicaP
0

Att jag inte använder transportskydd beror faktiskt att jag har varit med och hört andra som haft samma erfarenhet som jag att vissa hästar har blivit skrämda om de råka *fastna* så att kardborre knäppningen går upp eller att transportskydden kasar .. så de har alltså blivit knäppa av transportskydden ;-).

Sen så står våra så stilla iof i transporten så även om de är skodda så är det inte större risk att de trampar sig där än i hagen och jag kör ju ALDRIG mina broddade i ett släp.

HannaDolly
0

Vi har satt ngt där nere så att dom inte ska kunna gå under. Nej jag har inte heller sett några transport skydd som passar en shettis. :/ skulle behävas. Dolly sparkar bara av sig llindor . Har provar åka utan men det går väl sådär . Hon är lite stirrig i transporetn .

cowgril
0

vi kör våra lösa:)

Canonball
0

Okej, tack för alla era svar! Det blir nog så att jag får ta och köpa ett par transportskydd eller linda benen :) Hon får åka baklänges, om bommen går att sänka mer där. Tur att jag har ngn kunnig med mig när jag ska tranportera henne Glad *puh*