Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 601 ggr
AnnaLundin
0

beteshygieniska åtgärder

Med tanke på tråden om avmaskning som är aktuell just nu - VAD gör DU för att minimera parasitförekomsten i hästarnas hagar?

Sehvrin
0

Eftersom vi bara har en stor hage som funkar både som sommar- och vinterhage, så tar vi och mockar hela hagen någon gång under våren. De mindre hagarna mockar vi oftare.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

UG
0

Hej! Jag har fyra omfattande hagar att alternerar mellan. Jag försöker även mocka av med jämna mellanrum.

VeronicaP
0

Ja vi har också flera hagar att rotera mellan , jag brukar även köra ut skiten med slättharven , sen så har vi satt i system att den hagen de har haft som vinterhage , det är den hagen som sås om det året

susanne-s
0

Jag har så stora ytor och många hagar så vi alternerar från år till år. Vinterhagarna mockar jag.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

thira
0

Sommarhagarna "vilar" från september till april. Vinterhagarna mockar vi varje vår, samt även ngn gång på vintern, om det råkar vara barmark.

Milla
0

sommarhagen vilar från nov till maj/juni

Vinterhagarna mockas inte. Dom har stor yta att gå på samt att jag har hagar så jag kan byta

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

Har flera hagar att växla mellan, separata vinter- och sommarhagar samt mockar hagarna "då och då". Mockningen är inte för att vi har små/trånga hagar men det känns bra att hålla rent åtminstone runt stallet och där hästarna är oftast.

AnnaLundin
0

Mina hagar betas av både hästar och får, växelvis eller tillsammans. Fåren är jättebra på att beta ner toaletterna, så att solen når ner och kan torka ut spillningen och därmed ta död på eventuella ägg/larver. Sen utöver det så plöjde jag upp och sådde in min ena vinterhage förra året. Den betades ett par månader och vilade sen hela vintern igen. Och min sommarhage har jag tänkt ska få producera hö nästa sommar, innan jag släpper några djur där.

Att låta sommarhagen vila över vinterhalvåret räcker inte! OM det ska ha någon effekt alls så bör sommarhagen vila minst till efter midsommar, men helst 1½ år.

Hennum
0

Oj… Jag ska säja åt min pappa att läsa de här. Har försökt att övertala honom till att plöja upp vår hage o så nytt gräs. för de e bara maskrosor och klöver och för några sommrar sen fick brutus fång. Men han har som tur e inte fått de igen. Dessutom så tjatar jag på honom att vi ska låta en hage vila en längre tid. ett halvår eller så. Men han lyssnar inte alls. och om inte ens ett halvår räcker!

Vi har 2 mellanstora hagar(som var en stor innan) och en liten. Jag har funderat jättemycket på hur man ska göra med dom. Skulle inte kunna få lite tips om det? När han ska gå i vilken och hur länge dom ska vila och sånt.

finns det nåt mer ställe där man kan läsa om det här?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AnnaLundin
0

#9 med "vila" för hagen menas alltså att det är fritt från hästar där. Man kan mycket väl ha andra djurslag där eller skörda.

Ta ett träckprov och kolla hur mkt parasitägg som finns där, så får du koll på om det behövs i ditt fall. :D

CamillaE
0

Vi mockar alltid våra vinterhagar eftersom de går där en längre tid. Sen så släpper vi över dom till vårhagar som oxå mockas rent. Men sen så har vi flera stor beten som inte mockas men vi brukar köra med en betesputs och ibland så går fåren i samma hagar. Tycker att de fungerar bra så. Men till sommaren ska vårhagarna vändas.