Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 7185 ggr
SandraO
0

Fodring på lösdrift

Byggde ett vindskydd till mina två damer förra hösten, planerar på att kunna ha dom på lösdrift mestadels denna hösten/vintern. Vad har ni för annordning för hö ute? Visa gärna bilder! Jag skulle föredra att de kan gå på fri tillgång av hö, men vill inte att maten blir dålig. Funderar på att bygga någon typ av häck på vindskyddet med tak över? Tack för svar!!

[Shettisar]
1

Jag har slowfeeding nät i vind/regnskjulet.

jolenelarsson
0

Jag har som #1 också slowfeeding nät i ett vindskjul. I det skjulet så har de också som en stor "korg" där minisen kan äta från sidorna mellan gallret. Den korgen står som sagt under tak och på en speciell matta så det kommer ingen fukt varken uppifrån eller nerifrån🙂

Jag gillar näten, bara ner med en bal och hänga upp igen. Det blir inte mycket spill på marken.

ilse83
1

Jag har samma som #3. Har köpt kanon nät i Tyskland!

hippoteket
0

Har du tänkt ställa ut rundbal till dem, eller fylla på en gång om dagen?

Tompall med två pallkragar på funkar jättebra som foderhäck och fyller du på varje dag - och de hinner äta upp mellan varven - så behövs inget tak.

[FaunaFlora]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det ut hos oss. Vi har med tak som synes. Den står på en liten gjuten platta som var där sedan innan, väldigt praktiskt då det aldrig kan bli lerigt där dom står.

I den ligger också en saltsten och mineralbalja så dom inte regnar bort. 

Vi har haft slowfeedingnät upphängda också men just nu tycker jag det funkar bättre att ge löst, dom glufsar ändå inte.

AnnaFagerell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Mkt foderspill ser det ut att vara… har också mkt foderspill. Sitter den fast i marken? Annars skulle mina välta den där över sig när det blåser här

En vän till mig har detta lilla bygge… med slowfeednät  i mitten och nästan inget spill alls. Brädorna på sidorna är nergrävda/slagna en bit i marken så hästarna kan inte gå runt med häcken heller. (minisar)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[FaunaFlora]
0

6

Ja det har ju blivit mer spill sedan vi tog bort näten, men det som ligger utanför har byggts upp under någon månad så det är inte så farligt, har låtit det legat kvar då det blir lite mjukt att gå på.

Vi har knuffat runt mycket på den för att se hur lätt den vill välta men den rör sig inte, den är riktigt tung. Det ligger några betongplattor(typ till trädgårdsgångar) i botten på den också för att ge lite extra tyngd.

AnnaFagerell
0

#7 anledningen till att jag frågar är för att jag också ska ha nåt sånt och ser att ditt tak är högt. Mina hästar är ju ganska stora…

Själv har jag mkt foderspill. Tror det blir mer än en hel stor rundbal på en vinter vilket är tråkigt. Försöker dock ta bort så mycket jag hinnér för blir det gammalt blir det ju dåligt och risk dom petar i sig saker dom inte bör äta

Medarbetare på djurskydd.ifokus