Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2263 ggr
Pheobe
2007-09-08 19:40
1

sadel erfarenheter

Vad har ni för sadlar till era ponnyer? Storlek? Någon som har sadeln Pinto från Börjes? 'Är den bra?

Letar efter ny sadel till vår ena shettis. Hon behöver ha en x-tra vid sadel och min son ska nog ha en 15 tums tror jag. Något bra tips som inte kostar skjortan?

VeronicaP
2007-09-08 19:52
0

Vi har Börjes sadel 15 i både X-vid och vid , vi har haft våra i snart 10 år och de har inte gått sönder har hållit lika bra som dyrare sadlar , man sköter dem som vanligt och de går även att stoppa om i allfall de vi köpte för så många år sen.

[Anna-N]
2007-09-08 20:46
0

Jag har en 15" X-vid bom och den ligger jättebra på hästarna. Har haft den i 10-12 år och fortfarande lika bra. Vet inte märket men jag skulle tro den är att jämnföra med Börjes ungefär ( Om man tänker på prisklass)

Pheobe
2007-09-08 21:21
0

#1 vanlig vid passar de flesta eller? Bör nog ha X vid på mina som har väldigt breda ryggar, åtminstone den som rids.

Moheda
2007-09-08 23:12
0

Har en 15" svart sadel, vid till mitt ganska runda sto. Fungerar bra. Köpt på Hööks för 1490 kr i våras. Ryttaren är ca130 cm och sitter bra i denGlad

AnnaLundin
2007-09-09 00:00
0

*ryser* Pintosadlarna må vara hållbara för sitt pris, men de ger ingen vidare "kontakt" med hästen under ridtyren. De är hemska att sitta i - hårda med "kanter" i sidorna av sätet och ligger ofta ganska "långt ifrån" hästen.

Jag fördömer ingen som gillar dem, men mina barn kommer slippa lära sig rida i såna… Just nu rider de i Börjes syntetsadel för småbarn. När de blir större och kräver bättre sadlar så kommer jag köpa något som är mer påkostat och med bättre design än de indiska lågprissadlarna…

Den syntetsadeln, som de faktiskt sitter bra i, är VÄLDIGT vid i bommen, ligger perfekt på min lilla fetknopp av modell frukostbord över ryggen…

VeronicaP
2007-09-09 01:25
0

#5 Kan inte hålla med dig om det Anna , våra ligger bra och barnen har alltid gillat dem , har tom haft en sådan i 17 till new foresten och de har tavlat med den i högre hoppklasser utan problem.  Jag har själv ridit i den med utan några problem alls , beror nog på vad man själv tycker , själv gillar jag ju inte syntetsadlar tycker man får *brännsår* i dem ;-)

Cattis
2007-09-09 01:28
0

#5 Jag har köpt iaf 10 sådana sadlar och har varit missnöjd med två av dem, den ena var det ngt fabriksfel på och den fick jag bytt och den andra var en hoppsadel (!). Annars har de alla varit jättebra och legat fint på hästarna. Inte har de haft vassa kanter eller varit osköna för ryttaren heller.
Jag har/har haft 15" x-vid.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
2007-09-09 01:34
0

#3 Jo det gör nog det men som på våran Marielle fick vi alltid ha x-vid.

Pheobe
2007-09-09 08:57
0

Tack

#8 Okej, har du X vid på henne så måste jag minst ha det på Disa. Hon har två ryggar =)

Pheobe
2007-09-09 09:08
0

£5 när anser du barnen stora någ att inte ha syntetsadeln för de minsta? Jag har en sån sadel och sitsen är liten och jag gillar inte handtaget. Mina barn ska ha egen balans och inte hålla i sej. Håller dom sej i handtaget och drar i det blir dom sen hårda i handen vilket medför en hård hästmun. Mina barn rider barbacka först för att få balans innan sadeln läggs på.

PP
2007-09-09 10:21
0

När det gäller Börjes Pintosadel (eller kanske framförallt om man köper deras Specialare=Pintosadeln inklusive alla tillbehör), så kan modellen på sadeln variera beroende på vad de har köpt in för parti när just du beställer. Sadeln har diskuterats i ett par andra trådar där en användare beskrivit att hon fick två helt olika sadlar när hon beställde två stycken samtidigt. Därmed skulle jag tro att alla har rätt som skriver här ovan. Flört

Jag hade turen att få en fin liten sadel som ligger jättebra när jag köpte min Pinto.

Pheobe
2007-09-09 10:54
0

£11 man kan ju alltid ångra köpet också… jag tänkte inte ta specialaren då jag vill ha riktiga säkerhetsstigbyglar och det kan man inte få i det paketet

PP
2007-09-09 10:57
0

#12 Visst kan man det! Men de är ganska petiga på just sadlar - man får inte spänna fast den med sadelgjord t ex. Minsta märke på stroppar eller sadel i övrigt, så tar de inte tillbaka den. Åtminstone sa de så till mej när jag köpte en dressyrsadel när jag hade ridhästen.

Pheobe
2007-09-09 11:18
0

£13 det är ju inte mer än rätt egentligen. Jag vill ju inte ha en repig sadel skickad hem till mej direkt

PP
2007-09-09 12:25
0

#14 Iofs! Det skulle ju inte jag heller vilja ha, men just sadlar kan ju vara lite knepigt. Jag kan ju tycka att man bör få provrida för att se och känna att den passar både häst och ryttare. Fast det gäller väl kanske framförallt dyrare sadlar och hästar som kommer ridas kontinuerligt. Mina shettisar rids ju inte mer än sporadiskt och då hade jag inga problem med att "prova ut" sadeln bara genom att lägga på den och se hur det såg ut…

Pheobe
2007-09-09 12:50
0

# 15 Provrida kan man säkert om man köper sadel av en lokal handlare och inte ett så stort företag som börjes eller hööks. Vår ridbutik här kan jag låna hem eller ta med hästen dit. Men deras sadlar kostar jättemycket.

PP
2007-09-09 12:53
0

#16 Visst är det så och då betalar man antagligen för utprovningen inbakat i sadelns pris…

KarinRendahl
2007-09-09 14:37
0

Det här med sadlar och shetlandsponnyer är en svår kombinationSkrattande. Vi har en wintec syntet, barnsadel tror den är på 12" tum nu och den ligger verkligen bra på hästen. Handtaget behöver de ju inte använda… Förut hade vi en Källqvist från Lillhästen i Stav och den låg också bra och inte var den dyr heller, den var på 13".

Vi provade många sadlar innan och det som var problemet med 15" storleken var att den blev för lång för hästens rygg, den skumpade "bakifrån" för att den nästan låg på korset. Frida är en normalstor shettis i normalhull och liten manke.

Pheobe
2007-09-09 14:39
0

#18 jag provade en wintec på henne. Vad har du för järn i din? Eller det var inte utbytbart? Provade med det vidaste men sadeln låg ändå inte bra på henne.

maysod
2007-09-10 12:58
0

Här har vi haft åtskilliga sadlar genom åren. Måste säga att Börjes Pinto är den klart bästa till just shetland. Har köpt i olika omgångar sedan 1980 och varit nöjd. Barnen har aldrig klagat, däremot har vi också en del märkes sadlar som inte sitter bra på hästarna. Har provat hööks syntetsadel till de minsta, den borde man inte få använda då det är omöjligt att inte få tryck på ryggen av sadelns bakdel, dessutom hatar barnen att sitta i den.

Kratern
2007-09-11 11:40
0

#11 Ja, det var jag som köpte två stycken samtidigt. En svart och en brun. Två helt olika sadlar. Vi köpte båda i X-vid (15") och har varit väldigt nöjda med dem.

Många har kommt fram till oss när vi varit på tävlingar och frågat om sadlarna. De har legat bra på alla våra shettisar. Nu är alla våra över 104 cm i mankhöjd, men det finns ju 14" för de mindre. Är ponnyn mindre borde  ju också ryttaren vara mindre.

AnnaLundin
2007-09-11 14:00
0

#10 Det är en bedömningsfråga, hur länge man tycker barnen kan rida i den sadeln.

Handtaget tycker jag är bra för de allra minsta barnen. De får börja med att lära sig att åka häst och hålla i handtaget. Min minsta (2½) håller i sig hela tiden, tjejerna (3½ resp 5½) håller bara i sig när de travar. När de kommit en bit till på väg med sin ridning, så att de hittar sin egen balans, så kommer de få börja med att hålla i tyglar som sitter fast i nosgrimman eller nåt, när de ska sluta hålla handtaget.  (Nej, de har inte ridit särskilt mycket än…) Och när jag anser dem mogna för det så hamnar tyglarna i bettet igen.

Och som sagt, man kan rida i sadeln utan att hålla i handtaget.

Milla
2007-09-11 14:04
0

#22 vad glad jag blir över att läsa hur du lär dina barn att rida.

Inte många som tänker på hästens mun utan där låter man barnen hålla i tyglarna och hästen blir dragen i munen varje steg.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
2007-09-11 14:06
0

Vi använder också börjes pinto x vid 15 tum, den ligger riktigt bra och ryttaren sitter bra i den.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Denna kommentar har tagits bort.