Proteinrikt hö
Är det någon som vet om protein från grovfoder är mndre "farligt" än det proteinet som finns i kraftfoder?
Köpt ett foder i år med väldigt höga protein värden och oroar mig lite för proteinöverskott
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Svar JA!
Proteinöverskott från grovfoder är ofarligt, då det processas längre bak i tarmsystemet än om det kommer från mer lättillgängliga källor (kraftfoder, typ soja och andra koncentrat).
Bara fodra på och var glad över att slippa ge några tillskott! 😃
#1 Jag hade ensilage ett år med enorma värden, för högmjölkande kor, och unghästarna blev dåliga och hingsten fet. Tror du man kan ge fri tillgång eller ska man ge mindre? Sbrp 82, MJ 8, och ett annat är 70, 7,5
var det blött ensilage eller torrare? Det finns en del som reagerar negativt på blött ensilage, även om det "normala" är att det fungerar bra.
Det man vill ha för högmjölkande kor - om jag fattat saken rätt - är grovfoder med högt energiinnehåll. Och det kan ju förklara varför hingsten blev fet. Idealet för häst är ju snarare lågt energiinnehåll och högt protein. Då kan man täcka proteinbehovet med en mindre mängd hö, som ger i underkant på energi, vilket gör att man kan komplettera med halm också.
Jag vill ha ett proteinrikt grovfoder, men däremot önskar jag ett energivärde på runt 6 MJ.
Protein från grovfoder är inte farligt, enligt vetenskapen.
#3 Det var torrt, ca 75-80 TS . Energin är ju hög också i detta foder vilket gör kvoten ganska hög så jag blir lite orolig för det
Välj det med lägst energi.
Den höga kvoten behöver du inte fundera på, det är som sagt ofarligt.
#6 Jag har köpt båda eftersom det ena är småbalar på 70 kg och den andra rundbalar på 300 kg