Nej.
En häst kan förstås ha anlag för både gult och black, men de har inget med varandra att göra. För att ha gult anlag måste en förälder vara gul. Eftersom gulanlag inte har så stor effekt på svart, är det inte alltid självklart att se skillnad på en gulsvart och en svart. Det kan förmodligen vara lika knepigt att säkert säga om en musblack (med en gul förälder) kan ha gult anlag eller inte.
Vad är förresten den korrekta benämningen på en sån? Gulmusblack eller gulsvartblack? Eller något helt annat? Jag har personligen lite svårt att förlika mej med att en gulbrunblack ska benämnas vitblack. 🤔

Har läst någonstans att den musblacka färgen döljer det gula anlaget, om det finns.
Hmm ok tack för svar såg i stamboken att en ponny men en mbl och en mbr förälder är reg som gulbrun där av min fundering.

Bild på gulmusblackt/gulsvartblackt hingstföl. Här några månader gammal och som ni ser föddes han väldigt ljus men ser idag ut som en musblack.

Jag som inte förstår och är så insatt i färgerna då, hur ser du att fölet är just den färgen, min musblackskäck är ju lika ljus som den i fölpälsen på ett ungefär..
Nu är ju mamman skäck o pappan musblack så jag fattar att inte Feibeé har gulanlag men har den fölen ovan det? och hur ser ni det?🤔
det första kriteriet för att ens misstänka gulmusblack är att minst en av föräldrarna har ett gult anlag (utöver att någon av dem måste vara black också)

#5 Fölets mamma är cremelloblack så alla hennes avkommor får ett gulanlag.
#2 Gult anlag går inte att bära utan att det syns. Har den gult anlag så syns det också, mer eller mindre.
På islänningar är det vanligt med gulmusblack
Medarbetare på djurskydd.ifokus

#3 Då är den felregistrerad (eller så är någon av föräldrarna det).
Är man inte så van med att se blackfärgen, kan säkert en musblack te sej som gulbrun med lite vilja. Båda fölen på bild här i tråden har ju lite gulaktig fölpäls.
Gulanlaget på exempelvis svart grundfärg som kan vara svårare att urskilja ett gulanlag på, kan avslöjas av ljusare ögonfärg som ofta är kopplat till gulanlaget. Men det är ingen garanti, hästar kan ha ljusa ögon utan att ha gulanlag och det finns säkert gulingar med mörkare ögon oxå. 😉
#8 Aha. ok .🙂
#10 Tack för bra förklaring !
jag bråkade lite med idkontrollanten när signalementet skulle skrivas, hon ville ha henne till brunblack, men det vägrade jag, tycker man tydligt kan se att det är musblack..Även om fölpälsen är ljus.

Kan min isab som är dräktig med mbl alltså lämna en gulmusblack? hur vet jag isåfall om fölet är mbl eller gmbl?
Självklart kan den ju bli andra färger oxå men om den blir mbl hur vet jag då?

#13 Det vet du inte förrän den ev. har lämnat en gul avkomma. Alternativt kan du testa den för gul-gen.

#13 Klart den kan bli gulmusblack :) modern bär ju gul anlad och pappan blackanlag och är svart (musblack) :)
Det som gör det lite extra spännande är att hon fått 5 föl redan och alla är gula!

Fast är hon isabell är det alltid 50% chans att det blir en gul :)
#12 Absolut kan det vara så, det är ofta så att man kanske blir lurad att tro att det finns gult anlag. Den bruna färgen kan vara lurig. MEN en häst som bär gult anlag gör det så att det syns, det är aldrig dolt
#13 Det kan man se men det är svårt. Dock vet jag två föl som är gulmusblackar där de ändrade mycket färg det första året vilket avsläjade färgen på dem. Men för att vara säker tycker jag att man enkelt gör ett färgtest
* 11 Linda, du får säga åt ID-kontrollanten att läsa på! Med svartskäck mamma och musblack pappa så kan fölet inte få brun grundfärg!
#ja det sa jag åt henne …Ridhäst/halvblodsmänniska hon.Kanske inte så vanligt med dom färgerna där.
Jag är inget proffs men det visste jag.. 😉
#20 - man SKA kunna det där som ID-kontrollant, jag vill nog påstå att det snarare handlar om ointresse. (välj någon annan nästa gång!)
#21 Problemet är att jag inte har så många att välja på inom rimligt avstånd 😇vill ju inte lägga en förmögenhet på bensinpengar heller..Kollar extra noga i pappren innan hon far istället…
#20 Det är som Anna säger… man ska kunna detta… Musblackens grundfärf är ju svart och två svarta kan inte ge en brun. Tycker jag gott du kan påpeka till ID kontrollanten. Det är bla pga sådana som denne som gör att det blir en hel del fel. Vad fick fölet för färg i pappren till slut?

Id-kontrollkursen som genomföres innan de obligatoriska passen infördes var en snabbkurs så det förvånar mig inte alls att det blir mycket fel.
Hej, jag vill ge Kaprifolen lite rätt, hon är inte "ute och cyklar" i sina funderingar. Eller att det finns andra färger som kan dölja gulanlaget för ögat, det är också helt riktigt. Som jag ser det i den här tråden har Kaprifolen gått djupare in i gulgenens mysterium.
Det finns andra färganlag som kan dölja gulanlaget för ögat, t ex skimmel. Det finns också hästar som saknar en gen ur A-serien som fordras för att utspädningsanlaget skall bli synligt. Men hästen är ändå anlagsbärare för gulgenen och kan få avkommor med synligt gulanlag. Det finns exempel på där t ex mörkfuxa och svartbruna hästar fått avkommor med synligt gulanlag.
Vanligtvis så syns gulanlaget på endera föräldern, så kan man säga generellt. Men genetiken är inte så enkel att det alltid gör det. Alltså ingen regel utan undantag.
För den som är intresserad av detta och vill veta mer kan "grotta ner sig" i halvblodsavelns stamböcker och prata med halvblodsuppfödare med färgintresse. Connemarafolket är nog den grupp som är "bäst" på gulanlagets arvsgång och problematik kring denna.
Varför skulle connemarafolket vara bättre på arvsgången än andra? Och halvblodsuppfödare generellt är inte särskilt bra på färggenetik, speciellt inte gulanlaget som är rätt ovanligt i rasen.
Det går alldeles utmärkt att fråga en genetikkunnig ID-kontrollant med lite koll på rasindivider.
Ja, ett gult anlag kan döljas bakom framförallt svarta grundfärger. Men det är inte direkt raketforskning som ligger bakom färggenetiken, utan man brukar kunna spåra gulanlag ganska enkelt. Anlaget är ganska ovanligt hos shetland.
#26 Det är inte någon idé att svara vidare på den här tråden, och ge er ytterligare information. Ni har ju redan bestämt er för hur det ligger till, och att allt jag skrivit är fel. Det kan jag även skönja genom att ingen tycker min tråd är intressant, men ditt svar på min tråd genererar 3 "bra inlägg". Hur ödmjukt är det inför ny information och kunskap?
Om ni är genuint färgintresserade borde ni vara lite mer öppna för att allt inte är svart eller vitt, och att det finns andra människor här i Fokus som också kan ha bra synpunkter och kunskap att bidra med. Jag sitter inte framför datorn och hittar på saker, för nöjes skull, självklart har jag belägg och fakta i botten. Fakta jag skulle kunna lägga fram här och utveckla, men det känns totalt meningslöst med den attityd ni bemöter mig och några till som skriver här. Vill ni inte vidga era kunskaper om gulgenen eller lära er om andra raser och av andra uppfödargrupper så okey för mig.
#26 citat "Det går alldeles utmärkt att fråga en genetikkunnig ID-kontrollant med lite koll på rasindivider." skriver Hippoteket bl a för att understryka hur okunnig jag måste vara.
Som svar på det kan jag berätta att jag är ID-kontrollant, vetgirig och har några år på nacken inom hästeriet. Och om det vore någon genetikkunnig ID-kontrollant här med koll på andra raser och historiskt sett, som läste det jag skrivit i #25 så skulle hon/han förstå precis vad det är jag syftar på i mitt inlägg.

#27 du ska nog inte ta så illa vid dig.
Däremot så tror jag att de mörkfuxar/svartbruna som fått avkommor som är gula i självaste verket varit gulsvarta fast att de har varit felregistrerade. En gulsvart kan ju se ut som en chokladfärgad fux eller svartbrun. Givetvis är det som du säger med skimlar att de kan ha det ligga dolt under skimmelfärgen.
Däremot är det väl lite oschysst att säga att halvblodsfolk skulle kunna färger bättre (än shetlands folk antar jag att du menar), då jag vet många som inte har koll på tex sabino anlaget och blir förvånade när de får ett halvblod registrerad som skäck!? Men det är ju så, jag är inte så förvånad. Connemara folket kanske har koll på gulanlaget, men de har inte så många fler anlag än skimmel, konstantskimmel och gulanlag att hålla koll på (rätta mig om jag har fel). Jag själv är ingen inbiten shetlandsägare (även om jag har och har födit upp ett par stycken) och min uppfattning (då jag hållt på med många olika raser ponny, hbl, trav och galopp) är att det finns shetlandsfolk som har mycket bra koll på de olika färgerna och hur de nedärvs. Kanske därför inte så många gav dig ett "bra inlägg" det hade nog inte med din kunskap att göra utan snarare för att det verkade som att du tyckte att ingen här inne hade någon kunskap…
#27 - nu råkar det ju då vara så att jag också är ID-kontrollant med rätt bra koll på genetiken. Jag är insatt i såväl halvblod som shettisar och har dessutom lite koll på andra raser också (ffa de brittiska ponnyraserna). De första ID-kontrollanterna som utbildades var för halvblodens dåvarande ID-böcker och de fick då inte lära sig något nämnvärt om andra färger än svart, brun och fux (de vågar knappt ens skriva svart, för det är ju såååå exotiskt så det finns nästan inte…) Jag känner ganska många halvblodsuppfödare och merparten av dem har ingen som helst koll på färggenetik.
Jag tycker att du med ditt inlägg bara klappar shettisfolket på huvudet och indirekt säger att de/vi inte förstår något om det här.
Grejen är att färggenetiken är samma för alla raser och kan man genetiken för en ras så kan man den för resten också, om man bara är intresserad av det.
När det dyker upp färger som man inte är helt säker på, t.ex då gulanlaget så får man helt enkelt kolla bakåt i härstamningen för att se om det är möjligt att anlaget överhuvudtaget kan finnas.
Jag vet att det finns en del connemaror som är avblekta skimlar, födda med gult anlag. (Jag har till och med en "nätbekant" som hade ett sto som var skimmel född gulvit, dvs DNA-testad för både dubbelgult och avblekbar skimmel.) Och ett gäng connemaror som sent i livet visar sig vara skimlar. Men det spelar liksom ingen roll.
Gulanlaget är inte särskilt vanligt hos shettisar och med vår eminenta webstambok är det väldigt enkelt att kolla upp ifall det finns några gula anlag bakom, den dag man står och funderar på om så kunde vara fallet. Och jag är rätt säker på att en shettisintresserad människa har bättre koll på vilka blodslinjer hos shettisarna som skulle kunna ha gula anlag, än vad den shettis-ointresserade halvblodsuppfödaren har…
Jag VET att det är flera på den här sidan som är färggenetikkunniga shettisinriktade ID-kontrollanter, så dina råd var ganska överflödiga.

#29. Jag VET att det är flera på den här sidan som är färggenetikkunniga shettisinriktade ID-kontrollanter, så dina råd var ganska överflödiga.
Det sista du skrev känns både onödigt och oförskämt i mina ögon.
#25 Visst kan man bli lurad för ögat av gult anlag, absolut. Dvs svårt se på både bruna och svarta samt skimlar om det finns gult anlag MEN när du tar upp fux så är du faktiskt ute och cyklar. En fux med gult anlag ÄR isabell och där kan man inte bli lurad på samma vis som med de andra färgerna. Det är ju inte så att vi säger att hästen inte kan ha gula anlag utan att den kan inte ha det DOLT. det kan inte ploppa upp lite varstanns utan finns det så har hästen det. SEN att det kan vara svårt att se ibland, det är ju så.
#30 - det får stå för dig. Jag för min del tycker det är oförskämt att föreslå att man ska fråga representanter från andra raser, vilket kan tolkas som att "för att de kan mer än ni som håller på med shettisar".
#23 Hon är musblack, jag gav mig inte utan sa som du skrev, far är musblack, mor är svartskäck, hon kan inte vara brunblack !!😉

Det är oerhört många shettisar i stamboken med fel färg. För 15år sedan fick ägarna själva id-kolla och färgbestämma sina föl. Dessa är ju i avel än idag och kan ge upphov till flera fel.
Själv var jag och kollade två föl av annan ras som var jättelika. Men jag reagerade på att den ena hade en ljusare ton än den andra. Bägge fölen hade en musblack far och enligt passen även musblacka mödrar. Medan jag satt och skrev signalementet kunde jag inte släppa tankarna på den ljusare ungen och vi började prata om det. Då nämner ägaren att stoet tidigare lämnat isabell med fuxhingst. Med andra ord var stoet felregistrerat. Men jag kunde inte skriva annat än att fölungen var musblack när bägge föräldrarna nu var registrerade som det. Däremot uppmanade jag henne att skicka in DNA och testa för gulanlag på stoet så hon har bevis när hon skickar in om färgbestämning. Huruvida avkomman var gul eller black kan jag inte svara på då hon hade flera som såg identiska ut i färgen. Den gula modern hade dessutom inte direkt ljusare ögon än de andra.
För det första vill jag säga till er alla, jag är helt övertygad om att det finns färgkunniga personer här på Shetland i Fokus, både ID-kontrollanter och andra som tycker färggenetik är spännande och fördjupat sig i det. Det finns också många som nyligen börjat intressera sig för färger och nu vill samla information. Shetland har ju många färger, även om en del inte finns så många individer av. Det är också roligt att många vill försöka bevara de lite udda färganlagen. Ingen ska känna sig trampad på fötterna av mitt inlägg med anledning av det.
Jag ville i mitt första inlägg #25 ge stöd till de färgintresserade här som lärt sig eller hört talas om andra teorier och infallsvinklar på färgläran (ja, egentligen om det mesta inom hästeriet). Ge stöd för att allt inte är svart eller vitt och att vara öppen för alla teorier och synvinklar, inte helt okritiskt, men öppen. Att det finns intressant kunskap att hämta på andra håll inom hästvärlden. Att andra raser kan ha stött på ”happenings” vid fölning eller haft problem med vissa färganlag och därför låtit fördjupa sig i det. Detta borde ge intressant information och kunskap även för rasgrupper där det inte är ett problem. Jag har inte skrivit att halvblodsuppfödare generellt skulle vara bättre än någon annan hästuppfödare, tvärtom, färger har väldigt lite vikt när man avlar för prestation. Men halvblodsaveln har haft avvikande och intressanta fölfärger i förhållande till föräldrarnas synliga färger, som är en intressant aspekt på gulgenens nedärvning. Om det är en synvilla på föräldrarnas färg eller ett genmysterium, kan inte jag svära på det ena eller det andra, men det har tidigare flitigt diskuterats både i uppfödarkretsar och i press och blir därmed för mig ett intressant inlägg i färgdebatten.
Kaprifolens trådinlägg #2 och #12 tycker jag själv låter spännande och skulle vilja veta mer om. Var har hon läst det någonstans och i vilket sammanhang har dessa funderingar uppkommit? Om hästarna på bilden i #12 inte är gulbruna vad är det då för färg de har? Skulle vara hur skojigt som helst om någon utvecklade det. Men de inläggen ignorerades tyvärr helt.
Färgläran och dess genetik är inte helt statisk, den är inte idag 2013-04-01 färdig eller avslutad. Våra ögon kan alltid förvilla oss och alla färger och dess varianter har säkert inte blivit ”upptäckta” och/eller blivit vetenskapligt bekräftade ännu. Om vi fortfarande är intresserade av hästens färger om t ex 5,10,15,20 år osv. kommer vi säkerligen att få lära oss mer och nya saker som vi knappast trodde var möjligt 2013. Så är det i så mycket annat i livet, så varför inte också inom färgläran?
Och jag vill lära mig nya saker och samtidigt bidra med vad jag känner till. Det är därför jag kikar in här på Shetland ibland. Jag har t ex fått bra tips och kunskap om fång, som gjort att jag testat nya vägar och rekommenderar det till mina hästkompisar. När jag pratar med eller läser något av någon som är kunnigare än jag på en viss sak, är det ingen kritik mot mig, den bara råkar vara duktigare på det ämnet eller sitter på annan värdefull kunskap och erfarenhet än jag har. Det känns mer som en ynnest att jag får ta del av hans eller hennes kunskaper, erfarenhet eller värderingar. Det blir nästan tvärtom, mer som ett bränsle för mig att också vilja veta mer. Det väcker en liten detektiv i mig som vill fördjupa sig.
Jag skulle önska att flera trådskrivare var lite mer öppna i sinnet och beredda att ge andras inlägg en chans, även det som från början kanske låter lite annorlunda och udda i förhållande till sin egen erfarenhet och kunskap. Allt är inte kritik som man måste försvara sig emot eller motsätta sig. Ingen är fullkomlig i sin kunskap om hästar, inte jag och inte andra heller.
Tack för mig!
Jag kan hålla med att ögat kan luras… Jag har sett en svart som hade ljusa tofsar i öronen, ljusare i flanken osv… Men då den inte hade någon i stammen med gulanlag så var det omöjligt att den skulle vara gulsvart även om det såg så ut… OM hästen fick en avkomma som ser ut att ha gulanlag skulle jag rekommendera att göra en sån test som #12 gjort…
Ofta är det ju fråga om fel indentifierade färger, en kompis har tex. ett svenskfött sto som är reggad svartskimmel men hon fick ett rödblackt föl efter en 100% säkert fuxhingst vilket ju gör att stoet måste vara black. I detta fall är hon musblackskimmel vilket hon kan vara (= är) eftersom hennes far var musblack. Fölet registrerades som fux med ål vilket ju också är fel eftersom fölet inte är det, men så brukar det ju gå om id kontrollanten inte är så isatt, och så har vi där har redan två generationer fel indentifierade ponnysar.
Musblacka föl ser ju ljusa&tom. lite brunblacka ut me lite fantasi men det att de ser ut så i fölpäls gör ju dem inte ett dugg mera brunblacka för det :) Det hör ju bara till musblackas fölfärg att de är ljusa, precis lika som svarta föl helt normalt kan vara gråa eller som bruna föl som har ofta helt gråa ben trots att de är svarta sen när fölpälsen ger sig. Folk stirrar och förvirrar sig i onödan med fölfärger tycker jag, fast det bara är frågan om helt normal variation i hästens utveckling mot sitt "slutliga" färg och denna utveckling och normalitet i olika skeden borde ju id kontrollanter känna till.
#33 =)
#34 Sådär hade jag också gjort. Jag skriver alltid bara vad jag vet och inte tror. Vet jag inte att en häst kan ha gult så utelämnar jag det gula. Såvida hästen i sig inte står där och ÄR isabell förståss.
Själv tycker jag inte det är konstigt att folk undrar över färger när det i svensk shetlandsavel förekommit att två svarta lämnat en skimmel och att 2 svarta hästar lämnar bruna samt att det ploppar upp isabeller mellan två fuxar. Inte alls märkligt att folk inte förstår. Det som är synd är att många tror sig kunna, det är då det blir fel. Det man inte kan, det får man ta reda på men det man tror att man kan är svårt att ändra kanske.
Såg idag att vår bebis får små gula strån runt ögonen så ska bli spännande att se vilken färg han får :)
Gulbrunblack vet någon hur en sån ser ut?
#40 Det har jag sett flera gånger på islänningar och här http://www.vildangen.se/dixie.html finns bild på en fin shetland
Tack 🙂