Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 5264 ggr
AnnaFagerell
0

Avlivningsorsaker

Tydligen är det ett intressant ämne.

Varför har ni fått göra era små familjemedlemmar till änglar? Vore ju trevligt om man bara behövde det för att de blir gamla men finns ju tusen andra orsaker också.

Själv har jag tagit bort hästar/även andra raser, av dessa anledningarna

Sandkolik, Arab
Avslitna senor(både böj och sträcksenan i ett bakben) Fjord
Hyperlipemi, Shetl
Utslitna framknän pga vävning, korsningsponny kat D
Leverskada, shetl
Trachealkollaps pga tumör i halsen, shetl
Fång orsakad av medicinering, shetl
Erlischias (fästingsjukdom där pålle ej tålde sulfa medicin), shetl
Exem
Pålle med dålig mage i två år, av okänd anledning, shetl

Kan även diskutera orsaker till olika sjukdomar i denna tråd. Fritt att diskutera.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[[AcsJulia]]
0

Jag har aldrig tagit bort en ponny själv. Men nu börjar det närma sig då min äldsta har tumörer i juvret. Under flera år (10 för att vara exakt) har hon inte påverkats alls av dem, men nu börjar jag märka i rörelsemönstret att hon breddar med bakbenen för att undvika tryck på juvret. Hon har även haft fång ca. 4 ggr och det märks att hovarna har tagit en del stryk av detta.

Orsaken till fången har varit det klassiska, övervikten, medan tumörerna har kommit av okänd anledning.

AnnaFagerell
0

#1 Tumörer i juvret låter inget vidare. Hur har dessa påvisat sig? Jag har haft två ponnyer med tumörer i äggstockarna. Den ena var en D ponny som blev lite hingstig av det, av hormonerna. Inget du har märkt på din som har i juvret? Annars var hon svår att rida på slutet för när hon böjde sig mot tumören så gjorde det väl ont. Var nog pga tumören som hon fick sandkolik också och blev avlivad för hjärtat ej orkade med att ta itu med allt.

Angelika c
0

Vi tog bort vår älskade Emma i dec 2012 pga oförklarlig 3 gradig hälta i trav!

Hon undersöktes på klinik och röntgades men man hittade aldrig någon orsak till hältan :(

[[AcsJulia]]
0

#2 Nej, det är verkligen tråkigt på en annars riktigt vacker ponny! Min påverkas bara av att hon inte så gärna flyttar sig i sidled eller i snäva svängar, då tumörerna hamnar i kläm i dessa rörelser. I samtliga gångarter märks det också att hon breddar lite med benen just för att undvika trycket.

Men hormonellt, nej. Hon har liksom alltid varit rätt normal i brunst och beteende! :)

AnnaFagerell
0

#3 Det där är spännande…  Fick veta här att man röntgar så olika och kollar upp väldigt olika på olika kliniker/veterinärer. Fick ni henne röntgad på fler ställen än i benen/benet?  Hur länge håller man på eller hur fort "ger man upp" ?

Andra med liknande saker? Anledningen till att jag frågar är för att en vän fick en häst genomröntgad i benen men sen ville veterinären inte undersöka mer. Fanns inget att göra. Hon tog hästen till en annan klinik och fann en tumör i huvudet. Hur mycket kan man som djurägare kräva att veterinären gör egentligen?

Ämne som kan drivas hur långt som helst kanske

AnnaFagerell
0

#4 Men man kunde se knölarna eller? Har aldrig sett sånt på häst, som tur är

AnnaFagerell
1

En annan grej som diskuteras mycket i mina trakter just nu är om en häst som dog ett par timmar efter den kom hem från en ultraljudsundersökning på klinik. Det händer ju ibland att veterinären går igenom tarmväggen/bukväggen eller vad man nu säger vid ultraljud, det är ju inget konstigt egentligen men hur ägarna reagerar sedan är lite märkligt tycker jag. Chockade givetvis, men att de blir arga på veterinären tycker jag inte man kan bli. Det är ju på eget ansvar man låter undersöka sin häst, tycker jag. Vad tycker ni andra?

På samma ställe, fast en annan veterinär, hände samma sak för ganska många år sedan och oj vilket liv det blev. Men man måste som stoägare räkna med att sånt kan hända. Det är ju inte så att veterinären skadar hästen med flit. Kanske hästen är lite tunn i sitt inre? Känslig?

[[AcsJulia]]
0

#5 Vi fick henne undersökt först en gång och fick godartade (växlade) tumörer som diagnos. Sedan dess har vi kollat henne vartannat eller vart tredje år för att försäkra oss angående att det inte sprider sig. Veterinären anser att vi inte kan göra mer eftersom operation av tumörer på hästar tydligen kan kicka igång spridningen… :/

#6 Jo, man ser dem klart och tydligt. Insidan av låren och bakre delen av juvret är liksom knöligt. Man ser helt enkelt att tumörerna ligger alldeles under den tunna huden.

MadeleneJansson
1

Jag har avlivat 2 st.

Halvblodsvalack 27 år pga åldersrelaterade benproblem samt kraftiga hovsprickor

Shetlandssto 3 år pga benbrott

Ni som vill får gärna skriva hur gamla era hästar var när de gick bort, tycker det är intressant att veta….:-)

AnnaFagerell
0

#9 Mina har varit mellan 1.5- 20 år. Men mest yngre tyvärr. Erlichias stoet var knappt tre. En hingst med dålig mage där vi kämpade i två år med honom innan han togs bort och ett hyperlipemisto var bara 6 år.
 Min ena hingst kastrerades som 14 åring och han fick tumörer överallt och veterinären sa att det kunde bero på sen kastrering. Sådant får man inte reda på 😕

[[AcsJulia]]
0

#10 Usch vad tråkigt! :(

AnnaFagerell
0

#11 Ja tyvärr men peppar peppar, det har blivit mycket bättre och i år lyckades jag även rädda mitt sto med hypelipemi och leverskadorna har jag nog också fått bukt med. Hingsten som fick avlivas som tvååring blev av med sin mor i akut leverskada när han bara var 7 veckor. Ingen som vet hur detta påverkade hans mage trots massor av prover. Men jag ville inte göra fler bukpunktat för att ta biposier. Det var inte roligt på hans mor.
Men en sak kan man inte ta ifrån en djurägare som mist många djur i olika sjukdomar, erfarenheten. Man får vara glad för det lilla

[Shettisar]
0

Nordsvenskt sto 12år, spricka i bärbens knölen.

Shetlands sto 13 år, Kvickdrag

Shetlandsvalack  27år, åldersrelaterade förslitningar samt fång,grav knotteksem.

kajsa-kavat
0

Varmblod, Mirja Ford, spatt, 13 år.

Shetland, Stora Källvikens Kajsa Kavat, Cuschings syndrom, 21 år.

Shetland, Ellen, fång, 19 år.

Shetland, Skrållan, fång, 16 år (fång pga mediciner)

Trine
0

Gotlandsruss 27 år, kotbrosken gav vika så kotan tippade framåt över hoven, pga av ålder.

Varmblod 22 år, fick lymfagit, pencilinchocker(svällde i halsen så hon knappt fick luft) .

Shettis, Polly 24 år ca ej pass, tandkollad. Fång , min första upplevelse av denna sjukdom, förmodligen hade hon det när jag köpte henne som 23 åring, men jag inte kunde se symtomen.

Shettis, Flöjta 11 år, belastningsfång i omgångar, valde att avliva när medicinen inte hjälpte..

Shettis , M. Omeega 3 år, benbrott.

Shettis , T. Crow knappt en månad, förmodligen hade matsrupen växt igen pga av foderbollar.All mjölk åkte endera ner i luftstrupen eller kom ur näsan.

Shettis, T Dream Dot, 1 år kraftigt underbett.Tappade vikt rejält när hon slutade tutta.

Det var mitt Hästlivs avlivningshistoria…

hippoteket
0

Hur långt bakåt i tiden ska man börja fundera?

De senaste ca 20 åren har jag avlivat för

• sommareksem
  • fång (halvblod samt en äldre shettis)
  • magåkomma, odiagnosticerad - fanns flera konstiga symptom såsom "fanns ingen tarm att känna på vid rektaliserng" (skulle kunna vara grovtarmsomvridning) och "vatten som slangades ner magsäcken för att sen slangas tillbaka så vi kunde se vad magsäcken innehöll, det vattnet "försvann", gick inte att slanga tillbaka en enda droppe" (skulle kunna tyda på brusten magsäck). Avlivades av djurskyddsskäl.
  • magåkomma, tarmarna hade stannat
  • avslitet korsband

Samt två som dött trots intensivvård, av toxisk chock resp. hyperlipemi

Kan inte komma på fler.

Kris_J
0

Bessie 17 år tarminvagitation. Hade kolik som inte blev bättre då beslutades om buköppning och tillståndet upptäcktes. Jag valde då att avliva henne.

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
0

Intressant men deprimerande tråd… 😕

• Ett par av ålder (samtliga 25+)
  • Baron Gruff-sjukan (colit)
  • Ettårshingst sparkad i skallen av hagkompis, röntgades på Ultuna och behandlades i över ett år men blev aldrig tillräckligt bra för att få ett hästvärdigt liv
  • Odiagnosticerad magåkomma (konstant diarré i 2 år). Ponnyn i fråga blev dålig sommaren som ettåring och alla möjliga kurer och prover togs utan att påvisa något onormalt, när hans bästa kompis avlivades (ettårshingsten ovan) fick de sluta sina dagar tillsammans (tidigare utdömd av veterinär)
  • Tarmvred

Detta är under 23 års hästägande med konstant antal på 10-14 ponnyer i besättningen.

Kida
0

En 3-åring. Utdömd av vet pga framben. Utan stam

19 år fång. Troligen av någon förgiftning av något slag. Gick inte att rädda. Shetland

12 år. Utdömd. Långvarig hälta. Shetland

AnnaLenaK
0

Två små vänner har jag tvingats ta farväl av under åren med shetland.

Sto 12 år, fång. Hade diagnosticerad cushings.

Sto 6 år, fång, utlöst av cortisonbehandling.

Annette
0

Har haft Shetland i 10 år och avlivat ett 9-årigt sto pga fång utlöst av cushings.

Har varit hästägare i 32 år och varit relativt förskonad från skador och sjukdomar. Några avlivningar och dödsfall har det förstås ändå blivit.

1981 - fölunge dog av sjukdom.

1992 - 15-årigt korsningssto låg död i sin box. Obducerades, minns inte orsaken.

1997- 4-årigt NF-sto avlivat pga svår eksem.

2003- 34-årigt korsningssto sto avlivat pga ålderskrämpor.

2008- 17-årigt NF-sto avlivat pga kolik och diverse andra problem troligen orsakade av inre melanom. (Skimmel)

2009 - 27-årigt Ardennersto avlivat pga ålderskrämpor.

2012 - 32-årigt NF-sto avlivat pga ålderskrämpor. Hennes 17-åriga friska dotter fick följa sin mor.

AnnaFagerell
0

#18 Fick ju också avlivat en häst som haft diarre i två år. Det var inget kul tvätta rumpan dagligen hela vintern, han blev bättre på sommaren, blev din lite bättre någon årstid? Hittade inget fel på min men fick inget av försäkringsbolaget då han blev behandlad för diarre när han och modern stor på djursjukhus.

okitok2
0

Jag har endast tagit bort 2 hästar trots att jag haft hästar i nästan 40 år. Den första var 1985 - ett varmblod som fölade genom ändtarmen och den andra var 1990 - ett halvblod som vid 1-års ålder ramlade så illa att hon fick ett brott på halskotpelaren.

Hanna-D
0

#22 Minns inte när det började riktigt, som ettåring tror jag, han mådde bra som föl. Det var inte alls roligt och han hade diarré oavsett årstid. Fungerade bra när han fick en pasta (minns inte namnet och har inte papprena här) men den var fruktansvärt dyr och man kunde inte äta den jämt, veterinären ansåg att han led (jag också) och vi tog gemensamt beslut att vi försökt länge nog och att det inte var motiverat att fortsätta trots att inga fel hittats. Det var ett evigt tvättande men framförallt (med mitt kontrollbehov) en ständig oro ifall han skulle bli uttorkad, speciellt varma sommardagar.

Lise
0

Har haft hästar i 25 år, fött upp hästar i 21 år och har under denna tid förlorat tre hästar. En travare 26 år i tarmvred, ett shettissto 8 år i leversjukdom och ett föl, död vid fölningen.

AnnaFagerell
1

#24 Inte vanlig diarsanyl? Det är jättejobbigt att ha en sådan häst och så fort man tvättat rumpan på den ser den snart likadan ut igen. Vissa var elaka mot mig då och sa att jag gav upp och att det inte var så farligt att den var lös i magen men jag tyckte det var hemskt. På vintern blev det stora isklumpar att släpa på i svansen. Har sett på en del stuterier att det finns ston som ser ut såhär hela året nästan, eller kansek mest på vintern och ägarna gör inte så mycket åt det. Dåliga magar skulle jag verkligen inte vilja avla på, hur fina hästarna än är.

Annipanni
0

Halvblodsvalack 28år  pga helt nedslitna tänder. 

Shetlandsvalack 27år också pga tänderna. Hade svåra foderinpackningar och flera lösa tänder.

Hanna-D
0

#26 Nej Diarsanyl hjälpte inte alls. Han fick ColiCure, finns tydligen inte längre. 3x100 ml kostade 875 kr och räckte till en behandling (under tre dagar).

http://www.nordvacc.se/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=60&lang=sv

AnnaFagerell
1

Ni som fått ta bort era hästar pga Cuschings syndrom, skulle ni vilja berätta lite om hur det yttrade sig och vilka prover man tog? Togs  Insulin, Glukos och ACTH värden? Fick hästarna någon behandling eller tog ni bort dem direkt? Ser att någon har fått ta bort en häst som inte var så himla gammal i detta… medan någon är äldre. Hur var hullet på dessa? Måste de bli smala?

Tror att vi genom denna tråd kan lära varandra en hel del saker

AnnaFagerell
0

#18 Baron Gruff är ju väldigt ovanlig vad jag kan förstå? Var det en unghäst som du förlorade i den sjukan? Vet ni orsaken till varför? Vet väldigt lite om detta… Tror inte det var det min hade iaf, för vad jag förstår torkar hästen mkt snabbt och det ska lukta väldigt illa? Hoppas du vill svara på lite frågor även om det är jobbigt =(

Hanna-D
1

#30 Nej ingen unghäst, det var Gazette och jag orkar inte diskutera det, snälla respektera det. Finns bra info om du Googlar.

lillolga
0

Vbl nästan 28 år på grund av tänder. Shettis efter flertalet fång anfall 19 år tror ja hon var. Vbl 24 år efter att hon fått fång på alla 4 efter upprepade hältor och trots 19 år i min ägo så var det denna gång ja tvekat minst då ja riktigt såg hur ont hon hade!

SandraO
0

Fick låta min lilla Prins Maximus somna in 1,5 månad gammal pga akut luftrörsinfektion (och ev. Chocklunga) 25 årig new forest, avlivades på mitt beslut. Föll ur rejält sista året men fick en sista sommar på bete vilket hon inte kunnat gå på tidigare år pga fång. Hon la inte på sig något hull och fällde inte ordentligt. Kan tänka mig att cushing hade något med det att göra.

AnnaLenaK
0

#29 Mitt sto som fick cushings hade väl egentligen inga typiska symptom för sjukdomen mer än att hon fick fång tre gånger samma år utan förklarlig anledning. Möjligen fällde hon lite senare än de andra och hade lite fetare, tätare päls, men hon var i fullt normalt hull.

Däremot hade hon problem med sina tänder - de främre molarerna i överkäken var överrörliga. Vad jag förstått så har man sett ett samband här. Alltså att cushingshästar ofta har problem med tänderna.

Min veterinär, som också är hästtandläkare, hade precis som jag själv börjat ana ugglor i mossen, så när jag efter sista fånganfallet (som var kraftigt) åkte till klinik för att röntga hovben, så bad jag dem testa för cushings.

Vilken sorts prover som togs, vet jag inte med säkerhet, men de var positiva i alla fall.

Tyvärr blev det mycket strul på vägen. Provtagningen skedde precis innan jul och jag fick inga provsvar förrän efter trettonhelgen. Sedan skulle det ges klartecken från läkemedelsverket och medicin skulle beställas. Och till råga på allt fick vi fel medicin första gången så när rätt preparat äntligen kom hem, så hade vi redan fattat beslut om att avliva ponnyn eftersom det sista fånganfallet aldrig gav med sig…

Jag frågade på kliniken hur pass vanligt det var att "yngre" pållar drabbades av cushings och fick svaret ovanligt - men ändå inte ovanligt.

AnnaFagerell
0

#31 Absolut!

#34 Tack. Ska ta prover på en av mina hästar nästa vecka nämligen. Det är väldigt jobbigt måste jag säga. Dör denna hästen så åker resten av hästarna också =( Inget är typiskt med henne heller men hon har inte fällt än och fäller sent varje år. Själv tror jag att det finns många hästar där ute som lider av både det ena och det andra utan att man vet, innan det är för sent…  Det är en sak som gör att jag tror att man säger att denna sjukdom drabbar äldre hästar, för att man märker det inte så tidigt och kan behandla för när man väl vet att hästen är sjuk får man ta bort den för då är den mager och jättesjuk. Det där med tänderna visste inte jag. Min veterinär vet inte så mkt heller så vi tänkte iaf ta prov på mitt sto och sedan iaf utesluta om inte annat, hoppas det iaf.

stallostby
0

Min fina Tess lånade jag ut för att få sitt andra föl, det gick inte vägen..hade läst skräckhistorier om tragiska fölningar året innan och trodde inte det skulle drabba mig, men det gjorde det. Jag slapp vara med personligen som väl var.. Men Tess dog i sin andra fölning, fick inte ut sin lille kille.

Fölets huvud sågades av men det gick inte.. Jag ville inte skicka henne med transport till sjukhus utan jag valde att avsluta hennes lidande per telefon från mitt jobb, på påskdagen, svårt beslut men det var tvunget..

Windjana
0

Ridtravare 16 år förslitningsskador från travträning/tävling och dåliga tänder pga av dålig skötsel innan min ägo. Arabsto 16 år pålagringar i bakknän och obefintliga ledband. Pysen och Ella stals ju så där får jag aldrig veta.

Ove-D
0

* Shetlandsponnystoet som jag haft i 12 år tog jag bort eftersom hon hade pålagring i ett framknä. Hon var haltfri och gott humör så länge hon stod stilla eller skrittade lugnt men hon älskade att springa (hade tävlat i ponnytrav). Jag försökte hitta ett annat hem där hon bara kunde stå som sällskap men hon blev bara sämre. Då bestämde jag att ta bort henne. Hon avlivades hemma på stallplanen.

* shetlandsponnyvalack (kastrerad i vuxen ålder) och fick avlivas akut som 6-åring när han stod hos fodervärd. Veterinären räknade med att han inte skulle överleva en transport till närmsta veterinärklinik.

* shetlandsponnysto som inte visserligen var mitt men stod stallad hos mig två somrar då hon fick fångsymtom året runt hos ägaren. Hon hade fått hovbensförsänkning och även om hon var symtomfri just då räknade vi/ägaren/veterinären att hon aldrig skulle bli bra. Hon avlivades i hagen.