Respekt
Att tonen härinne ibland är både si och så är ett välkänt fenomen.
Men nog borde väl de som är ansvariga kunna hålla en trevlig ton?
Att föregå med gott exempel liksom.

Kan du utveckla hur du menar?
#0 Håller med. På sådana här forum där kunniga och okunniga blandas är det viktigt att hålla god ton och inte idiotförklara någon. Vi kan ha olika åsikter utan att vara dumma mot varandra.
Viktigt också att man tillåter andra att tycka annorlunda. Man behöver inte in med pekpinnen så fort något skriver något som avviker från ens egen uppfattning.

Sen får man än en gång beakta att de är läsarens ögon och tanke sätt som sätter ton på ett skrivet meddelande.
2 personer kan tolka ett meddelande helt olika 😉
En annan bra idé är att *innan* man postar sitt inlägg läser igenom det och tänker: "Hur kan det här nu uppfattas av andra? Kan det misstolkas? Kan tonen i mitt inlägg tolkas som aggressiv fastän jag inte alls menar det? Har jag varit tillräckligt tydlig med vad jag menar? Jag idiotförklarar väl inte den/de jag riktar mitt inlägg åt??"
Följ detta och jag tror att många missförstånd kan undvikas.
Som en klok man en gång sa, "Behandla andra som du själv vill bli behandlad…" 🙂

Många är ivriga att dela med sig av sin kunskap. Ibland slår det över…Och man undervisar/rättar till mer än nödvändigt vilket kan leda till att den som blir "hjälpt" snarare känner sig stjälpt. Säkert inte illa ment av den som vill undervisa men jag tror att många trådar dragit lite åt fel håll av den anledningen.
Ibland har jag varit på väg att tex lägga ut en bild men hejdat mig för att det kan finnas någon liten detalj i bilden som någon kan haka upp sig på och kommentera/vilja rätta till. Och börjar någon, hakar flera snabbt på och så är bollen i rullning.
Sen tror jag också att det är viktigt att man talar med , och inte om. Fråga den det berör . Men det händer ofta att man väljer att diskutera öppet här istället, och många, som kanske inte vet eller har med saken att göra , dras med i diskussionen. Och återigen, bollen är i rullning och det blir lätt en höna av en fjäder.