Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 5564 ggr
Kida
1

Kastrera gammal hingst

Om man kastrerar en hingst på tex 15 år. Vad händer? Kan han tappa hingst beteendet eller är han för gammal för det?

AnnaFagerell
1

Jag kastrerade en fd godkänd avelshingst i den åldern. Det är inget jag rekomenderar. Han dog tre år senare pga tumörer i hela kroppen som troligen kom efter kastreringen. En annan veterinär än den som skar av honom manligheten sa att det inte var nåt ovanligt att hormoner?! utlöser i kroppen på så gamla kastrerade hingstar att de kan bli så sjuka.

Han hade inte mkt hingstbeteende dock efter kastreringen, han gick med ston 3 månader efter och försökte aldrig betäcka. Å Då har han betäckt sen han var 3-4 år gammal.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Jem
0

Vi skar en godkänd avelshingst (Fjordhäst) när han var 19 år. Ingen vet ville göra det hemma för de menade på att det kunde vara större risk med en så pass gammal häst. Operation samt eftervård inklusive läkning gick hur bra som helst. Han såldes sedan som sällskapshäst åt ett halvblods sto samt användes till körning i skog, potatis land etc. Han blev lugnare och snällare men dock betäckte han sin halvblodstjej emellan varven. Han levde tills han blev 30 år, då han togs bort pga slitna tänder. Han var inte sjuk en dag under dessa år. Vi skulle aldrig tveka att göra om det om vi stod inför en liknande situation.

AnnaFagerell
0

#2 Betäckte sin halvblodstjej mellan varven? Fick han lov göra det? Inte så kul för stoet få infektioner vilket de får av valackbetäckningar.

okitok2
0

# 3 Otroligt vanligt förekommande inom alla raser 😃

Jem
5

3# Vi varnade för fenomenet att det kunde vara risk att han betäckte redan innan han skars, i övrigt lämnade vi det till ägaren att själv ta ställning till hur han ville ha det med sina hästar. Är man rädd för att få ett sto infekterat av betäckande valack så är nog en f.d avelshingst det sämsta man kan köpa.

Hanna-D
0

Kan inte vara trevligt att gå runt med en infektion. Oansvarigt av ägaren!

garrilina
2

#6 Att det blir infektion vid betäckning av valack sker inte till 100%, sen är det en annan sak om att ha dem ihop.

Hanna-D
5

Det vet jag också, som jag uppfattar det går han tillsammans med stoet och betäcker henne med jämna mellanrum, förr eller senare borde hon bli infekterad med tanke på hur vanligt det är vid valack-betäckningar.

AnnaFagerell
0

#4 att det är vanligt är väl inget att sätta smilgubbe för, snarare gråtande gubbe…

#5 Jag skar min, fd avelshingst, han betäckte aldrig mer ett sto…

#7 Jag hade mitt treåriga sto med en valack som var 18 år. Han betäckte henne EN enda gång och sedan hade hon bakterier… Säger som #8 Hon hinner ju inte rena sig mellan varven för då är han där igen.

MadeleneJansson
2

Jag försvarar inte att ha en betäckande valack med ston, men om han betäcker regelbundet, dvs varje brunst så är han ju betydligt mkt renare än valacken i gemen??? För han blir ju renare för varje betäckning…. SÅ egentligen borde risken bli mindre för infektion hos stoet om han betäcker ofta, så han inte hinner bli så "smutsig"?

Men ändå olämpligt av andra anlednignar kan jag tycka..!

Kida
0

Jag lär mig inget om jag inte frågar så jag måste fortsätta fråga nu :)

Är det något speciellt som händer eller är det hygien om en valack betäcker eftersom det kan bli infektioner? Vad blir det för symtom vid infektion i livmodern? Vi har ingen hingst och låter ingen valack betäcka här, utan det är bara funderingar jag har :) Jag förstår att det inte kan vara bra om någon springer runt och betäcker i hagarna.

Kida
0

#10 Såg nu att vi skrev samtidigt :) Då fick jag svar på att det är hygienen :) Men Symtomen på infektion i livmodern då? Feber och konstiga flytningar?

AnnaFagerell
0

#12 oftast inga syptom alls. Går inte få stoet dräktig och då tar man ett baktprov och ser detta

Kida
0

#13 Men vad läskigt! Så stoet mår liksom inte dåligt och får sjukdomskänsla heller?

AnnaFagerell
0

#14 Nej, det är därför man kan få stora problem. Stoet blir betäckt av valack, åker sedan till hingst och blir inte dräktig, har man otur kan hingsten bli smittad och sedan smittar han flera ston och sen vet man inte hur man ska komma ur soppan. Det gör nog inte ont eller så men det är ju inte så roligt släppa hos hingst och sen inte få nåt föl eller få reda på det sent på säsongen att hon är dålig och sänka chanserna att bli dräktig

Ove-D
1

När jag hade min första ponny uppstallad på ridskola så gick hästarna i blandade hagar. Det var några av vallackerna som betäckte. Ingen av stona hade problem att bli dräktiga den dagen de sattes i avel. Däremot har jag varit med om att flera ston haft problem att bli dräktiga efter att bli dräktiga av avelshingst når de inte gått med vallack. Det kanske är slump.

Vilka risker och fördelar finns egentligen med att kastrera en gammal avelshingst? Tumörer, betäcker ändå osv? Fördelarna? Kan gå i flock utan oönskade föl? Lättare att hantera? Vad överväger risken att kastrera?

okitok2
0

# Visste du skulle nappa på betet 😃

VeronicaP
2

Bara för att en hingst blivit sjuk av att kastreras vid hög ålder så behöver inte andra blir det …

Den hade blivit det ändå.

Vet en hel del hingstar som blivit kastrerade vid hög ålder utan några som helst problem.

Sen så är de väl inte alla ston som får infektion för att de blir betäckta av en valack, är nog fler ston som får infektion när de betäcks av hingstar om man ska kolla antalet eller procent.

😇

AnnaFagerell
0

#18 Är du veterinär? Min hingst hade inte blivit sjuk ändå! Iaf inte enligt veterinären! Var hittar du procenten på att ston får mer infektioner av hingstar än av valacker? Frågar man stoägare som behandlat sina ston för infektion då de inte blir dräktiga så har flera svarat att stoet tidigare faktiskt gått med valacker

Ellinor Johansson
0

# 18 Jag har hitintills inte haft ett enda sto på betäckning som har gått med valack som inte har varit infekterad.

Jag skulle också vilja veta källa till att det är flera ston som blir infekterade av hingstar vid betäckning än av valacker de gått med.

VeronicaP
2

#19 men inte du heller ;) Inte ens veterinären kan säga att inte din hingst hade blivit sjuk ändå , för inte ens veterinärer kan se in i framtiden 😉

VeronicaP
2

#20 Jag har haft ston här som inte gått med valacker men som haft infektioner …

PP
7

Kan vi inte bara vara överens om att ston kan bli infekterade när de betäcks - vare sej det är av hingstar eller valacker?

Mina ponnyer (5 st) går tillsammans för att jag prioriterar att de ska få gå i flock. Mina ston är dock inte avelsston i första, eller ens andra, hand. Skulle de vara det, skulle jag förmodligen tänka annorlunda.

Har haft två infekterade ston på fyra betäckningar. Jag kan förstås inte svära på att valackerna är oskyldiga, även om jag aldrig sett något sådant beteende hos någon av dem. Det ena stoet var infekterad med e-colibakterier, förmodligen för att hon hade en idé om att trycka upp rumpan mot boxväggen när hon gjorde ifrån sej - ändå var det den 30-årige valacken som beskylldes av de erfarna uppfödarna… 😇

VeronicaP
0

#23 :D

AnnaFagerell
0

#21 Litar faktiskt på hennes ord att kastrering i hög ålder frigör en hel del hormoner som kan leda till problem. Om jag inte litar på min veterinär kan jag sluta med hästar på en gång, måste ju ha någon att luta sig mot ibland. Sen är det så att jag frågar om andra veterinärers uppfattning också för att det visst kan bli fel ibland med.

#22 Jag sa heller inte att de endast kunde bli infekterade via valacker

#23 Fast om de trycker rumpan mot en vägg glider ju inte bakterierna långt in i stoet…  rätt mycket om 50% av dina ston haft infektioner… Har själv bara haft ett infekterat sto och det var efter valackbetäckning.

Ston ska ju rena sig själva genom brunst men om de blir betäckta gång på gång av valack gör de ju inte det

Angel
3

Inga kommentarer om livskvalitén för valack vs. hingst.. Då passar jag på att lägga till att jag unnar alla hästar sällskap i hagen, och det är inte helt enkelt med hingstar - alla konstellationer passar inte. Har man tänkt sälja en ponny som hingst, så är det ju faktiskt så att den har betydligt större risk än en valack att hamna ensam i en hage.

Jag har också förstått att det är mer riskabelt att kastrera äldre hingstar, fast undrar om jag ändå inte tycker det är värt.. tänk om han får ett enkelt flockliv som lugnare individ :)

PP
5

#25 Nä, det är förstås mer troligt att valacken tagit henne både i baken och sedan i avsett hål… 😛

VeronicaP
1

#25 Fast de är väldigt troligt att ston  blir infekterade av sin egen avföring, det beror faktiskt på hur deras *snipa* ser ut , vet något sto som fick sys igen lite när hon inte användes i aveln just pga att hon fick infektion av sin egen avföring .

#27 haha

AnnaFagerell
0

#27 Förvisso är det ganska troligt faktiskt… även om ni tycker det verkar skojjigt… MEN det räcker att han gnider sig mot hennes bak, kan även ha haft lite lös avföring, e-coli behöver inte så mycket…  #28 ganska ovanligt och det handlar ju om att stoet "suger" in luft och oftast blir det via en betäckning det händer, inte hingstens fel.

Om alla avelshingstar skulle smitta ston lite varstanns skulle vi inte få så himla många föl.

Fidelia
6

Jag har kastrerat några äldre hingstar. Den äldsta var 17år. De har blivit lugnare, kunnat gå med valacker och inte sprungit vid staketet. De har däremot fortsatt betäcka. Men sövning och läkning har inte varit några bekymmer alls.

Jag har ston och valacker isär just för att en ev valackbetäckning kan ge jättejobbiga följder. Valacker infekterar inte med e-coli, det kommer mycket riktigt från stoets egen avföring och kan orsaka sämre brunst och dräktighetsmöjlighet. Däremot infekteras stona av streptokocker efter valackbetäckning. Det i sin tur kanske inte ger synliga symptom men stoet kan bli lidande ändå. Många infekterade ston kan bete sig annorlunda, vara "hingstiga", äta dåligt, svårt att hålla hull, bli tittiga eller riktigt tjuriga. Lite som att ha PMS ständigt.

Att hingstar skulle infektera kan jag inte riktigt köpa. Däremot brukar en streptokockinfektion blossa upp vid betäckning med hingst. Då får stoet livmodersinflammation och blir riktigt sjuk. Men då har hon mest troligt burit på infektionen under lång tid, kanske flera år.

Samtliga av de ston jag haft här som varit infekterade har tidigare i livet gått med valack. Så här går hingstar och valacker i en hage och stona i en annan.