Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2564 ggr
Annette
0

Livförsäkringsbelopp föl

Vilka summor livförsäkrar ni era föl i?

Har ni samma belopp för sto- resp. hingstföl?

Annelie-P
0

Liv 5000 för båda könen. Ökar sedan upp beloppet med åldern.

PP
1

Jag har satt mina i 8000, oberoende av kön. Livförsäkrade endast för att bekosta avlivning/destruktion om olyckan är framme. Dock blir ju Shetland ofta gamla och eftersom livvärdet sjunker från 16 års ålder (har IF, men anar att det är lika i alla/de flesta bolag), så skulle jag nog idag kanske välja ett högre livvärde från början.

#1 Blir nyfiken - när jag ville höja livvärdet på en av mina ponnyer, då försäkrad i Agria, krävdes veterinärbesiktning för att få göra det. Hon stod i 5000 i liv, jag ville höja henne till 8000 som de andra.

AnnaLenaK
1

Mina pållar är livförsäkrade i 10 000 kronor (Agria) och jag har satt samma belopp, alltså 10 000, på fölen oberoende av kön.

Funderar dock på att ta bort livförsäkringen helt och hållet vid nyåret och istället betala till mig själv. Jag har börjat sätta undan pengar varje månad på ett särskilt konto.

En BRA veterinärvårdsförsäkring är dock viktigt att ha, så den tänker jag behålla.

Annette
0

Hur mycket sparar man på att ta bort livdelen?

Jag tänker som #2, att livförsäkringen kan vara bra att bekosta avlivning/destruktion med. Fast hittills har vi grävt ner nästan alla hemma och eftersom en god vän är slaktare och har avlivat dem har det inte kostat så mycket mer än för tillstånd och grävning. Det blir helt andra summor om man skickar till destruktion.

Annette
0

Kollade på If:s sida. Man spar nog en hel del på att ta bort livdelen.
Det verkar dock inte gå att teckna en försäkring utan liv på webben.

Vad har ni för veterinärvård? (Vanlig eller extra?)

AnnaLenaK
0

#4 Årspremien för själva livdelen på mina ligger på runt 500:- per pålle, så det är inga stora summor det handlar om. Och jag har precis som #2 livförsäkrat enkom för att täcka kostnader för avlivning och destruktion.

AnnaLenaK
0

#5 Jag har veterinärvård plus som även täcker medicin, veterinärens resor, avlivning och destruktion. Minus självrisk, då förstås.

Annette
0

#6. Jag har 10 hästar försäkrade så då blir det en del 😕.

Min valack är försäkrad i 5000:- i liv och kostar dubbelt så mycket som ungstona som har 10000:- i liv. Undrar just om det beror på att han har användningsområde Ridsport och de andra Avel?

Hur har ni era bruksvalacker försäkrade? (Användningsområde)

AnnaLenaK
0

#8  Mitt 5-åriga sto och min 8-åriga bruksvalack kostar lika mycket. För lillkillen (valack 2 år) betalar jag några hundralappar mindre per år. Alla tre är försäkrade i A1 liv och användbarhet.

PP
0

#8 Mina valacker är också dyrast att försäkra. :-/

Har tidigare inte tyckt att livförsäkringen vare sej gjort så mycket till eller från att jag funderat så mycket på den. Men det kanske skulle vara läge att kolla upp att ta bort den ändå - om det går? De små summorna det handlar om vid en eventuell utbetalning, kan jag egentligen ha och vara utan. Kan ju lika gärna ha en buffert för avlivning/destruktion på kontot - förhoppningsvis ska väl inte alla behöva tas bort samtidigt. Det viktigaste med att ha dem försäkrade, tycker jag ändå är veterinärvårdsdelen.

Frågan är dock om jag får ha kvar min fasta självrisk, om jag gör ändringar i mina försäkringar..?

Annelie-P
0

#2 Jag har IF. Jag har sagt att jag vill höja försäkringen relaterat till bättre meriter, utbildning, ungsto blir avelssto osv. Har inte höjt någon sedan sommaren 2011 och då var det inga problem. Men vem vet, det mesta kring försäkringar blir striktare, så det kanske inte går till så enkelt längre.

Annette
0

Jag ljög, har "bara" 8 hästar försäkrade och skulle spara 3816:-/år genom att ta bort livförsäkringen.

Funderar också på om den fasta självrisken då får vara kvar på de som har det. Numera går det ju tyvärr inte längre att teckna fast självrisk.

hippoteket
2

Jag har tagit bort de vanliga försäkringarna helt på mina hästar, har bara kvar en katastrofförsäkring hos Agria - för att ha tillgång till Agria Incident (som täcker skador på människor som hästarna orsakar). Där har jag dem i högsta beloppet för lägsta premien, tror jag betalar max 200 kr/häst och år.

Skälet till att jag plockat bort försäkringarna var att det inte kändes rimligt att lägga drygt 15.000 om året på bara försäkringar. Det är ju dessutom så att när man har hästarna i firma så försvinner först momsen, sen självrisken och utöver det 20%, så det krävdes ganska stor veterinärkostnad för att ens ta ut något på försäkringen.

Det är också så att vi bor 4 timmars bilresa från närmaste stordjursjukhus med stationärvård, så att göra några stora dyra akuta insatser är inte aktuellt. F.d ATG-kliniken (nu Evidensia) här kan göra en del, men inget som kräver övervakning eller stationärvård och de har bara öppet på dagtid, vardagar. Vi har en liten buffert att lägga på halvstora skador/sjukdomar, men händer något större kommer vi låta bli att behandla. Och där har vi då också fördelen av att inte vara bakbundna av några utdömningar (eller inte) från försäkringsbolag för att få ut ersättning. Utan vi blir utan ersättning oavsett och kan då också bestämma själva när det är dags att sätta punkt.

ilse83
1

Jag har samma som #13. Bara katastrof och incident. Kostar bara 150 kr om året. Jag ser till att jag har en del pengar på mitt konto om olyckan är framme….. Betalar hellre själv än till försäkringsbolaget ;-)

TeamMascot
0

Har ingen livförsäkring. Varför? För pengar för avlivning osv kommer man att ha betalat många gånger om, om hästen blir 35 och den har ett livvärde. Nä, bättre att spara pengarna själv - då får du dessutom ränta på dem.

Annette
1

Veterinärvårdsförsäkringarna kommer jag aldrig att säga upp. Däremot funderar jag på att säga upp livförsäkringarna.

Sonja m
1

Jag förlorade min valack nu för två veckor sedan. Han blev buköppnad på djursjukhuset, operationen gick bra, men det blev fler komplikationer och han fick somna in. Djursjukhuset skickar till kremering och vad jag förstår kostar det ca 5000 + moms för den strl på häst. Jag hade ingen livförsäkring, men en extraförsäkring som heter Rehab + (Folksam) som inte kostar så mkt extra, men som jag tycker har varit vettig att ha. Den gav mig 5500 som ersättning för destruktion. Totalt kommer denna historien att kosta ca 11000 istället för 53000, så jag är tacksam att jag har varit klok nog att ha en försäkring. Det kändes otroligt skönt för mig att veta att jag hade råd att åtminstone försöka göra det bästa för min häst.

kajsa-kavat
0

Jag har tagit bort livförsäkringarna.  Har kvar veterinärvård, och så har jag försäkrat för avlivning och destruktion.

Kida
0

Jag hör att fler och fler tar bort sina försäkringar och ist lagt undan pengar. Jag har haft hästar i hela mitt liv och alla mina har varit fullt försäkrade. Jag har tagit hjälp av försäkringen 2 gånger under alla år. Om man sätter sig ner och räknar så har man ju betalt in stora summor till försäkring i slutändan..

PP
0

Det där med att sätta undan pengar själv istället för att ha dem försäkrade, är något jag funderar på varje år det är dags att betala försäkringarna. 😇
Har aldrig behövt utnyttja en försäkring, så det har förstås blivit många sköna tusenlappar man hade kunnat gjort något roligare för genom åren.

Min första ponny var faktiskt oförsäkrad. Under de 22 år jag hade honom, behövde vi anlita veterinär 4 gånger (svåraste fallet var en foderstrupsförstoppning som satt "hårt"), och det gick ju bra utan försäkring.

Men… Det som hittills stoppat mej, är att jag är alltför blödig för att kunna leva med att jag skulle kunna bli tvungen att ta bort en häst för något som kanske hade kunnat fixas på klinik men som jag inte hade råd med. En skada/sjukdom kan man säkert klara ekonomiskt på något sätt, men tänk om flera av ponnyerna skulle bli dåliga samtidigt/inom ungefär en och samma period? 😮

Däremot ska jag nog kolla upp möjligheten att ta bort livvärdesförsäkringen. Vet dock att mitt försäkringsombud tycker att det är så "löjligt låg" premie för Shetland, så man lika gärna kan ha det. Men allting är relativt. 😉

Annette
0

#20. En skada/sjukdom kan man säkert klara ekonomiskt på något sätt, men tänk om flera av ponnyerna skulle bli dåliga samtidigt/inom ungefär en och samma period?

Det är just detta som inte ens får mig att fundera över att ta bort veterinärvårdsförsäkringen. Jag är en kontrollmänniska och skulle inte sova gott om nätterna utan denna försäkring, Dessutom har jag så många hästar att det nog skulle behövas flera 100-tusen i buffert enbart till hästskador. Sen har vi ju hus, bilar, barn mm som det också kan bli oväntade utgifter av.

Nä, jag betalar nog hellre till försäkringsbolaget eftersom det trots allt innebär en trygghet med veterinärvårsförsäkring, även om jag tack och lov bara behövt använda den vid ett fåtal tillfällen under alla år.

Charlotte-Aveback
0

Vi har livförsäkring och veterinärextra i if på alla våra. Har fölen i 8.000 kr, höjer till 15.000 kr när de blir 1 år och sedan minst 20.000 kr när de fyller 3 år.

Tyvärr har vi behövt använda försäkringarna vid några tillfällen och det är alltid skönt att veta att man inte behöver fundera på om man har råd att ta hand som sina djur på bästa sätt när olyckan är framme. För mig är denna trygghet värd vartenda öre!

Känns också skönt att få en liten ekonomisk kompensation om man tyvärr förlorar en ponny.

Under alla år har if varit väldigt snabba och smidiga att ha och göra med så jag är väldigt nöjd med denna lösning.

okitok2
0

Jag tillhör den skaran som inte har hästarna försäkrade utan sätter undan de pengar som förskringen skulle ha kostat på ett särskilt konto, viket blir en ansenlig summa pengar på 7 hästar.

Hittills har jag peppar peppar inte behövt någon akut veterinärvård på någon av hästarna och den enda gång jag behövt veterinär ( spola livmoder efter förlossningshjälp) så blev kostnaden så liten att den ändå inte skulle komma över självrisk kostnaden.

I åtanke bör man ha… vad man av etiska skäl är beredd att utsätta sin häst för behandlingsmässigt.

hhejlollo
0

Båda mina (och snart min tredje) har livförsäkring på 130000:-, de har dom haft sen dom var föl (dom är 2år nu) men för över pengar på mitt "hästkonto" varje månad också:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annette
0

#24. Du menar väl att veterinärvårdförsäkringen är på 130.000:-?

hhejlollo
0

#25 men gud, ja självklart haha!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

AnnaFagerell
0

har haft hästar på klinik som kostat mellan 30-80.000 kr ibehndlingskostnad så för min del har jag mina försäkrade för det är summor jag själv inte kan sätta undan för dem. har även mellan 5000-15000 liv på alla som är bra att täcka ev avlivn kostnad vid behov av det

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Charlotte-Aveback
2

#23: "I åtanke bör man ha… vad man av etiska skäl är beredd att utsätta sin häst för behandlingsmässigt."

Absolut! Och det är ett beslut man måste ta i samråd med sin veterinär (och lite magkänsla).

Jag tackar dock hellre nej till en behandling som jag har möjlighet att få men som jag inte vill utsätta min häst för än att inte ha möjlighet att ge den en behandling p.g.a. ekonomiska skäl men som hästen kanske skulle behöva.

Annette
0

#28. Jag tackar dock hellre nej till en behandling som jag har möjlighet att få men som jag inte vill utsätta min häst för än att inte ha möjlighet att ge den en behandling p.g.a. ekonomiska skäl men som hästen kanske skulle behöva.

Samma här. Jag har vid några tillfället avlivat hästar trots att försäkringsbolaget inte betalt ut livförsäkringen.

Hanna-D
0

Jag vågar inte säga upp försäkringarna, i 20 år hade vi inte en enda skada och sedan hade vi ett år där två ston med föl hamnade på sjukhus och kostade stora summor, vi har efter det utnyttjat försäkringarna en gång vid ett dödsfall (övriga har kommit upp i för små summor när de blivit sjuka) men med det året i åtanke vågar jag inte annat… Jag överväger däremot att ta bort livförsäkringarna för dom fyller egentligen ingen funktion för mig.

Brukar lägga hingstfölen i 7000 kr och stona har varierat mellan 7-10.000 kr.

[Billan]
0

Har i alla år haft hästarna försäkrade, både liv och veterinärvård. Eftersom jag vet att det kan dra iväg prismässigt bara för en banal sak så finner jag bäst att ha försäkring på samtliga.

Har ut nyttjat den några gånger, b.l.a. då min förlunge skadades hos fodervärd. Då var jag glad att den var ordentligt försäkrad. Har också fått ut några liv belopp.

Har inga höga livbelopp, den högsta är på 15000 kr. Hingstföl försäkrar jag för 5000 och ston 10000kr. Har 50000 kr i veterinärvård. Har bestämt att inte utsätta mina hästar för några större och besvärliga ingrepp. Lika så måste man se realistiskt på hur mycket man ska låta saker kosta.

Carita
0

har min hingstunge försäkrad med 10' liv och 60' veterinärvård betalar 846:- om året.

Travarna bryr vi oss inte ens om att försäkra då det aldrig har täckt de skador som upptäckts även de som gick att bevisa var medfödda..

VeronicaP
0

För att svara på frågan så har vi våra föl/unghästar försäkrade för 8000 kr i liv försäkring. Samma för både hingst och ston.

Vi har inte så högt liv för våra då de är de som kostar mest och jag känner att de är inte de viktigaste för mig när de gäller försäkringen utan faktiskt veterinärvården som är viktigast :D

Charlotte-J
1

Sen får man också ha i åtanke att en oförsäkrad häst inte alls kostar lika mycket i behandling som en försäkrad!! Jag hade ett oförsäkrat dräktigt sto som stod i Skara i 7 dagar och behandlades för Hyperlipemi, första frågan när vi kom var "Är hon försäkrad" Svar: Nej. "Okej, då håller vi nere kostnaderna" Hon kostade 14.147:- att lösa ut efter 7 dagar och det hade varit betydligt dyrare om hon varit försäkrad!! Visst, då kanske jag bara betalat en självrisk men jag hade haft en premie som jag betalat på kanske i flera år och därmed kommit upp i en större summa än vad det kostade mig att lösa ut henne.

Vi har bara avelshingstarna försäkrade. Resterande tar vi kostnaden när och om den kommer.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

#34 Det där tycker jag är mäkligt och vet att det är så, iaf på djursjukhus… MEN distriksveterinären tar lika mycket oavsett. Jag har räkningar här på mitt hyperlipemisto för nästan 8000 för tre besök

Charlotte-J
0

#35 Ja visst är det märkligt! Det är därför vi valt att inte ha försäkringar och ta smällen istället. Och så gillar jag inte att man numera i alla bolag har både en fast och en rörlig sjävrisk, det blir ju i alla fall en hög kostnad i slutändad om man har en hög räkning.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

#36 Man kan undra varför de kan göra så? Jag visste att det kunde bli billigare men inte hur mycket billigare och frågan är om det påverkar behandlingen neg? Mitt ena hyperlipemisto kostade 80.000 på djursjukhus och dog ändå, den andra kostade 50.000. Detta sto i år har vi behandlat hemma, friskförklarad med räkning då på 8000 men då har jag gjort det mesta själv. Distriktaren tog 2200 för att bara ta ett blodprov! Hutlösa priser använda distriktaren

Självrisk har jag fast på några av mina än så länge för de är inte borttagna men synd man ej kan teckna nya med fast

AnnaFagerell
0

#36 Man kan undra varför de kan göra så? Jag visste att det kunde bli billigare men inte hur mycket billigare och frågan är om det påverkar behandlingen neg? Mitt ena hyperlipemisto kostade 80.000 på djursjukhus och dog ändå, den andra kostade 50.000. Detta sto i år har vi behandlat hemma, friskförklarad med räkning då på 8000 men då har jag gjort det mesta själv. Distriktaren tog 2200 för att bara ta ett blodprov! Hutlösa priser använda distriktaren

Självrisk har jag fast på några av mina än så länge för de är inte borttagna men synd man ej kan teckna nya med fast

hippoteket
0

Vi har försäkringsbolagen att tacka för mycket…

På plussidan att vi faktiskt har möjlighet att behandla våra sjuka hästar och att de ofta bekostar en del forskning

På minussidan att djurklinikerna vet att de kan ta ordentligt betalt för att det ändå är försäkringsbolaget som betalar. Detta är något som ALLA branscher utnyttjar, de kryddar räkningarna rejält när de vet att försäkringen betalar. (Jag har själv bråkat med en golvläggare om detta så jag vet…)

#38 - kolla hur det är med din fasta självrisker, för fler och fler bolag ändrar villkoren för detta även för befintliga försäkringar.

AnnaFagerell
0

#39 Jodå, jag har kollat och jag har använt… De jag har sedan länge med fast självrisk har det fortfarande, med samma villkor som tur är. Men det blev dyrt med nyteckningarna. Men jag håller med du, jag har tjänat mycket på försäkrningarna ändå

PP
0

Idag tog jag mej till sist för att ringa mitt försäkringsbolag (IF) och fråga om möjligheten att ta bort livförsäkringen (men behålla veterinärvården).

Svar: Det går inte
Hästen måste vara livförsäkrad för minst 3000 kr. Att sänka mina från 8000 till 3000 kr i liv, skulle göra en skillnad på ett par-trehundra om året/häst. Nu funderar jag som bäst på hur jag ska göra…

VeronicaP
0

#41 jag har ju hästar i Sveland med bara veterinärvård och ingen livförsäkring

PP
0

#42 Då är det olika för olika bolag.

Jag är nöjd med mina försäkringar i övrigt (särskilt den fasta självrisken). Att ha eller inte ha livförsäkring började jag fundera på iom den här tråden. ;-)

Tretusen kronor täcker iaf i det närmsta avlivning och destruktion, så frågan är om man ska sätta ner dem…

Skulle vara intressant att höra om någon har några argument för att INTE ta bort livförsäkring/ha en mycket låg sådan. Kan exempelvis försäkringsbolagen propsa på avlivning istället för vård, för att det blir billigare för dem..?

AnnaFagerell
0

#43 Har du fast självrisk tycker jag att du har din fråga redan besvarad =) Behåll! Men kolla om du får ha den kvar om du sänker livbeloppet.  De propsar inte på avlivning. Jag fick själv medhåll en gång när jag ville avliva och veterinären ville lappa ihop. IF sa åt mig avliva om jag ville. Jag fick ut allt. Tror snarare det är tvärt om, de vill nog hellre att man provar "laga" hästen