Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1594 ggr
AnnaFagerell
1

Veterinära fel

Om man haft veterinären ute för att ta blodprov och man ber om specifika saker och detta inte kollas i blodprovet, kan man då klaga och säga att man vill ha pengarna tillbaka? Har betalat 2300 kr för ett enda blodprov som inte hade med de värden jag ville ha. tycker detta är jättedåligt. Antar att man när det gäller jordbruksverkets veterinärer har mkt lite att säga till om?

Någon annan som fått fel på detta sätt?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ketang
0

Efter att ha googlat lite så verkar det som om det är Länsstyrelsen man ska vända sig till. Ring till dom och fråga hur du ska gå till väga. Om man ber dom ta vissa prover så ska dom väl göra det 🤔

seijsing
2

Jag skulle först och främst ringt veterinären och påpekat misstaget. Kanhända kommer de ut och tar det "rätta" provet utan kostnad när de inser att de tog fel. Har själv påpekat felbehandling och de rev då fakturan.

[Billan]
1

Ta det med den vet. som var ut, nästa steg är dennes chef som är länsveterinären . Jordbruksverket är högsta instans.

Men de kan nog bara ringa labbet och föra på de analyser du vill ha om det är rätt rör blod som tagits och om det inte är för länge sen röret togs, är ju lite olika för olika prover.

cinna
0

#3 Om provet över huvudtaget finns kvar. I humanvärlden lägger man bara inte till prover hur som helst på en beställning. Det måste ordineras/beställas från remittent… Har med både patientsäkerhetsaspekt och kostnad att göra…
Dessutom är det ju det här med tidpunkten från provtagning till analys och hanteringen av själva provmaterialet. Jag hade persoligen inte vågat lita på ett resultat från ett prov som inte analyserats inom rätt tidsrymd, men det är klart då är jag ju *väldigt* miljöskadad från jobbet.😛

TS: Säger som de övriga, ta upp det med veterinären som lade beställningen och se om h*n inte kan komma ut och ta om provet och återigen skicka in den för analys utan att debitera dig alls… Du kanske t o m kan be veterinären att ta med remissen ut till dig när provet tas så du ser att rätt analys beställs??

AnnaFagerell
0

#3 det är 6 veckor sedan så det går inte… Jag bad om en kopia på labbresultatet för att själv läsa. Så står det att provet även var Hemolytiskt. Amen för hundan! Då får man ju faktiskt ta om det! 

Jag ringde till veterinären. Fick ingen bra respons alls och hon var mest tyst i luren. Påpekade att det inte blivit rätt då flera värden inte var med på provet, som var viktiga. -Ja men vad ska jag göra säger hon?  Talade om för henne att jag som djurägare inte ska behöva tala om för veterinären vilka rutor hon ska kryssa i. Hon bad inte ens om ursäkt utan var bara undrande om vad hon skulle göra. Sa åt henne att prata med en av de andra veterinärerna och så kunde denne återkomma till mig. Det var en av de andra som jag känner som skickat ut denne veterinär för att ta prov då hon själv ej hann.

[Billan]
0

# 4

Om du läser så var det just vad jag skrev.

( Men DE ( veterinären ) kan nog bara ringa labbet och föra på de analyser du vill ha om det är rätt rör blod som tagits och om det inte är för länge sen röret togs, är ju lite olika för olika prover.

Kan nog påstå att jag är ganska insatt i hur det fungerar. Även om jag inte jobbat inom humanvården.

Då var det för gammalt, är det dessutom hemolys är värdena bara en  fingervisning. Jag skulle be vetten att ta om provet och be om de analyser som du ville ha med.

AnnaFagerell
0

#6 Då får jag betala en gång till… Det var tydligen mitt eget fel som inte bad henne kryssa i rätt rutor =(

[Embla2013]
2

Låter väldigt konstigt att behöva tala om för veterinären vilka rutor som ska kryssas i 🤔

Tror inte att man kan begära pengarna tillbaka men däremot borde dom göra om och göra rätt dvs ta de prov som ni kom överens om.

Kris_J
1

Tycker du ska bestrida fakturan eller i alla fall begära att de reducerar den för att du inte fått vad du efterfrågat. 

En gång bokade jag distriktet här för stelkrampsvaccinering. Då kom det ut en nybakad vet och vaccinerade. När hon var klar och började klistra in i passen upptäckte jag att hon givit kombivaccin tetanus/A2.
För att göra en lång historia kort, jag behövde i slutändan inte betala för hennes misstag utan endast för vad jag beställt.

Veritas odium paretFörvånad

[Billan]
0

Anna, om det var hemolys i provet så blir inte värdena helt rätt, du borde få en ny provtagning utan kostnad, naturligtvis får du betala för de övriga analyserna som du vill ha.

Guling
0

Gör en Veterinär fel så borde väl h*n vara ansvarig för att göra om & göra rätt - det ska väl aldrig kunna vara hästägarens ansvar…?!

För en som inte behövt särskilt många blodprovs-tagningar - vad är Hemolytiskt/Hemolys (kan ju finnas fler än jag som undrar oxå)?

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaFagerell
0

#9 Den är redan betald eftersom det är så länge sedan. =( Dom struntar blankt i mig…  Har en annan sjuk häst nu så jag vet inte om jag orkar dra i detta också.

#10 Tycker att dom borde ta ett nytt prov på det jag ville ha från början… Vet tyckte inte det spelade någon roll att det var hemolys, för det var mest på "andra" värden… Men jag fick ju ändå betala även om de värdena inte var de jag önskade mig från början så då har jag dels blivit utan värden jag ville ha samt kanske  fått fel uppgift på de värdena jag inte tyckte var viktiga från början men som veterinären ville ha med. Är bara så trött på distriktarna.

Guling
3

Det skälls väldigt mkt på Distriktsveterinärerna här, men jag måste bara påpeka att vi har så gott som enbart goda erfarenheter av Distriktsveterinärerna (ngt rötägg dyker det ju upp i alla sammanhang) - så jag vill faktiskt försvara dem…

Givetvis kan det skilja mkt på vart man finns, men det är ju tråkigt om ni alla råkat ut för enbart rötägg…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaFagerell
0

#13 Jag förstår också att det finns nya och okunniga veterinärer. Men det som stör mig är att de inte tänker rätta till felet. Att jag inte ens fått en ursäkt och att veterinären inte tycker det är hennes problem. För ett par år sedan hade jag en ponny som dog för de ville inte köra ut och titta på en shetl juldagen. Den kunde vänta tills det blev vardag. Henne körde jag till djursjukhus men som alla vet så när en häst får hyperlipemi hinner man kanske inte åka till djursjukhus. Jag har två timmar dit. Detta var första hyperlipemifallet som uppmärksammades på djursjukhuset så det var säkert anledningen att vi inte klarade henne men ändå

Tänker aldrig mer anlita en distriktare, de har snart inget arbete alls här har jag hört.

Guling
6

#14   Här kommer de gladeligen ut till en liten ull-tott (Shtl) dygnet runt & året runt - vi har nog TUR med våra distriktare… 🙂

(Rötägget här hos oss var en äldre erfaren veterinär…)

Har du kollat högre upp i "kedjan" (med Stationschefen &/eller Områdeschefen)?   Så här ska det ju inte få gå till…!!

Fast det är klart, snart ska man väl övervaka operationer oxå - så man kan se till att kirurgen inte gör ngt fel där… 🤔

Det är ju redan så med hovslagaren (den outbildade hästägaren ska se till att den utbildade hovslagaren inte gör fel)… 🤮

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!