Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2032 ggr
diamantsorg
0

Hoppa med shettis?

Hej!

Har på sistone sett en hel del videos av shettisar som hoppar (utan ryttare), vilket har fått mig att bli lite sugen på att själv prova på detta med min medkörarshettis. 

Jag har ingen aning om han någonsin hoppat ett enda tidigare, vad jag vet om hans karriär som ridhäst är bara att han ibland var snäll men allt som oftast kastade av sina små ryttare eller kliade av dom mot någon stolpe, stackarna. 

Och hans nuvarande ägare är inte särskilt intresserad av hoppning, vilket är anledningen till att det inte finns ett enda hinder på gården. Så jag skulle knappast tro att hon hoppat med honom, och hon har haft honom i över 15 år. Inte för att jag vet hur gammal han är.. Men det mest troliga är att han inte hoppat förr.

Så jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur man presenterar hindrena för en häst första gången. Ska jag leda fram honom och låta honom nosa på det? För att sedan försöka gå med honom över det? Eller…? När jag tänker testa att hoppa honom tänker jag antingen ha grimma & grimskaft eller tömköra honom, vad tycker ni är bäst att ha? Och har ni något tips eller vet något annat viktigt, vad som helst rörande detta skulle jag bli väldigt tacksamma om ni skrev det med :)

Mathilda-S
0

Jag tror det är en bra idé att gå med honom fram till ett lågt hinder/bom på marken, låt honom nosa lite, om han inte är rädd kan du gå med honom över det, som du sa, sen kan du ju höja det när ni är redo och om han tycker det är roligt och så, det var så jag började med min shettis och det gick bra, hon tycker det är superkul att hoppa nu :)

Vet inte hur du brukar hantera din ponny men jag tycker alltid att det är en bra idé att ha lite godis med sej och berömma så tycker hästen oftast det är roligare. Och jag har inte heller några hinder hemma men för mej funkar det lika bra med hagstolpar och hinkar!

[[AcsJulia]]
0

Börja precis som du säger med att låta hästen undersöka hindret själv i lugn och ro. Verkar han lugn och harmonisk kan du prova att skritta över det ett par gånger så han får känn för hur hindret är placerat och vad man gör med det. Sedan kan man öka i den takt ni mognar för uppgiften. 👍

Hoppning är ansträngande för framben om hästen är överviktig dock, så se till att hästen inte är allt för tung om den ska hålla bra. Sedan är det dessutom ansträngande för musklerna och det är bäst att hålla sig till låga, nästan liggande, bommar i början för att magmusklerna ska vänja sig!

Angående grimma eller tömkörning så tycker jag grimma är bättre i början för att slippa pressa hästen bakifrån om den känner sig osäker. Tömkörning kan man gå över på när ponnyn börjar vänja sig.

Visa gärna bilder när ni kommer igång! 😃

SandraO
1

Jag föredrar löshoppning så hästen får vara helt lös och känna på hinder och avstånd på egen hand.

Har man en ridbana hemma så löser man det enkelt genom att sätta upp en "gång" runt spåret så hästen vet vart den ska springa mot hindret. Man kan ju börja med att gå runt med hästen så den förstår vad den ska göra först :)

Börja gå över bommar, lägg därefter upp till små kryss och låt hästen springa själv :)

hhejlollo
0

Jag släpper mina i en liten hage vi har (paddoken är inte klar än) och dom springer runt och hoppar självmant utan hjälp! Dom älskar det!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Hanna-D
2

Tänk bara på att det inte är höjden som avgör hur bra ponnyn hoppar eller hur duktig den är. Det är väldigt lätt att höja för mycket, håll det på en lagom nivå så din ponny bygger upp ett självförtroende för hinder och tycker att det är roligt att hoppa.

diamantsorg
0

Tack för alla svar och tips! Jag är rädd att jag inte har någon bra plats på gården att hoppa honom, men jag har hittat en liten stock ute på ett fält. Jag tror den är ca 30-40 cm hög, är det lagom höjd att börja med tycker ni?

Annars får jag helt enkelt ta och hitta ett annat hinder :)

Lovar att lägga ut bilder så fort det är dags !

Gronstedt
1

#6: 30-40 cm är ganska häftigt för en shettis att börja med, om den aldrig sett ett hinder förut. Börja gärna med en bom/stock som ligger bara precis upp från marken. Upp till i höjd med hästens framknän är lämpligt innan den är van - då kan den utan problem kliva över ett ben i taget om det strular till sig och den tappar bort sina fötter. När du ser att hästen tittar sig för och bjuder på hindret/bommen utan att tveka kan du låta den gå på högre hinder, som den måste ta ett skutt för att komma över.

diamantsorg
0

Okej, vi har ingen bom på gården :/ Eller någon plats att hoppa, det skulle varit den asfalterade gårdsplanen då. Men det är ingen särskilt bra plats att hoppa på.

Men ska försöka hitta ett mindre hinder ute i naturen, vill verkligen inte överanstränga honom om det är första gången för honom. Och om det inte är första gången för honom har han ju ändå inte gjort det på några år, så han har ju inte musklerna för det.

Gronstedt
0

#8: Det behöver inte vara så avancerat. Om du hittar en gren/stam som är 1,5-3 meter lång, och drar upp ena änden på en stubbe eller sten, så räcker det en bra bit. Eller hitta en sådan någonstans och dra ut på den där ängen där stocken ligger, och lägg den med ena änden på stocken.  Med en lång bom kan du då också välja höjd genom att styra på önskad del av bommen. Dessutom är det du då nära till att styra på den stora stocken om allt flyter bra med det mindre skuttet.

Det viktiga är att det finns gott om plats för hästen att röra sig fritt framåt före och efter "hindret", så att den kan ta så mycket fart som den behöver.

Hanna-D
0

#6 Med lite fantasi kan man komma långt. Trästammar som man kvistar av kan bli jättefina bommar. Som stöd kan nervända hinkar eller plastdunkar duga till att börja med eftersom du ändå inte ska ha några höga hinder. Tänk bara på att ta bort handtagen på hinkarna så det inte går att fastna i dem.