Mera hingstfrågor.
Tiden rinner iväg och jag måste snart få komma iväg med mina flickor till någon gosse, men har några frågor till jag känner att jag behöver få svar på. Har fått låna ganska många nummer av er utmärkta tidning och försökt läsa på.
1. Varför har Shetland premieringsgraderna G1 osv och sedan B, A och Elit? Har förstått att de åtminstone tidigare kunde bli sänkta till C, kan de det fortfarande? Varför ändrades detta med beteckningar för godkännande? Jag tycker mig ha förstått att det tidigare var B och AB på hingstens egna meriter och resten på avkomme bedöming såsom hos halvbloden. Varför är G, G1 osv bättre? (I min gamla hjärna bara virrigare…).
2. Har i hingstkatalogen hittat RS hingstar där det står ej godkänd. Bla en av dessa har godkänd hingst efter sig och flera avkommor som gått bra på premiering mm. Har de blivit av med sitt godkännande av något skäl? Ärfliga defekter? Gäller detta alla de som står ej godkänd på, av något skäl är det flera med nummer runt 500.
3. Just ärftliga defekter. Hur ser man på detta. Har förstått att det verkar förekomma mera på Shettis än Halvblod. Ex. Patella luxation och upphakning (är det fixation det heter med ett finare namn?). Soleksem, Krumma föl, finns det något mera. Hos halvbloden finns strup pipning men har ej kunnat läsa mig till att det förekommer hos Shetland. Finns det någon "lag" på att detta skall anmälas. För mig är det absolut viktigast att få en sund avkomma på mina hästar.
4. I min förra tråd användes orden lösta betäckningsblock i ett svar. Vad innebär det. "Att man kunde kontrollera vilka som löst betäckningsblock", Dessa hingstar var då i avel. När vi hade hingst, för länge, länge sedan, så var det bara att ringa så fick man block, språngrulla men däremot fick man lösa licens årligen. Hur är dessa regler hos er? Var hittar jag vilka som löst block ifall det nu skall kontrolleras innan jag lämnar stoet?
5. De sk. EU hingstarna som ja sett i gamla tidningar att styrelsen varnade för måste väl kunna få RS även på avkomme bedömning. Har verkligen försökt att läsa på och då sett att flera av dem har utmärkta avels resultat. Det kan väl inte vara så enkel spårigt att det bara är 40 poäng exteriört som gäller? Hingsten är ju godkänd i annat land och måste ju ha avkommor där också. För mig är inte det viktiga hur en hingst ser ut utan vad han lägger för avkommor….. (om det inte är mycket allvarliga exteriöra brister alltså………
Förlåt mina många frågor och mitt låna inlägg, men har fått olika svar på mina frågor när jag pratat med bla säljarna till mina ston samt även av några hingstägare. Tacksam om någon orkar svara och återigen ett stort tack till er som annonserar ut era hingstar. Då vet man att de är i avel!
Mvh Eina

1. A, B, C och ELIT har endast att göra med hingstens avkommor
G och G1 är det man får vid godkännandet och har att göra med om man gjort bruksprov eller inte, vilket numera är frivilligt att avlägga.
2. Jag har också upptäckt at det står ej godkänd på en del av hingstarna. Kan bara ge en kvalificerad gissning att det är hingstar som inte visats på generalmönstringen. EU hingstarna t ex blir ju inte ens kallade till mönstringen.
3. Ärftliga defekter bör och skall anmälas.
4. Vem som helst kan lösa betäckningsblock på en hingst, alltså även icke godkända hingstar, så länge hingsten är DNA testad.
Att just den hingsten du vill åka till inte löst betäckningsblock betyder inte att han inget har. Är du osäker så kolla med SH eller varför inte ägaren direkt? Det brukar ta död på illavarslande rykten snabbt ;-)
5. EU hingstarna är precis lika mycket godkända som dom som har RS, RS står för Riks Stamboksförd, en VDN fakta om du så vill. Men har absolut inget att göra med att EU hingstarna skulle vara av sämre kvalite. Det finns en hel del RS hingstar som är betydligt sämre förärvare än EU hingstarna.
Eu hingstarna har precis samma rättigheter i aveln som RS, dvs deras avkommor får utan reservation RS om dom kommer upp i dom poängen.
I sista numret av tidningen stod något jag reagerade mycket starkt på. En "uppfödare" skrev att dom som hade EU hingstar inte vågade visa dom. Det uttalandet är så otroligt okunnigt och klumpigt sagt. Det har absolut inget att göra med att inte våga, åtminstone inte dem av mina hingstar som är EU godkända. Jag ser på hingstens avkommor och även vad han har för blod att tillföra. Om hingsten uppfyller dom kriterier jag söker så är jag nöjd vare sig hingsten är EU godkänd eller har RS.
Det är ju till syvens och sist avkomman man vill åt om man är uppfödare och då är ju hingstens poäng ganska oväsentlig.
Hoppas detta ger svar på dina frågor och lycka till i ditt val av hingst, vill du kika på våra så är adressen här www.jaboruder.se

Det här att alla EU-hingstar håller samma kvalitet som de som godkänts i Sverige vill jag ifrågasätta. Det finns EU-godkända hingstar som vid svensk avelsvärdering fått 5 på ben. För att få så låga poäng krävs rejäla avvikelser. Men de har ändå RS-nummer, så RS är ingen garanti för god kvalitet. Visst är avkomman viktigast, men hur vet man att hingsten i fråga inte för vidare sina svagheter?
Jag drar slutsatsen att olika länder har olika krav på de hingstar de godkänner för avel.

Givetvis har alla länder olika höga krav. Men om en hingst har nedärvt sig väl så är det huvudsaken iaf för mig som uppfödare.
För mig är det jättekul om mina hingstar får höga utställningspoäng, men det säger inte ett smack hur dom nedärver sig.
Hej
Om jag var i dina kläder ringa jag prata med Morgon Johnson som är premieringsförrättare och hingstpremieringen ordförande.
Om du berättar din önskemål på avkomman kan du få mycket bra tips på hingstar av honom.
Lycka till med betäckningen!
Hej igen.
Tack för era vänliga svar och rådet att ringa Morgan, har ju träffat honom när halvbloden premierades "på vanligt sätt". Visste inte att han var bra på Shetland också.
Försöker studera hingstarnas avkommor i er fördömliga Web stambok men förstår ändå inte allt. Har bla hittat en hingst som jag sett väldigt vackra avkommor efter, han har RS nummer, betäckte förra året men det står ändå ej godkänd i hingst katalogen???? Jag har läst referat från general mönstringar men vad innebär egentligen detta egentligen? Är det "bara" RS hingstar där eller är det alla i aveln verksamma hingstar? Om inte så måste det ju bli haltande? Alla i avel verksamma hingstar borde ju visas och avkomme bedömas. Ursäkta mig, som är halvblods människa, jag tycker det här är hel konstigt Om jag förstår det hela rätt så innebär RS att de fått 40 poäng på premiering och om de inte får det och är godkända i annat land så blir de sk. Eu hingstar. Men kan man använda även svensk födda hingstar som inte fått 40 p? Blir då dessa avkommor likvärdiga avkommor efter godkända hingstar? Samma färg på pass, får ställas ut etc
Var kan man läsa poängen hingstarna fått vid premierings tillfället? Nyttja någon med 5 på ben skulle jag aldrig kunna tänka mig om jag inte sett ett stort antal utmärkta avkommor efter denna hingst. (Om ja inte minns fel så fick en halvblods hingst (Cortez) 34 p med en 5 eller kanske tom 4 på skritten, men han blev trots detta en av Sveriges någonsin bästa, när man tittade på avkommor).
En sista fråga, jag har läst om hingstar med RS II och RS III, vad är detta för något.
Mycket kloka svar från er, man märker j att ni vet vad ni talar om. Kan krasst säga att det är inte lätt att byta ras.
Tack. återigen, mvh Eina.
Ps. Det var fina hingstar du hade Minsanne, Kommer att använda beprövade hingstar eftersom jag är ny själv.

På ett sätt kanske det är "lättare" att avla SWB än Shetlandsponny. Då är det mer inriktat på prestation. När man avlar Shetlandsponny har man en rasstandate att följa och ett arv att förvalta.