Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2362 ggr
PP
2

Varför shetland?

1. Hur kommer det sej att du skaffat shetland? 2. Vad är dina ponnyers huvuduppgift? 3. Vad är, i ditt tycke, den allra största fördomen/missuppfattningen om rasen?

[Shettisar]
0

1.Först som sällskap till min Nordis.

2.Sällskap och körning.

3. Barnponny samt hagsmycke,många vet inte hur användbara rasen är till mer än lära sig rida ponny och sällskaps ponny.

kicki80
0

1. som körponny åt dottern i första hand och ev avel och lite utställning
2. körningen är hennes huvuduppg

Silenos
0

1. Som ridponny till mina barn när de var små. 

2. Nu har mina barn vuxit ur våra Shetland. Men vi fortsätter med  agility och körning. Ponnyerna rids också mer eller mindre regelbundet av besökande barn.  

3. Att de är envisa och oanvändbara…. Folk har inte förstått hur smart och allsidig Shetlandsponnyn är !

AnnaLenaK
0

Kul tråd :-)

1. Jag har under alla år önskat mig shetlandsponny efter många positiva minnen och glada upplevelser från min barndom. 

2. Borstar, pysslar och åker lite vagn. Långa skogspromenader blir det också, liksom en och annan utställning. Ett par föl har också sett dagens ljus här på gården.

3. Att de är envisa, tjuriga och dumma. Min egen erfarenhet är precis den motsatta.

[[AcsJulia]]
0

1. Fick min första Shetlandsponny som ridponny. När jag sedan skulle ha en ponnytravare blev det ytterligare en Shetland!

2. Körning! :)

3. Tyvärr ses de ofta som envisa, något som jag själv tror beror på att de är små och ofta hanteras av barn. Det leder inte helt sällan till att ponnyn blir bortskämd och ouppfostrad. :/ Dessutom ses de i ridsporten som en ytterst tråkig liten ras utan ändamål! :(

Kida
0

1. Dottern var hästintresserad.

2. Att ha roligt tillsammans med på alla vis!

3. Att dom är små, envis och dumma :(

Trine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Började min bekantskap med denna ras när jag behövde sällskap åt mitt varmblod.

2. Vara bäst ! 😉Nä då inte bara det,vi kör/rider/cyklar , ställer ut, lite avel mm..

3. Att man inte kan göra nåt med dom, den frågan får man ofta.."Vad har du för nytta av en sån där??" och att dom är vrånga, det är ju oftast en hanteringsfråga…..

SandraO
0

1. Skaffade min första som sällskap, därefter växte mitt intresse för rasen och jag köpte mig ytterligare en och i år är andra gången jag betäcker någon av dom.
2. Körning, utställning och avel.
3. Det är många som tror att alla shettisar är envisa, sura och lata. Jag kan bara bevisa motsatsen med mina egna :)

För övrigt, den bästa rasen såklart och jag kommer nog aldrig släppa mina älskade shettisar ❤️

AnnaFagerell
2

1: När jag avlivade min arab räckte inte pengarna längre… delvis sant… Pga sjukdom i ryggen som gjorde att jag inte kunde rida längre

2: Dom finns där för att täcka mitt "hästbehov". Avel/utställning

3: Bryr mig inte om vad andra tycker så jag har börjat att inte se det/hänga upp mig på det

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Jem
0

1. Mamma o mormor hade 2 st när jag föddes. Fick min första som mamma valde ut när jag var 1 år, valde ut min egen när jag var tre år. Jag fäste mig vid en som mamma hade på inkörning, fick rida på henne till o från hagen. Jag tjatade så mamma fick till slut ge sig och sälja ett halvblodsföl e. Briar för att ha råd. Nu har jag haft henne i 15 år.❤️

2. Körning, agility, handlerhoppning, avel, utställning. Passar mig utmärkt då jag ledsnat på ridning.

3. Har faktiskt inte stött på några fördomar.

monzun
0

1. Min första shettis köpte jag för att kunna kombinera hästar med livet som småbarnsmamma. Fick dock sälja men har numera shettis igen. =)

2. Skall vara körponny, någon utställning.

3. Jag trodde att dem var små, suriga, tråkiga ponnyer. Men oj så fel jag hade. Numera älskar jag denna rasen å vill inte vara utan min lilla shettis. ❤️

diamantsorg
0

1. Jag har inte skaffat någon shettis, men jag är medkörare på en och anledningen till att jag blev det är att jag älskar att köra och för att jag tycker dom har en sådan härlig personlighet. Att dom är små och lurviga är ju heller inget negativt :)

2. Körning, han trivs inte som ridhäst och kastar alltid av sina ryttare. Dessutom är jag för stor för honom :/ Annars skulle han nog få mig på sin rygg några gånger ^^

3. Att dom är envisa, sura och lata och inte duger till något annat än att gå omkring i hagen och äta sig tjocka… Min egen uppfattning om rasen är helt det motsatta :)

__Prenses
0

1. Hur kommer det sej att du skaffat shetland?:
Jag skulle ha en sällskapsponny när jag hittat mitt russ. Så blev det inte riktigt. ;)

2. Vad är dina ponnyers huvuduppgift?
Min shetlandsponny är min bästa kompis och min tävlingsponny i utställning, agility och tömkörning. Hon ska senare i höst ridas in och så smånigom ska jag försöka hitta en vagn till henne också. Hon har varit satt i vagn två gånger men jag har inte haft möjlighet att köpa någon vagn ekonomiskt.

3. Vad är, i ditt tycke, den allra största fördomen/missuppfattningen om rasen?: jag har inte rikigt haft några större fördomar än att de kanske är bra på att hitta på bus som att rymma te.x. Jag har alltid haft en dröm att jag ska få ha en shetlandsponny sen liten, började ju lära mig rida på en häst som var 163cm hög, så mina ponnyår har jag tagit i vuxen ålder istället.

Annette
0

1. Hur kommer det sej att du skaffat shetland?
Med två småbarn och skiftarbetande gubbe blev det aldrig någon tid över för att rida och dessutom saknade jag avels- och utställningsbiten. Jag skyllde på att barnen behövde ha en liten ponny och så "råkade" jag köpa ett dräktigt sto som några månader senare födde min allra käraste ponny Eros Simbasir. På den vägen är det :)

Utställning, avel och körning (som jag önskar skall bli mer) Mina ponnyer gör mitt liv meningsfullt.

3. Vad är, i ditt tycke, den allra största fördomen/missuppfattningen om rasen?
De är tjuriga och lata, vilket de säkert kan vara om man låtit barn utan så stor kunskap ta hand om deras uppfostran.

sohvi
0

1. Jag ville ha den minsta tänkbara hästen för vår 3-åriga son, så att han inte behöver pyssla med våra storhästar. Funkar jättebra. Hästen (77cm) och pojken (100cm) är av samma storlek, och dom får lära ridning och hänsyn till annorlunda varelser tillsammans. 

2. Ponnyn har blivit min leksak, jag tränar honom i dressyr i hand och det är helt förtjusande. Jag som mestadels hatar all idrott får motionering (vi har ingen hund pga. min allergi). Grannarna behöver också mindre blodtrycksmedicin för att de får skratta varje gång vi går förbi. En dag får ponnyn kanske lära andras småbarn också, men de får komma hit. Ponnyn bor här lika länge som jag, och får tränas att bli sällskapsdjur i åldringshemmet efter några tiotal år…  🤪

3. Jag inbillade mig att det finns sadlar för shettisar!!! Och ingen berättade mig hur det känns att kombinera kärleken för en häst med den ömheten som man har för smådjur. Eller att när vi tränar, han växer 30cm i mina ögon, minst.

Assim
0

1. Min mamma, som var lite rädd för stora hästar köpte 1985 ett shettis föl som hon skulle ha att borsta, promenera med mm. Eftersom jag höll på med tävlings körning då (fjord enbet o par) så föll det sig naturlig att jag körde in del lilla och kom då på att det var precis lika svårt och lika roligt att köra Shettis men så mycket behändigare att ha med på tävlingar och träningar. Lilla systern till den mamma hade inköptes o vi tävlade par. Ytterligare 2 införskaffades och det blev 4 spann, dock aldrig tävling med detta, enbart hobby och uppvisningskörning

2. Idag sysslar jag mest med unghäst utbildning, avel och utställning men drömmen är att åter få ett fyrspann, vilket kanske inte är så långt borta, vi får se vad tiden räcker till.

3. Den enda fördom jag vet, fanns hos mig själv, att de rymde hela tiden, kom från en ung hingst vi hade på bete när jag var 12-13 år som ständigt var ute.

Hanna-D
1

1. Hur kommer det sej att du skaffat shetland?

Min mamma köpte en shetlandsponny som sällskap till sitt halvblod. Emil blev min läromästare och bästa vän i många år❤️Min första egna shetlandsponny var Stjernens Epus som var tänkt som parkompis till Emil men sedan blev RS-hingst!

Avel och utställning, hagsmycke om ni så vill. Några är inkörda men eftersom jag själv inte uppskattar körningen blir det ytterst sällan, tar dem hellre på en promenad eller tömkör i så fall.

3. Vad är, i ditt tycke, den allra största fördomen/missuppfattningen om rasen?

Att dom är envisa och det är dom men inte på det negativa sätt som andra hästmänniskor vill få det till, jag ser det som en positiv egenskap.

AusaBausa
0

Varför Shetlandsponny: Alltid älskat rasen, minförsta skötarhäst var en shettishingst som alltid kommer stå mig närmsta om hjärtat av alla mina hästar Huvuduppgift: att jag har ngn att mysa i hagen med, energikik för mig, tidning till barnen, körning utställning etc Fördomar: fattar inte varför jag själv har shettisar utan tror det är ungarnas.. :( tycker bara de är söta o inte ngn brukshäst :(