Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 4950 ggr
AnnaFagerell
3

Hyperlipemi

Efter att ha läst en sorglig artikel i senaste SP ville jag dela med mig, kanske någon som kan rädda sin ponny.

Jag har ju haft några hyperlipemifall. Trodde för många år sedan att det borde vara bakomliggande sjukdom som var orsaken. Idag tror jag annat. efter mitt andra fall började jag ta blodprov på mina hästar med leverprofil. Intressant här är att olika djursjukhus har olika komponenter de testar för i sina profiler för lever. HBG´s djursjukhus skickar jag mina till. Där får jag svaren jag tycker är intressanta att veta. Hur som helst så har jag tagit leverprofil innan jag betäckt mitt ena sto som kommer ur samma linjer som ett sto jag hade vilken jag förlorade i allvarlig leverskada. Ibland har även denna till synes friska häst haft höga levervärden.

I år fick jag hyperlipemi på ett ungt sto som skulle föla. Orsaken har jag troligen listat ut. det handlar om små saker man gör "fel" som man kanske tror är rätt. Detta sto skulle föla i april. eftersom det var vinter i april i år bestämde jag mig för att ordna en egen lya åt henne där hon kunde bo in sig innan fölningen. hon fick gå kvar i den vanliga lösdriften med egen hage och de andra stona fick bo sidan om. De hade kontakt med varandra men man märkte på det dräktiga stoet att hon inte var riktigt nöjd med läget. Då tyckte jag att hon skulle vänja sig. Resultatet blev att på få dagar slutade hon äta. Jag tror att om hon hade fått gå med sina vänner skulle hon ej blivit sjuk. Bara en teori.

Istället för att vänta på en fölning blev det behandling här hemma. fick tag i en veterinär som inte riktigt visste helt vad vi skulle göra så det blev att jag tog komandot. Hon fick glukosdropp men eftersom vi inte kunde ge henne insulin fick vi ju gå på känn. Själv gav jag henne energibalans så ofta jag orkade och även lactulos och loppfrö i parraffinolja. tilläggas skall att denna häst var jättesjuk och jag trodde aldrig hon skulle överleva men vi kämpade på. Nästa dag kom veterinären igen och satte nytt glukosdropp. eftersom jag inte fått henne att dricka så slangade vi henne med vanligt vatten. Bara vanligt vatten fick henne att piggna på sig ganska mycket.

första dagen veterinären var här, innan hon ville göra som jag sa åt henne så satte vi ett helt vanligt serumrör med blod. efter 20 min var hälften fett. Det var då veterimären lyssnade på mig. Några dagar senare tog vi ett nytt rör. I stort sett allt fett var borta! MEN då hade jag kämpat med henne dag som natt. Minsta lilla hon kulde pilla i sig var hennes räddning. I april, innan gräset börjat komma letade jag upp allt jag kunde noppa med fingrarna. Det blev flera spannar som tog timmar att noppa upp från gräsmattor. Det var det enda jag kunde få henne att äta. Serverade äpple, morötter, kraftfoder men inget ville hon ha. Från den ena timmen till den andra gick det fram och tillbaka. Hon stod mest å hängde. Jag drog och slet runt på henne så hon skulle röra sig. Hade henne att beta på alla möjliga ställen, olika ställen för att få henens uppmärksamhet. Det fanns inte mkt gräs men det lilla som fanns letade vi upp.

Soet stod med vaxproppar och rinnande mjölk i fyra dagar, inte precis enligt skolboken. När hon väl fölat var goda rå dyra för att få i henne ännu mer. fick faktiskt i henne lucern i hackad strå. Fick sitta hos henne så att hon pilade i sig lite. Allt eftersom blev hon piggare och vi såg ljuset. MEN då blev fölet jättedålig. Alla gifterna hade passerat till fölet och där fick man vara snabb att sätta in behandling också. Båda lever och mår idag bra och stoets värden är normala.

Efter detta tog jag åter prover på mitt kära sto som jag beslutat mig för att betäcka oc jag har åter igen varit i kontakt med min mentor på djursjukhuset. Här har jag i år fått rådet att prova Rehalyt en gång/vecka. B-vitamin samt linfröolja. Inget av prep får innehålla järn eller koppar! Så byt inte rehalyt mot likvärdigt prep för de innehåller detta, det har jag kollat. Ett braoch näringsrikt foder och ett bra bete propsade han på.

Jag kommer själv att ge mina hästar detta i vinter.

Jag tycker inte man ska anklaga sig själv gällande foder osv om man vet att man inte ger hästar dålig kvalite på maten. Kanske kan man ha i åtanke att det kan vara små, små saker som stressar hästen ändå. som ex att mitt sto fick gå ensam några dagar. Tror inte heller att man kan undvika detta genom senare föl vilket några sagt, jag har fått föl i juni där det gått fel också och de stoet gick på gräs länge. Själv ska jag försöka vara ännu mer observant på små, små saker som kanske inte ens syns. Man får försöka göra sitt bästa och inte anklaga sig själv.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

cinna
0

Tack för att du delar med dig!

Tror det här är jätteviktigt, att just dela med sig av sina erfarenheter och sedan hoppas att ingen smutskastar en för att man just försöker dela med sig av sin erfarenhet och kunskap!

Nyfiken på vad tog du för leverprover på dina hästar…?

Annette
0

När jag skaffade Shetland hade jag aldrig hört talas om denna sjukdom.
Den drabbar ju tydligen mest mindre ponnyer. Någon som vet hur vanligt förekommande det är hos tex Russ och Welsh Mountain?

PP
0

Tror inte heller att man kan undvika detta genom senare föl vilket några sagt

Risken finns nog oavsett tid på året, men jag tror att tillgången på gräs kan vara till stor hjälp för att få en sjuk häst intresserad av att äta.

Själv har jag inte riktigt förstått meningen med att vilja ha tidiga föl, men så bor jag också i Mellansverige där våren/sommaren kommer senare - mars/april har vi snö alternativt risk för lervälling. Slutet av maj, början av juni känns därför mer välkomnande för ett föl här.

Tycker det är väldigt värdefullt att de som drabbats vill dela med sej av sina erfarenheter. I bästa fall kan det kanske hjälpa andra, eller iaf göra fler uppmärksamma på vad denna hemska sjukdom innebär och hur den yttrar sej. Har förstått att det länge varit många veterinärer som inte varit särskilt insatta alls.

AnnaFagerell
0

# 1 Det viktigaste är att få med Gamma GT och GLDH men givetvis är proteiner och ett par andra saker viktiga men det är främst dessa två ovan veterinären koncentrerat sig på.

#3 Visst är det bra om det är gräs när eller om hästen blir dålig men för min del så är det de som fölat något senare som blivit dåliga, inte de som fölat tidigt. Men så brukar jag kunna släppa mina hästar på betet i slutet av mars…  Jag tror också att en lång vinter och väntan kan vara jobbigt för stoet, fölar hon då tidigt så blir det inte så lng väntar i rusk och så. Olika teorier för olika erfarenheter. Är ju inskolad med halvbloden som fölar i ferbr/mars. Man ska nog göra det man har bäst förutsättningar för. Jag har ingen lera i mina hagar som jag har det nu och kan ha dem på stor yta inne. Men är också tacksam över att jag kunde finna lite gräs när hon blev dålig, helt klart! Funderar ändå på om hon skulle blivit dålig om hon istället fölat i mars… 

#2 Det hade inte jag heller hört och när jag kom med mitt sto till helsingborgs djursjukhus var det ganska nytt för dem också. Men det stoet slutade äta, kastade sitt föl och hade en rejäl livmoderinfektion. Vet inte riktigt hur allt hängde ihop där. Ganska många år sedan nu men man rotar ändå i varje fall när någon ny insjuknar

Medarbetare på djurskydd.ifokus